Privacyverklaring

Herlancering Kafka-meldpunt voor administratieve vereenvoudiging

14 februari 2019
Tekst
Peter Ooms

Administratieve lasten blijven een belangrijke bron van frustratie en kosten voor heel wat kleine en grote ondernemingen. Minister Philippe De Backer, belast met administratieve vereenvoudiging, herlanceerde daarom het Kafka-meldpunt voor administratieve vereenvoudiging op 5 februari.

Ondanks belangrijke vereenvoudigingsinspanningen in de voorbije decennia in domeinen als de Sociale Zekerheid of de belastingaangiftes, blijven sommige overheidsdiensten vasthangen in papieren, archaïsche en soms uiterst complexe procedures, waarbij gegevens die al bij een overheidsdienst beschikbaar zijn, nog eens opnieuw worden opgevraagd bij bedrijven (in strijd met het Only Once-principe). Ook wordt nog veel te veel een beroep gedaan op papieren aangetekende zendingen die voor bedrijven vaak de nodige kopbrekens meebrengen (persoonlijk gaan ophalen met eID, statuten meebrengen, etc.).

De laatste jaren komen er ook opnieuw lasten bij, soms van Europese oorsprong (zoals de formaliteiten inzake GDPR of de UBO-registratie), soms van binnenlandse oorsprong (vb. de regelgevingen rond de fiscaliteit van bedrijfswagens).

Volgens het recentste meetrapport van het Federaal Planbureau namen de totale kosten van de administratieve lasten van de ondernemingen en zelfstandigen dan ook toe tot 6,79 miljard euro in 2016, een stijging met 29% ten opzichte van 2008.

Bron: VBO

Meer in het topic: