Privacyverklaring

Fintech: banken reageren met digitale dochterbedrijven

28 mei 2021
Tekst
Peter Ooms

Naarmate fintech-bedrijven steeds winstgevender worden, zullen traditionele banken reageren met digital-only dochterondernemingen. Dat blijkt uit het World Fintech Report 2021.

FinTechs naderen hun volgende mijlpaal op het gebied van volwassenheid – winstgevendheid. Dat is het resultaat van de veerkracht die ze toonden tijdens de pandemie. Velen konden een groei met dubbele cijfers voorleggen. Als reactie op de groeiende populariteit en het financieel succes van fintechs, creëren traditionele banken digitale entiteiten die specifieke klantsegmenten aanspreken. Dat blijkt uit het World FinTech Report 2021 van Capgemini en Efma (een wereldwijd netwerk voor banken en verzekeringen, nvdr).

Fintech krijgen steun van investeerders

Meer dan de helft (51%) van de fintechs verwacht dat hun kapitaalreserves zullen worden aangetast door oplopende kosten in verband met personeelsbezetting, onboarding en gegevensopslag tijdens de lockdown. Maar ondanks die volatiele omgeving, rapporteerde de fintech-sector een groei . Fintechs met een divers productportfolio krijgen ook de steun van investeerders.

De wereldwijde acceptatie van digitale modellen tijdens de pandemie, gaf de fintechs de kans om de markt te veroveren terwijl ze de sectorconcurrentie aanwakkeren en de gevestigde banken het vuur aan de schenen leggen. Vijfentwintig procent van de wereldwijde consumenten die op zoek zijn naar snellere levering, gepersonaliseerde diensten en gemak, zeggen dat ze bereid zijn bankproducten van nieuwe spelers te proberen.

Vertrouwen in de bank blijft

Hoewel de acceptatie van fintechs bij de consumenten stijgt, blijven ze vertrouwen hebben in de traditionele banken. 68% zegt dat ze een puur digitaal aanbod alleen zouden proberen als dat wordt beheerd door hun huisbank. Toch zijn de decennia van operationele patches en in elkaar verweven legacy-technologieën en bedrijfsmodellen een significante uitdaging voor gevestigde spelers. Bovendien illustreren de naschokken van COVID-19 dat uitstel van actie niet langer een optie is.

“Banken kunnen zich moeten inspireren op de digitale klantenprocessen bij de fintechs. Die moeten ze hanteren om een cruciaal strategische pad uit te stippelen voor hun hele organisatie. Spelers moeten echter scherp en specifiek reageren. Er bestaat geen uniforme aanpak. Banken kunnen niet alle digitale dochterondernemingen op dezelfde manier creëren ”, zegt Anirban Bose, CEO van Capgemini’s Financial Services.

Illustratie: detail van het rapport

Meer in het topic: Banking-as-a-serviceCapgeminiEfma