“Opnieuw stabiliteit in het team brengen”

1 maart 2022
“Opnieuw stabiliteit in het team brengen”

Didier Van der Coelden typeert zichzelf als een generalist die zowel vertrouwd is met de operationele als met de strategische aspecten van financiën. Zijn eerste werkervaring deed de Waaslander op bij E&Y. Daarna maakte hij de overstap naar Capco waar hij zestien jaar aan de slag was: eerst als controller, later groeide hij door tot cfo. Na kortere passages bij NGData en Be-Mobile stapte hij vorige zomer over naar Mediagenix. Als cfo moet hij het bedrijf klaarstomen voor verdere groei.

Waarom heb je voor Mediagenix gekozen? Wat is bijzonder aan het bedrijf, aan je job?“De voorbije decennia ben ik actief geweest in vaak totaal uiteenlopende omgevingen: van grote spelers zoals Capco tot scale-ups zoals NGData en Be-Mobile. De rode draad doorheen al die jobs was wel het internationale perspectief. Ook bij Mediagenix is dat internationale karakter aanwezig, want het bedrijf is wereldwijd actief en heeft vestigingen in Europa, Amerika, Azië en Australië. Bovendien staat het bedrijf nog maar aan het begin van zijn expansie. Een laatste belangrijk element in mijn keuze voor Mediagenix was de aanwezigheid van twee private-equityspelers – Deparco en sinds eind 2020 ook Sofindev – in het kapitaal. Uit ervaring weet ik dat dergelijke aandeelhouders voor een unieke dynamiek zorgen.”

Welke zijn je prioriteiten?
“In de eerste plaats wil ik opnieuw wat stabiliteit in het team brengen. Er is de laatste twee jaar heel wat knowhow weggevloeid, de gemiddelde anciënniteit in het financiële team bedraagt daardoor amper één jaar. Na mijn komst hebben we drie nieuwe medewerkers aangeworven. In de huidige arbeidsmarkt is het allesbehalve evident om deze felbegeerde profielen aan te trekken. Met zijn internationale uitstraling beschikt Mediagenix gelukkig over een belangrijke troef bij de rekrutering. Alleen al in mijn twaalfkoppige team tellen we vijf verschillende nationaliteiten.”

Hoe is het financiële departement georganiseerd?
“We werken heel centraal vanuit Brussel. Alle financiële activiteiten van de Mediagenix-groep zijn gecentraliseerd in het hoofdkwartier. Denk daarbij aan tax&treasury, controlling, financial planning and analysis enzovoort. Voor specifieke vereisten voor onze buitenlandse vestigingen doen we een beroep op externe partners.”

Je vertelde daarnet dat de aanwezigheid van private equity in het aandeelhouderschap deze job extra aantrekkelijk voor je maakt. Hoe verloopt die samenwerking? Hoe autonoom kun je beslissingen nemen?
“Het is zeker niet zo dat ik voor alles en nog wat goedkeuring moet vragen. We hebben vaste overlegmomenten en regelmatig komen er ook extra vragen van de aandeelhouders. Het is belangrijk om transparant te zijn. Ik zie het als mijn belangrijkste opdracht om de financiële afdeling uit te bouwen tot een volwaardige businesspartner. Bij bedrijven met private equity in het aandeelhouderschap is dat standaard, maar eigenlijk zou dit in alle bedrijven zo moeten gebeuren.”

De financiële afdeling als volwaardige businesspartner. Hoe zie jij dat?
“Dankzij de opkomst van nieuwe technologieën is de rol van financiën grondig veranderd. We kunnen de puur transactionele activiteiten steeds meer automatiseren waardoor er ruimte vrijkomt voor activiteiten met meer toegevoegde waarde. Finance moet de schat aan data transformeren tot nuttige informatie. Dit helpt de business bij het maken van de juiste keuzes en de opvolging ervan zodat het management – in een snel veranderende wereld – meteen kan bijsturen. Mediagenix heeft in 2020 geïnvesteerd in een nieuw ERP-systeem, maar we kunnen op dat vlak nog grote stappen zetten. Om de groei te bestendigen, is dat absoluut noodzakelijk.  Momenteel kunnen we op vijf werkdagen afsluiten en de P/L voorleggen. Op korte termijn wil ik een dashboardconcept met Power BI uitwerken waardoor we nog sneller de belangrijkste KPI’s kunnen opvolgen.”

Hoe ziet de groeistrategie van Mediagenix eruit?
“De focus ligt in de eerste plaats op organische groei en die kan allerlei vormen aannemen: verrijking van ons productaanbod, extra klanten zoeken in bestaande markten en nieuwe regio’s aansnijden. Echt witte vlekken zijn er nog nauwelijks, maar in de bestaande markten is er nog heel wat potentieel. Ik denk dan in de eerste plaats aan de Verenigde Staten. Dat is een enorm boeiende markt waar alle globale spelers actief zijn. Daarnaast zijn er zeker nog mogelijkheden in Latijns-Amerika en ook nog in onze achtertuin, in landen als Italië en Spanje.”

Zijn acquisities een optie?
“Er liggen niet meteen concrete dossiers op tafel, maar we kijken natuurlijk altijd uit naar interessante partijen. Mediagenix is een productgedreven bedrijf, onze interesse ligt dan ook vooral bij bedrijven die ons productaanbod kunnen verbeteren. Het is een zaak van de juiste deal op het juiste moment op het juiste tijdstip. Over de financiering van de deal maak ik me geen zorgen. Mediagenix is een bloeiend bedrijf met gezonde cashflows. Bovendien hebben we twee financieel sterke aandeelhouders. Alle opties zijn mogelijk.”

Heeft je overstap iets veranderd aan de work-lifebalans? Kun je deze job gemakkelijk combineren met je privéleven? Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?
“De huidige situatie is moeilijk te vergelijken met vroeger omdat ik door corona heel vaak van thuis uit werk en niet meer moet reizen. Maar ik heb altijd wel aandacht gehad voor evenwicht in mijn leven. Ik ben flexibel en heb geen moeite om vroeg te starten of laat te werken. Toch probeer ik de weekends zo goed als mogelijk vrij te houden. In mijn vrije tijd doe ik graag aan sport. Net zoals zovelen heb ik recent het padellen ontdekt, maar ik ben toch vooral een fietser. Ik trek er graag op uit met de mountainbike of de racefiets. Worstelen tegen de wind in de polders of zwoegen op de hellingen in de Vlaamse Ardennen? Het doet altijd en overal pijn.” (lacht)