Grote behoefte aan realisme bij uitvoering strategie

7 November 2019
Grote behoefte aan realisme bij uitvoering strategie

57% bedrijven krijgt plannen rond een nieuwe strategie niet uitgevoerd. Daarvoor zijn er meestal twee redenen: onvoldoende resources en de conflicten met de dagelijkse activiteiten die tegelijk moeten gebeuren.

Weinig leiders slagen erin strategieontwikkeling goed tot uitvoering te brengen. Strategie-deskundige Frans van Loef legt twee belangrijke oorzaken bloot. "Er is serieus behoefte aan realisme als het gaat om de uitvoering van de strategie,” zegt Frans van Loef, deskundige op dit gebied. Uit een recent onderzoek van The Economist blijkt dat 57% van de bedrijven er de afgelopen drie jaar niet in slaagde strategische initiatieven efficiënt uit te voeren.

"Ik weet hoe lastig dit in de praktijk is," zegt Frans van Loef. Er zijn in elk geval twee fundamentele dilemma’s die Van Loef overal tegenkomt. “Voor de meeste bedrijven zijn er twee schaarse middelen: financiële middelen en organisatorische capaciteit (tijd en talent). Het topmanagement kijkt wel scherp naar de benodigde financiële middelen, maar de benodigde organisatorische capaciteit wordt te vaak genegeerd - dat is een blinde vlek,” zegt Frans van Loef.

“De uitvoering moet gewoon naast het dagelijkse werk gebeuren, terwijl de sleutelfiguren voor een project meestal al maximaal worden ingezet als ze al niet overbelast zijn. Bedrijven hebben nauwelijks grip op schaarse capaciteit en weten vaak niet hoeveel capaciteit aan welke activiteiten wordt besteed. Soms wordt capaciteit gewoon verspild aan activiteiten die niets bijdragen.”

Bron: CFO.nl