Privacyverklaring

Het mobiliteitsbudget voorgerekend

6 februari 2019
Tekst
Peter Ooms

Vandaag stemt de Kamercommissie Sociale Zaken over de invoering van het mobiliteitsbudget. Als het ook de plenaire stemming in de Kamer overleeft, kunnen bedrijven er van uit gaan dat ze vanaf 1 maart een ‘mobiliteitsbudget’ mogen hanteren. SD Worx lanceert overigens al een simulatietool.

Het mobiliteitsbudget laat ruimte voor een bedrijfswagen op voorwaarde dat de werknemer kiest voor een milieuvriendelijk exemplaar. Een werkgever die het mobiliteitsbudget aanbiedt, stelt zelf het pallet aan duurzame vervoersoplossingen vast. De werknemer die instapt, kan binnen zijn budget en binnen het aangeboden “menu” kiezen voor een optimale combinatie van milieuvriendelijke vervoermiddelen.

“Dit budget biedt meer keuzevrijheid en is minder drastisch dan de mobiliteits- vergoeding, waarbij men de bedrijfswagen volledig inlevert in ruil voor cash”, zegt mobiliteitsexperte Veerle Michiels van SD Worx.

Het mobiliteitsbudget gaat uit van een dubbele keuzevrijheid:

  • De werkgever beslist of hij een mobiliteitsbudget aanbiedt en welke werknemers daarvoor in aanmerking komen.
  • De werknemer beslist om al dan niet op dit aanbod in te gaan.

Wat levert het mobiliteitsbudget op?

Het mobiliteitsbudget is gelijk aan de reële jaarlijkse werkgeverskost van de bedrijfswagen die men opgeeft (de zogenaamde TCO of Total Cost of Ownership). Hierin zit de financieringskost van de wagen vervat, maar ook alle bijhorende kosten voor brandstof, verzekeringen, de CO2- solidariteitsbijdrage, niet-aftrekbare btw, ...

Via het multimodaal mobiliteitsbudget kan de werknemer bijvoorbeeld voor een milieuvriendelijkere bedrijfswagen kiezen en het resterende bedrag investeren in een plooifiets om de laatste kilometers naar het werk af te leggen. Of investeren in een abonnement voor het openbaar vervoer voor zijn eigen woon-werkverplaatsingen, een (elektrische) fiets of een speed pedelec. Er zijn voldoende alternatieven, zowel voor wie dichtbij als voor wie verder van het werk woont.

Rekenvoorbeeld

SD Worx geeft al een voorbeeld op basis van de tool. Het voorbeeld gaat uit van een werknemer met een Audi A3 , ter beschikking gesteld met tankkaart. De wagen rijdt op benzine en heeft een cataloguswaarde van 30.000 EUR, een - CO2-uitstoot van 103 gr/km en een TCO (geschat voor 15.000 km) van 6.500 EUR

De werknemer kiest voor mobiliteitsbudget en krijgt dus virtueel 6.500 EUR ter beschikking. Dat is meteen ook de totale kostprijs voor zijn werkgever. Hij maakt daarmee volgende keuzes:

Pijler 1: milieuvriendelijke wagen - Fiat 500 in de plaats van zijn Audi A3 (Cataloguswaarde Fiat: 30.760 EUR - CO2-uitstoot: 95 gr/km - TCO (geschat voor 15.000 km): 5.360 EUR; Nog 1. 253 EUR te spenderen

Pijler 2: duurzame mobiliteit - De Lijn: jaarabonnement ter waarde van 314 EUR; Deelfiets-jaarabonnement van 50 EUR; stadsfiets (aankoop): 650 EUR

Pijler 3: cash => 126 EUR aan budget => 78 netto in cash.

Ter vergelijking: Indien de werknemer zijn Audi A3 zou inleveren in ruil voor een mobiliteitsvergoeding, krijgt hij daar maandelijks netto +/- 435 EUR voor in de plaats (maar dan moet de werknemer wel zelf in woonwerkverplaatsingen en kosten voorzien).

BRON: SD Worx

Meer in het topic: