“Het maximaliseren van het (financiële) succes van een vzw”

2 mei 2022
“Het maximaliseren van het (financiële) succes van een vzw”

Jennis Callens is masterstudent Handelsingenieur aan de Universiteit van Antwerpen en realiseerde meerdere projecten voor de organisatie 180 Degrees Consulting, die vrijwillig consultancyopdrachten vervult voor vzw’s. “Er zijn tal van vzw’s met de missie om van de wereld een betere plek te maken, maar vaak missen ze financiële kennis waardoor ze niet hun volledig potentieel benutten”, zegt Jennis.

Een mooi voorbeeld hiervan is het project voor Berrefonds, een organisatie die zich inzet voor ouders die hun kind verloren hebben en waarbij de geldinzamelingsactiviteiten geoptimaliseerd werden aan de hand van drie voorstellen.

Ten eerste zijn de lidmaatschappen, waarbij particulieren op maandelijkse basis een vaste bijdrage doen, onder de loep genomen. Het merendeel van de donateurs kiest hierbij voor een bedrag van vijf euro. Om dit gemiddelde te verhogen, werden twee opties toegevoegd van tien en vijftien euro. De logica voor deze toevoeging vinden we in de gedragseconomie, die stelt wanneer mensen drie keuzes krijgen ze voor de middelste optie kiezen. Zo verhoogt het gemiddelde donatiebedrag tot tien euro.

Ten tweede is er nagedacht over een fiscaalvriendelijke manier voor bedrijven en hun werknemers om (een deel) van hun brutobonus te storten aan het Berrefonds. Wie aan een goed doel stort, ontvangt een belastingsvoordeel van 45 procent op zijn bijdrage. Bedrijven die rechtstreeks de bonus, op vraag van de werknemer, doorstorten aan de vzw zijn geen patronale bijdrage van 28% verschuldigd.

Een fictief voorbeeld maakt dit duidelijk. Vooral de derde optie geeft hier een interessant voordeel voor zowel de vzw als de werknemer.

Ten slotte hebben bedrijven de mogelijkheid gekregen om Berrefonds te sponseren en krijgen hun medewerkers hierbij tien procent korting in de webshop. “Op die manier staan bedrijven op een positieve manier in de schijnwerpers en stimuleert de toegekende korting meer webshopverkopen en een hoger aantal bezoekers wat de naamsbekendheid ten goede komt”, besluit Jennis Callens.