“We communiceren in alle transparantie over onze prestaties op het vlak van kapitaaldiscipline en over onze trackrecord van winstgevende groei”, zegt Alexander Makar, head of IR and capital markets bij WDP. Het vastgoedbedrijf won recent de Award voor Beste Financiële Communicatie.
De jury van de Belgische Vereniging van Financiële Analisten (ABAF-BVFA) loofde WDP voor zijn heldere en snelle informatie over de aanhoudende investeringen in zijn patrimonium van logistieke gebouwen. “WDP is 25 jaar na zijn beursgang nog steeds een groeibedrijf. We vergroten nog jaarlijks onze vastgoedportefeuille. Naast het verder versterken van onze aanwezigheid in de bestaande kernmarkten (België, Luxemburg, Nederland en Roemenië) benadrukken we onze ambitie om internationaal te groeien naar een volwaardig pan-Europees platform. Duitsland en Frankrijk hebben daarin een hoofdrol”, zegt Alexander Makar.
In een dergelijke ambitieuze groeistrategie vormt een stevige balans met goede toegang tot de kapitaalmarkt een sleutelelement. “De liquiditeit moet zo hoog mogelijk blijven en de financieringskost zo laag mogelijk. Dat doen we onder andere door op een heel transparante manier te communiceren over onze prestaties op het vlak van kapitaaldiscipline en onze trackrecord van winstgevende groei. We geven ook een zicht op onze verwachtingen over vier jaar.”
“Met die transparantie zijn we vrij uniek onder de beursgenoteerde bedrijven. We zetten bovendien ambitieuze doelstellingen die we goed onderbouwen. Jaar na jaar slagen we erin om die targets te realiseren. Dat maakt dat aandeelhouders mogen rekenen op een jaarlijkse groei van de winst per aandeel van zo’n zes procent tegen 2027”, aldus Alexander Makar.
WDP mikt voor zijn financiering op een evenwicht tussen aandelen en kredieten. “We geloven in een gezonde mix van beide. Onze regel is dat we minstens voor vijftig procent eigen vermogen nodig hebben en maximaal vijftig procent vreemd vermogen. Die verhouding kan evolueren in de tijd. De voorbije periode, met hoge rentevoeten en de impact daarvan op de vastgoedprijzen, hebben we vooral gefocust op de financiering via eigen vermogen.”
“Deze sterke uitgangspositie werd de afgelopen twee jaar gecreëerd toen in 2022-23 het eigen vermogen aangroeide met 1,1 miljard euro (tegenover 1,3 miljard euro investeringen). Intussen is de rentecyclus aan het keren en zijn we van mening dat het moment is gekomen om acquisities te realiseren met schuldfinanciering. Onze robuuste balans en beschikbare liquiditeit van bijna twee miljard euro helpen daarbij.”
Al jarenlang legt WDP de focus op het verduurzamen van zijn activiteiten, zoals de energieopwekking met zonnepanelen op zijn magazijnen. “Die duurzaamheidsdoelstellingen zijn een heel belangrijk deel van onze strategie. Sustainability is volledig verweven met onze activiteiten en financiering. Die twee kan je niet meer uit elkaar halen. Dat engagement reflecteert zich in onze communicatie en rapportage, die de komende jaren zal gebeuren volgens de CSRD-richtlijnen. Deze nieuwe Europese wetgeving beoogt transparantie en vergelijkbaarheid in duurzaamheidsrapporten en wil greenwashing vermijden. Beide doelstellingen juichen wij als transparant logistiek vastgoedbedrijf alleen maar toe”, zegt Joke Cordeels, head of external communication van WDP.
Alexander Makar: “Duurzaamheid maakt al heel lang deel uit van onze strategie. In het verleden vonden klanten dat wel interessant, maar ze wilden niet extra betalen voor een duurzaam magazijn. Dat verandert nu. Daardoor gaan we nog verder in onze duurzaamheidsambities. We leggen de daken van onze bestaande en nieuwe magazijnen volledig vol met zonnepanelen en niet meer gedeeltelijk om het eigen verbruik te dekken. Zo kan WDP een cruciale rol spelen in de energietransitie door zijn sites om te bouwen naar charging hubs die het energieprofiel van de klant optimaliseren.”
“In Zellik hebben we intussen een green mobility hub. De klant voert er zijn distributieactiviteiten uit, losgekoppeld van het net via ter plaatse opgewekte energie. De verwarming gebeurt er met een warmtepomp. Er zijn oplaadpunten voor elektrische wagens en snelladers voor bestel- en vrachtwagens. Alle stroom daarvoor komt van onze eigen productie in combinatie met batterijen. De interesse van klanten voor dergelijke sites groeit gestaag.”
Bij WDP is de investor-relationsfunctie een groepsactiviteit, aangestuurd door cfo Mickael Van den Hauwe. Opvallend: ook externe communicatie valt onder zijn verantwoordelijkheid. Joke Cordeels rapporteert aan hem. Naast Alexander Makar, die zich vooral richt op capital markets, is er nog Charlotte De Troyer. Zij specialiseert zich als corporate finance manager in schuldfinanciering.
Alexander Makar: “Je vindt ons geregeld op roadshows en conferenties waar we het verhaal van WDP brengen aan (potentiële) investeerders. We luisteren vooral ook naar hoe zij ons bedrijf percipiëren. Bij deze events, net zoals bij onze kwartaalpresentaties, treden de ceo en cfo mee naar voor.”
Joke Cordeels: “We willen de lat qua transparantie hoog houden. Dat is alleen mogelijk dankzij de samenwerking met en ondersteuning door andere functies en afdelingen. Denk aan accounting, controlling en het commercieel departement, over de verschillende platformen heen.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.