Privacyverklaring

“In turbulente tijden hebben we een nieuwe budgetteringstool ontwikkeld en uitgerold”

1 november 2020
Tekst
Dirk Van Thuyne

Begin dit jaar kwam Roel Eykens aan boord als financieel directeur bij Antwerp Management School (AMS). Na een boeiende carrière leidt hij sindsdien het vierkoppige financieel team van de onderwijs- en onderzoeksinstelling. AMS heeft sinds de verzelfstandiging van de Universiteit Antwerpen in 2008 een eigen juridische structuur en werking.

Kan je Antwerp Management School even voorstellen?

AMS is een businessschool die zowel jongvolwassenen als doorgewinterde professionals managementopleidingen aanbiedt om hen zo klaar te stomen voor de complexe internationale wereld van morgen. Het aanbod is gevarieerd en bestaat zowel uit fulltimemasters (master-na-masteropleidingen) als uit executive masteropleidingen (MBA, master in real estate management, master in publiek management en verschillende masters in IT). Daarnaast biedt AMS kortetermijnprogramma's en programma's op maat van bedrijven aan. De specifieke doelstellingen daarvan stemmen we vooraf af met de klant. Een laatste programma, dat we sinds vijf jaar aanbieden, is een opleiding om de deelnemers te begeleiden in het behalen van hun PhD.

Waarom heb je gekozen voor deze organisatie?

In de eerste plaats sprak de missie van AMS me enorm aan: opening minds to impact the world. Bij mijn aanwerving heb ik hierover een korte scriptie geschreven, waarin ik aangaf hoe ik zelf in het leven sta en welke kernwaarden van AMS ik bij mezelf terugvind. Centraal staan thema's als leergierigheid, genot van het begrijpen, kritische reflectie en voortschrijdend inzicht. Ook op menselijk vlak zat het meteen goed. Vanaf de eerste contacten voelde ik dat ik op dezelfde golflengte zat met decaan Steven De Haes en managing director Ilse Daelman.

Hoe ziet de financiële afdeling eruit?

De organisatie telt een 75-tal medewerkers, waarvan vier personen op de financiële dienst werken: een senior account, een junior account, een financieel analist/projectcontroller en ikzelf als financieel directeur. De samenwerking verloopt prima. Soms hoor ik vertellen dat ik te veel wil veranderen, maar mijn collega's zijn heel constructief en competent.

Wat hebben jullie in de eerste maanden gerealiseerd? Wat zijn de werkpunten?

In turbulente tijden hebben we samen een nieuwe budgetteringstool ontwikkeld en uitgerold. Die zal zorgen voor een betere visibiliteit en betere aansturingsmogelijkheden voor het management en alle departementshoofden. Deze transitie en harmonisatie over de verschillende afdelingen heen heeft veel extra inspanningen gevraagd van verschillende collega’s. Het is een mooi voorbeeld van onze bedrijfscultuur. Op juridisch vlak zie ik bij AMS nog enkele uitdagingen om te komen tot een beter contract- en risicobeheer.

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen het financieel beheer van een klassiek bedrijf en een onderwijsinstelling?

AMS is een stichting van openbaar nut, maar gezien de verzelfstandiging dienen wij rond te komen met onze eigen middelen. Net zoals een commercieel bedrijf, hebben we een buffer nodig – en dus een faire winst – om nieuwe activiteiten te ontplooien en te groeien als organisatie. Een gezond financieel beheer is dus cruciaal voor onze organisatie. Onze studenten en alumni zijn onze klanten. Onze dienstverlening is er dan ook helemaal op gericht om hen een zo waardevol mogelijke ervaring mee te geven. Veel van de alumni schrijven zich in voor nieuwe opleidingen en zijn partners op lange termijn.

Hoe sterk is AMS op het vlak van wetenschappelijk onderzoek?

Wetenschappelijk onderzoek is onze tweede pijler en die krijgt veel aandacht. We zoeken naar antwoorden op soms complexe vraagstellingen van bedrijven en overheden. De wisselwerking tussen onderwijs en onderzoek is een belangrijke troef voor onze organisatie. De nieuwe kennis en de inzichten die we verwerven, stromen meteen door naar de studenten en de bedrijfswereld.

De roots van AMS gaan terug tot 1959. Al die jaren is er een nauwe band met de Universiteit Antwerpen. Hoe is die relatie vandaag?

De school werd opgericht in 1959 als het Instituut voor Postuniversitair Onderwijs van de Antwerpse Universiteit. Ze had en heeft nog altijd een grote invloed op de managementontwikkeling binnen onze bedrijven. Je vindt onze alumni terug bij tal van toonaangevende organisaties in binnen- en buitenland. Ruim tien jaar geleden ging AMS op eigen benen staan. In 2008 erkende de Vlaamse overheid onze school als autonome academische instelling, met de Universiteit Antwerpen als peterinstelling. Vandaag heeft AMS een eigen werking en een eigen juridische structuur, al blijven de banden met de peteruniversiteit vanzelfsprekend sterk. Zo zijn beide partijen vertegenwoordigd in elkaars overlegorganen.

De voorbije jaren heb je een gevarieerd parcours afgelegd bij verschillende werkgevers. Welke specifieke expertise heb je opgedaan bij Deloitte, Deminor, Alcatel, SCK, ...?

Ik ben heel wat mensen dankbaar voor de mogelijkheden die ze mij geboden hebben. Zo heb ik bij Deloitte enkele jaren auditervaring opgedaan, een stevige basis voor een carrière. Deminor was een zeer uitdagende ervaring, waarbij ik directe impact voelde als adviseur en belangenverdediger van minderheidsaandeelhouders. Ik heb er mijn juridische kennis kunnen bijspijkeren en de taal van bankiers en zakenadvocaten leren spreken. Tijdens mijn periode bij Alcatel (intussen Nokia) ben ik vertrouwd geraakt met financieel risicomanagement en contractbeheer in een internationale context. Bij het nucleair onderzoekscentrum SCK was ik hoofd van de financiële diensten. Dankzij deze mix van ervaringen heb ik nu de mogelijkheid om de zaken vanuit verschillende invalshoeken te bekijken.

Kort na je aankomst bij AMS overspoelde covid-19 de wereld. Welke impact heeft de crisis gehad op de organisatie? Heb je de financiële koers moeten bijsturen?

Ik zeg bij wijze van boutade dat ik dit jaar een dubbele corona heb meegemaakt. Ik was amper zes weken aan boord toen de wereld compleet veranderde. Samen met het team hebben we verschillende scenario's uitgewerkt met de daarbij horende maatregelen om de gevolgen op te vangen. Gelukkig vallen de cijfers mee en zijn we intussen volop bezig met het herbekijken van de herstelmaatregelen.

Heeft je overstap iets veranderd aan je work-lifebalans? Wat doe je graag in je vrije tijd?

In mijn vrije tijd speel ik tennis en ga ik graag tafelen met vrienden en familie. Ook vinden wij het leuk om met de fiets op uitstap te gaan en bijvoorbeeld een stad te bezoeken. Voorts ben ik een verwoed lezer. 'Sapiens' van Yuval Noah Harari en 'De Zonnekoning' van Johan Op de Beeck kan ik ten zeerste aanbevelen. Na de werkuren geef ik graag advies over taxshelterinvesteringen, een fiscale maatregel van de federale overheid om de audiovisuele sector in ons land te ondersteunen. Ik vertegenwoordig hierbij de gebroeders Guy en Wilfried Van Baelen, die in Mol een gerenommeerde opnamestudio hebben gebouwd.

(DVT)

Meer in het topic: