Privacyverklaring

“Ik werk met erg veel mensen samen in een matrixstructuur”

6 maart 2019
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Jan Locus

Orange Business Services

Q&A met regionaal accountingmanager Tom De Greef

1. Voor welke organisatie bent u verantwoordelijk en hoe ziet die eruit?

It’s complicated. Orange Business Services werkt volgens een matrixstructuur, wat maakt dat ik actief ben in een aantal landen. Ten eerste sta ik aan het hoofd van de lokale financeafdeling van de regio Benelux & Nordics, waarbij telkens één manager en een assistent aan mij rapporteren, in België en in Zweden. Daarnaast beheer ik twee holdings in Nederland en Frankrijk. Het boekhoudkundige werk is uitbesteed aan Accenture. Met die externe medewerkers erbij zijn er behoorlijk wat mensen actief voor de entiteiten die ik beheer. Verder draag ik de projectverantwoordelijkheid voor een aantal aandeeltransferten, kapitalisaties, liquidaties en fusies binnen de holdings. De matrixstructuur maakt dat ik enerzijds een klein eigen team aanstuur, maar tegelijk met een groot aantal mensen samenwerk. Je moet de organisatie goed kennen en begrijpen om dit tot een goed einde te brengen.

2. Wat zijn nu uw prioriteiten?

In de eerste plaats is dat de voorbereiding van de audits voor boekjaar 2018. Tevens is er een constante uitdaging om met het team de veranderende omstandigheden in goede banen te leiden. Daarnaast werk ik verder aan een aantal interne transferts en liquidaties. Operationeel is het koffiedik kijken wat de nakende Brexit als gevolgen zal hebben.

Wij leveren telecom- en andere communicatiediensten aan multinationale bedrijven. Bedrijven die enkel lokaal actief zijn, worden nooit klant bij Orange Business Services, maar eerder bij een lokale operator. Wij concentreren ons op de grote organisaties die internationaal werken. Daarbij leveren we ook steeds meer IT-diensten en is beveiliging een van onze troeven. Op die manier maken we het verschil met het cloudaanbod van technologieproviders zoals Google of Microsoft.

3. Hoe ziet uw werk er concreet uit in een dergelijke losse organisatie?

Skype is mijn belangrijkste werkinstrument. Ik heb dagelijks via mijn laptop contact met collega’s die verspreid zijn over de hele wereld. Zo is mijn collega in Zweden momenteel uitgevallen en heb ik voor het vinden van de vervanger alles geregeld vanuit België. Ik ben daarvoor niet ter plaatse gegaan. Dat is hoe dan ook de trend: zo digitaal mogelijk. Er gaat natuurlijk niets boven een gesprek in levenden lijve, maar in een internationale organisatie gebeurt dit steeds minder. De mogelijkheid om op die manier te werken, is precies wat onze klanten van ons vragen.

Meer in het topic: