Privacyverklaring

RKW stapt aan boord van groeibedrijf IM Efficiency

18 mei 2020
Tekst
Peter Ooms

De starter IM Efficiency wil zonnepanelen op vrachtwagentrailers leggen. Die panelen wekken de stroom op voor de elektrische apparatuur van de vrachtwagens. RKW zorgt als business angel voor financiering én kennis.

De ondernemingsfamilie Vanherle stapt via de familiale holding RKW, als Business Angel aan boord van de Nederlandse startup IM Efficiency. RKW zal via Kris Vanherle ook expertise op het vlak van Europese beleidsvorming in de transportsector ter beschikking stellen van de jonge onderneming. IM Efficiency ontwikkelt oplossingen om de ecologische voetafdruk van logistieke ondernemingen te beheersen en een duurzaam beleid te faciliteren.

Laatste praktijkproef

IM Efficiency, producent van ‘SolarOnTop’ werkt samen met een aantal grote transporteurs aan een laatste praktijkproef. Voor de commerciële introductie van SolarOnTop zijn investeerders uit Nederland en België aangetrokken. IM Efficiency verwacht in de Benelux op korte termijn zo’n 4.000 trailers van zonnepanelen te voorzien.

IM Efficiency wil vanuit Heerlen en Helmond profiteren van de sterke automotive sector in Nederland en tegelijk de Belgische logistieke markt bespelen.

Oprichter en CEO Martijn Ildiz: 'België is net als Nederland één van de top 5 logistieke landen. Bovendien heeft de regio korte lijnen naar Brussel waar het beleid gemaakt wordt. Via Rabobank kwamen wij in contact met Business Angels Netwerk Vlaanderen. Dit netwerk van ondernemers bracht ons in contact met Kris Vanherle”.

“Kris is als onderzoeker (bij Transport & Mobility Leuven, nvdr) betrokken bij de regelgeving van transport én via de holdingmaatschappij RKW ook investeerder in duurzame projecten. Wij ontwikkelen duurzame innovaties waarmee vervoersbedrijven het brandstofverbruik kunnen verlagen. Kris weet als geen ander wat het belang is van feiten en cijfers om een efficiënt en effectief beleid te voeren. Door zijn rol als beleidsondersteunend onderzoeker, heeft hij al vroeg in het proces zicht op de beleidsontwikkelingen op vlak van uitstootnormen voor vrachtwagens, waardoor IM Efficiency kort op de bal kan spelen.”

Dunne panelen

Duurtesten zouden uitwijzen dat SolarOnTop, met zonnepanelen van slechts een paar millimeter dik, een brandstofbesparing tot 5,5 procent kunnen opleveren. Bovendien worden de kosten voor onderhoud teruggebracht, omdat SolarOnTop slijtage vermindert. “Afhankelijk van het type rit en voertuig komt dat in ons klimaat neer op een besparing van 2.500 euro per jaar”, zegt Martijn lldiz.

Naast de BAN-investeerder, nemen BOM Brabant Ventures en grote logistieke ondernemers uit Nederland deel aan de certificering en het markt- en productieklaar maken van SolarOnTop.

De samenwerking illustreert de aanpak van de BAN: slim kapitaal en expertise die een grote meerwaarde biedt, waardoor een langdurige en vruchtbare relatie ontstaat tussen investeerder en onderneming.