Privacyverklaring

Francis Costenoble (Carrefour) over data in retail op de CFO Conferenz

26 september 2021
Tekst
Jo Cobbaut
Beeld
Wouter Van Vaerenbergh

Francis Costenoble, cfo van Carrefour Belgium, gaf in Durbuy een interessant doorkijkje naar de uitdagingen van de cfo in een retailomgeving.

De analyse begint ook voor de cfo uiteraard bij de tevredenheid van de klant. Maar Carrefour speelt als retailer in een markt die niet meer groeit en met hyperveel concurrentie, dus er moet op de kleintjes gelet worden. Ondertussen worden data gebruikt om de service te personaliseren en de shopping experience nog te verbeteren, dat alles rekening houdende met restricties op het vlak van privacy.

Francis Costenoble op de CFO Conferenz in Durbuy (foto Wouter Van Vaerenbergh)

Digitalisering en automatisering spelen ook hier dus een belangrijke rol. De implementatie van een erp-systeem loopt, maar aanvullend gebeuren ook projecten met robotic process automation.

Het gebruik van data wordt ook hier nog belangrijker, al stond Francis Costenoble niet meteen te daveren van schrik bij de idee dat platformbedrijven op hun markt komen met levering van verse groenten, zelfs niet nadat ze zelf een retailer hebben overgenomen. Retail blijft een stiel die je niet zo snel in de vingers krijgt.

Maar data maken wel veel mogelijk. Zo gooide Francis Costenoble de volgende idee in de zaal: wat als een stad of gemeente over onze data zou beschikken? Dat zou hen heel wat leren over wat er beweegt in hun populatie. Wij vragen ons af wat de impact van een rake analyse zou zijn op het beleid van een stad?

Ik wou dat ik een vliegje was tijdens de gesprekken achteraf met finance managers uit de overheidssector, maar het informele luik van zo’n CFO Conferenz is nu eenmaal even belangrijk.

Meer in het topic: