Privacyverklaring

“Iedere medewerker betrekken bij winstgevendheid”

1 mei 2021
Tekst
Melanie De Vrieze

1. Hoeveel medewerkers telt de financiële afdeling?

Samen met adverteerders realiseren we outdoorcampagnes op meer dan 12.500 reclamepanelen en digitale schermen. De financiële afdeling van Clear Channel Belgium telt acht medewerkers. De helft daarvan houdt zich bezig met de boekhouding: vorderingen, handelsschulden, administratie en taksen. In onze sector betalen we veel affichagetaksen, wat een vrij complexe materie is. De vier andere medewerkers houden zich bezig met controlling, analyses en rapporteringen aan de internationale groep. Zelf ben ik cfo, maar mijn takenpakket gaat breder dan finance. Compliance neemt veel tijd in beslag. We werken samen met de overheid via aanbestedingen en dat moet volgens de regels gebeuren.

2. Wat zijn de prioriteiten van de financiële afdeling op dit ogenblik?

Gezien de moeilijke periode waarin we ons bevinden, is cash heel belangrijk. We zijn actief in outdoormarketing, terwijl mensen meer dan ooit thuis zijn. Een andere prioriteit is niet alleen te focussen op de kortere termijn, maar ook te anticiperen en vooruit te kijken. Ten slotte hechten we veel belang aan winstgevendheid. Dit is niet alleen een strategisch thema, dat het management behandelt. Ik wil iedereen in het team betrekken om er aandacht aan te geven en de winstgevendheid te verbeteren.

3. Hoe pakt u dit precies aan?

Het is niet mijn stijl om specifieke doelstellingen te geven. Ik wil de medewerkers wel bewust maken dat ook zij een rol spelen in de winstgevendheid van ons bedrijf, bijvoorbeeld door extra inspanningen te leveren om een factuur recht te zetten of om meer met de salesafdeling te communiceren. Bij het boeken van de facturen let de boekhouder er vooral op of de uitgaven zinvol zijn en of er geen goedkopere optie mogelijk is. Onze controllers letten wel degelijk op de kosten en praten met de businessmedewerkers wanneer zij een mogelijkheid zien om de marges te verbeteren.

4. Hoe houden jullie de medewerkers betrokken in coronatijden?

Door zo lang weg te zijn van kantoor is het voor de collega’s soms moeilijk om zich betrokken te voelen, om te weten wat er allemaal gebeurt en wat hun rol is. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te communiceren en informatie te geven, zodat ze weten wat het grotere verhaal is. Informatie is de basis. Daarbovenop is het belangrijk om optimistisch te zijn en veel energie te tonen. Medewerkers hebben soms het gevoel dat alles moeilijk verloopt. Dan is het essentieel dat het management en ik een teken geven van positivisme, zonder te overdrijven, want het mag niet fake overkomen. Die extra energie om uit alles het positieve te halen, is belangrijk.