Privacyverklaring

“Je weet niet welke crisis zal komen”

2 november 2021
Tekst
Peter Ooms

Hoe je kernprocessen beschermen?

In een modern riskmanagement kijken bedrijven liever niet te veel naar specifieke scenario’s, maar focussen ze beter op de gevolgen van een ramp of incident voor hun belangrijkste processen. Dat zegt professor Simon Ashby van de Vlerick Business School, die hierover een presentatie gaf tijdens de CFO Conferenz van FDmagazine.

“Riskmanagers hebben zich de voorbije jaren sterk gefocust op het risico van cyberaanvallen of een plotse toename van het aantal vluchtelingen. Toen kwam er iets heel anders: een wereldwijde coronapandemie”, zegt Simon Ashby, die een doctoraat behaalde in corporate risk management. Hij heeft niet alleen een academische achtergrond, maar was ook actief als riskmanager in de financiële sector en als consultant voor bedrijven en toezichthouders.

Hij wijst erop dat virusuitbraken in grote delen van de wereld niet onbekend zijn. “We hadden voordien al de varkens- en de vogelpest, die zeker in Azië lelijk huishielden. Dat je door corona niet meer kon reizen, medewerkers niet naar hun fabrieken en kantoren konden, tekorten ontstonden van verschillende producten … een dergelijke impact konden velen zich niet voorstellen.”

Grote en kleine schaal

Om zich in de toekomst voor te bereiden op een dergelijke impact, is het daarom beter niet te veel te focussen op mogelijke scenario’s. Het heeft meer zin om uit te zoeken wat het bedrijf nodig heeft om goed te werken. Bijvoorbeeld: wat is de impact wanneer het personeel geen toegang heeft tot de gebouwen, of wat gebeurt er wanneer goederen niet tot bij klanten geraken? “Hiervoor kijk je niet naar de oorzaken, wel naar de mogelijke gevolgen van een ramp of incident voor de eigen organisatie.”

Als je weet wat voor jou belangrijk is, kan je ook snel reageren als er op dat vlak iets gebeurt. “Dat kan op grote of kleine schaal. Een land als Zwitserland investeert sterk in strategische voorraden van olie, maar ook van beschermingsmateriaal of koffie. Ik ken ook een kleine dokterspraktijk in het VK die net op tijd schorten en mondmaskers had besteld.”

Drie stappen

Simon Ashby: “Op die manier krijgt een onderneming al snel zicht op wat de grootste impact heeft.” Organisaties pakken het best als volgt aan:

· Begin met een business intelligence-programma rond risicorapportering, liefst ook met gegevens die een indicatie geven van toekomstige gebeurtenissen. Zo kan de analyse van sociale media belangrijk zijn om trends te spotten.

· Bewaak de financiële gezondheid van het bedrijf. Is het financiële plan robuust genoeg om ook de meest pessimistische scenario’s aan te kunnen? Zorg voor voldoende reserves om het een tijdje uit te zingen.

· Zorg dat de medewerkers klaar zijn voor een crisis. Zo kunnen ze snel ingrijpen. Belangrijk is om voor diversiteit te zorgen. Zo komen een veelheid aan competenties en ervaringen bij elkaar. Die diversiteit levert een breder perspectief op, wat leidt tot open gesprekken en creatieve oplossingen.

Meer in het topic: