Privacyverklaring

“Groei om de groei interesseert ons niet”

2 november 2021
Tekst
Dirk Van Thuyne

Meer variatie in de job en de typisch West-Vlaamse mentaliteit: dat waren de twee belangrijkste beweegredenen voor Yana Vandekerkhove om een jaar geleden een carrièrestap te maken. Uitzendgroep Forum Jobs zette voordien al zwaar in op digitalisering, maar de master of science in de toegepaste economische wetenschappen wil die beweging nog versnellen. “Ook in onze sector is er een tsunami aan nieuwe digitale tools. De kunst bestaat erin om er die uit te pikken die het werk vergemakkelijken en ons toelaten om de dienstverlening te optimaliseren.”

Waarom heb je voor Forum Jobs gekozen?

Ik was niet echt op zoek naar een nieuwe uitdaging tot die vacature mijn pad kruiste. Bij Deloitte was ik gelukkig, maar ik wist dat alleen audit op termijn een te strak keurslijf voor mij zou worden. Bij Forum Jobs kreeg ik een jobaanbieding met heel wat variatie, zowel op het operationele als het financiële vlak. Als kind van zelfstandigen vond ik hier ook de typische West-Vlaamse mentaliteit en ondernemingszin terug. Van mijn bazen Kristof en Marjolein krijg ik bovendien veel vrijheid om eigen accenten te leggen.

Welke kennis en skills neem je mee van bij Deloitte?

In de eerste plaats de financiële kennis. De voorbije jaren ben ik in contact gekomen met heel wat verschillende bedrijven die zich in uiteenlopende situaties bevonden. Dat was een verrijkende ervaring die nu zeker van pas komt, bijvoorbeeld bij de analyse van de kredietwaardigheid van nieuwe klanten. Ook klantgerichtheid staat heel hoog op de prioriteitenlijst van Deloitte. Bij Forum Jobs ben ik weliswaar actief in de backoffice, maar ik beschouw onze kantoren als mijn klanten. Bij beide bedrijven is ten slotte ook de teamspirit ontzettend belangrijk. Collega’s gaan voor elkaar door het vuur.

Wat zijn je prioriteiten? Wat heb je al gerealiseerd?

Al voor mijn komst zette Forum Jobs zwaar in op digitalisering en ik wil op de ingeslagen weg verdergaan. Zo werken we nu met BrightAnalytics, een onlinerapporteringsplatform dat data uit verschillende bronnen samenbrengt en in realtime visualiseert in gebruiksvriendelijke en heldere rapporten. Het is belangrijk om de efficiëntie van het financiële team te verhogen door voor repetitieve taken zoveel mogelijk tools in te zetten. Een kredietcheck is bijvoorbeeld heel arbeidsintensief, net als het inboeken van facturen. Beide taken verlopen nu semi-automatisch. Digitalisering is één zaak, we moeten wel blijven waken over de kwaliteit en vooral de persoonlijke aanpak.

Ook voor het debiteurenbeheer maken jullie sinds kort gebruik van digitale tools?

“Klopt. Vroeger lag de focus van ons debiteurenbeheer op het screenen van de kredietwaardigheid van nieuwe klanten. Onder andere door de coronacrisis zijn we scherper geworden op dat vlak. We maken gebruik van een digitale tool die ons meteen een melding stuurt van zodra er significante wijzigingen zijn in de financiële situatie van de klant of zijn betaalgedrag. Op die manier kunnen we nu veel meer proactief werken.

Al een tijdje is er in de uitzendsector een consolidatiegolf aan de gang. Welke rol wil Forum Jobs daarin spelen?

Wij vormen zeker en vast geen uitzondering in de sector en hebben grote interesse en gezonde goesting om overnames te doen die bijdragen aan onze toekomstplannen. Ik wil benadrukken dat we niet geïnteresseerd zijn in groei om de groei. Een meerwaarde voor beide partijen is onze absolute prioriteit. We mikken dus op een kwalitatieve groei. Geografisch is er nog ruimte voor extra kantoren, maar ook een nieuwe servicelijn kan onze aandacht trekken. Qua rentabiliteit is Forum Jobs een van de hoogvliegers in de markt en we beschikken dan ook over een mooie oorlogskas. Belangrijke parameters bij elk overnamedossier zijn de toekomstige synergie en vooral de culturele match.

Wat is er typisch aan de bedrijfscultuur van Forum Jobs?

Een van de meest opvallende verschillen met onze sectorgenoten is dat we niet met bonussen werken. Wij willen onze teams zoveel mogelijk stimuleren om onderling samen te werken en op die manier de beste service aan onze klanten te bieden. Bij Forum Jobs hechten we ook veel belang aan de persoonlijke aanpak. We zien dat steeds meer spelers in de uitzendsector hun kantorennetwerk afbouwen in ruil voor digitale oplossingen. Wij geloven sterk in de kracht van een echte handdruk en een reallifegesprek in combinatie met een digitale aanpak.

Forum Jobs telt tweehonderd eigen werknemers. Hoe ziet het financiële departement eruit?

Het financiële team bestaat uit slechts vier personen. Naast mezelf is er iemand voor de boekhouding, iemand die de klanten en debiteuren opvolgt en kort geleden is er ook een business controller van start gegaan. Ons team is als een Ferrari: klein, maar samen kunnen we heel snel schakelen. (lacht)

Heeft je overstap iets veranderd aan de work-lifebalans? Kun je deze job gemakkelijk combineren met je privéleven? Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?

Ik ben afkomstig van Roeselare en het is een groot voordeel dat ik nu maar op een kwartier rijden van het hoofdkwartier woon. De combinatie met mijn privéleven verloopt vrij gemakkelijk. Als er strakke deadlines zijn, loop ik met plezier de extra mijl. Dat zorgt voor veel voldoening. Zeker omdat de bazen hun dankbaarheid oprecht uiten, dat apprecieer ik enorm. Alleen de weekends en de vakantie zijn voor mij heilig. Dan wil ik het werk even vergeten. Ik heb een grote familie en een uitgebreide vriendenkring en die bepalen grotendeels mijn vrije tijd. Lekker eten, reizen of een combinatie van beide, daar hou ik van. De conditie probeer ik te onderhouden door te tennissen en sinds kort heb ik ook het padellen ontdekt. Werk en hobby komen daar samen, want recent was Forum Jobs sponsor van de ‘World Padel Tour’ in Knokke-Heist.

Kader: Wat doet Forum Jobs?

Met 48 kantoren verspreid over Vlaanderen en Henegouwen is Forum Jobs een toonaangevende speler in de Belgische uitzendmarkt. Elke dag stuurt het bedrijf met hoofdkwartier in Roeselare 4.500 uitzendkrachten uit. Vorig jaar realiseerden de tweehonderd eigen werknemers een omzet van 121 miljoen euro.

Forum Jobs profileert zich graag als een professionele matchmaker die een langetermijnrelatie nastreeft en verder kijkt dan het cv van de kandidaat en de functiebeschrijving door de werkgever. Het bedrijf biedt zes verschillende specialisaties aan: International, Francophone, Construct, Office, Food en Call.

In 2018 verwierf het Oost-Vlaamse investeringsfonds Straco een meerderheidsbelang in Forum Jobs. Christian Dumolin (Koramic) en ceo Kristof Sanders zijn de andere aandeelhouders

Meer in het topic: