Privacyverklaring

Financiële kennis van Belgische studenten verbeteren

1 maart 2021
Tekst
Peter Ooms

De koepel van Capitant bewaakt een gemeenschappelijke strategie en streeft naar een efficiënte werking in de vijf Belgische studentensteden. President Jill Cornelis mikt niet alleen op evenementen met een nationaal karakter, maar streeft ook naar uitbreiding van het doelpubliek.

Capitant is op tien jaar tijd uitgegroeid tot een vereniging die actief is in vijf studentensteden in België. Na de start in Antwerpen, kwamen Gent, Leuven, Brussel en Luik er al snel bij. De activiteiten zijn gericht op het verbeteren van de kennis van studenten die een carrière nastreven in de financiële sector.

Schaalvoordeel voor de groep

In elk van de steden is een bestuur actief met telkens een twaalftal personen. “Daarom is er nood aan een overkoepelende structuur. Op die manier werken we gestroomlijnder, met gelijkaardige concepten. Daarnaast willen we onze doelstellingen op de langere termijn halen. Capitant Group heeft al overkoepelende initiatieven, zoals de alumniwerking Capitumni en Capiness.” Die werking bestaat vooral uit regelmatige vergaderingen met de voorzitters van de stedelijke teams en het nationale team. “Daarnaast zijn er nationale vergaderingen met de lokale teams per thema: marketing, projecten, carrière, finance… Het overkoepelende niveau speelt daar vooral een ondersteunende rol. Er zijn ook mogelijkheden om voor de groep een schaalvoordeel te creëren. Door corona vinden bijvoorbeeld alle lezingen en workshops digitaal plaats. We hebben één Zoom-account genomen voor alle steden”, zegt Jill Cornelis.

Capitant Belgium organiseert ook nationale activiteiten, zoals een Ladies’ Event en de Career Track. “De high potentials uit de verschillende lokale organisaties kunnen zich kandidaat stellen om een gespecialiseerd programma te volgen. In de laatste editie van de Career Track kregen we 150 kandidaturen binnen, voor de Asset Management Track 103.”

Uitbreiding van het doelpubliek

Capitant wil zo toegankelijk mogelijk zijn, voor alle studenten. “Je hoeft geen TEW-er of handelsingenieur te zijn om deel te nemen. We willen de afstand tussen de studenten van verschillende departementen zo klein mogelijk maken”, zegt Jill Cornelis.

Daarnaast heeft Capitant plannen om ook studenten in andere steden warm te maken voor de financiële activiteiten. “Concreter is ons Capiness-initiatief. Ons doel is om de financiële geletterdheid bij de volgende generatie te verbeteren en onze vereniging te introduceren bij leerlingen van de middelbare scholen. Ook dat staat nog in de kinderschoenen, maar we werken er nu al hard aan, samen met de alumni.” Op het internationale vlak wil Capitant contacten aanknopen met de studentenverenigingen in de steden waar het trips organiseert, bijvoorbeeld in Londen en Amsterdam. “Als we toch ter plaatse zijn, ligt het voor de hand dat we die contacten leggen”, besluit Jill Cornelis.

Meer in het topic: