Privacyverklaring

Via robotisering naar een rol als businesspartner

1 mei 2019
Tekst
Christine Huyge

Voor finance manager Elke Desmedt zijn het uitdagende tijden bij Joos Consulting. Ze werkt er volop aan de robotisering van haar domein.

Voor de testrit naar en rond het hoofdkwartier van Joos Consulting stelde Audi ons zijn eerste zuiver elektrisch aangedreven seriemodel – de e-tron Advanced 55 Quattro – ter beschikking. De uiterst ruime en luxueuze SUV laat finance manager Elke Desmedt niet onbewogen. “Toch blijft een wagen voor mij hoofdzakelijk een praktisch vervoersmiddel. Ik eis niet veel snufjes, al vind ik een gps en handsfree bellen wel belangrijke opties. Zelf rijd ik met een Volkswagen Golf Break, maar mijn Audi A4 is besteld. Ik koos voor een Break omwille van het praktische. In de consultancywereld is de wagen een belangrijk onderdeel van het loon. We moeten marktconform blijven om de juiste medewerkers te kunnen aantrekken. Zo bieden we – bovenop de wagen – een extraatje in de vorm van een sociaal abonnement voor het openbaar vervoer indien een consultant dat vraagt voor een bepaald project.”

Veel opportuniteiten

Elke Desmedt werkt al sinds 2007 bij Joos Consulting. Begin dit jaar werd ze finance manager. “Hier betekent dat het overzicht bewaren van de verschillende firma’s en zorgen dat het team de focus juist legt. Vandaag starten we verschillende processen op om naar robotisering te gaan en verder te automatiseren. We zijn enorm geïnteresseerd en zien veel opportuniteiten. Het zal ons helpen veel verplichte, maar tijdrovende repetitieve taken door de robot te laten uitvoeren. Dat zal mijn team toelaten zich te focussen op wat belangrijk is, te beginnen bij het proactief aanleveren van cijfers aan de CEO, maar ook aan departementen zoals sales. 2019 wordt het jaar waarin we via robotisering en verbeterde IT onze processen gaan verbeteren. Als alles verloopt zoals verwacht, leiden we iemand op die zelf deze processen kan uitschrijven.”

Interessante taken

Leidt robotisering niet tot mensen op overschot? Dat was ook in de ploeg van Elke Desmedt even de hamvraag, maar dat vervelende gevoel ebde snel weg. “We zagen snel in dat er eindelijk tijd vrij zal komen voor boeiende en interessante taken, waar we nu niet steeds toe komen. Als de standaardprocessen sneller – en gegarandeerd juist – verlopen, kunnen we analyses maken, rapporteringen uitwerken en sneller inspelen op vragen van sales. Met up-to-date cijfers worden we een businesspartner. Nu haalt sales zaken binnen en bevestigen we nadien aan de hand van onze cijfers wat er is gebeurd. Ik wil dat mijn team anticipeert en via onze cijfers het commerciële begeleidt. Zo blijven we met finance niet leven in het verleden. Als onze processen heel snel gaan, laat ons dat toe cijfers aan te leveren vooraleer commerciële onderhandelingen van start gaan.”

Team

Vandaag staat Elke Desmedt aan het hoofd van een team van drie. “Het zijn brede profielen, ze zijn verantwoordelijk voor hun eigen firma’s en begeleiden die van a tot z. Ze zijn allround, waardoor ze elkaar perfect kunnen helpen. We gaan door een leerzame periode. We hebben grondig over onze processen nagedacht en zijn met een externe partner gaan debatteren over de mogelijkheid tot robotisering en automatisering. De volgende stap is dat de externe partner samen met ons de programmatie en de nieuwe procedures uitschrijft. Dat is heel leerzaam omdat je als klant mee leert en nadien zelf verder kunt bouwen. Nadien komen nog heel wat andere mogelijkheden aan bod op andere afdelingen, ik denk bijvoorbeeld aan hr.”

(kader)

Geruisloze, propere krachtbron

De e-tron Advanced 55 Quattro van Audi is een zuiver elektrisch aangedreven wagen. Twee elektromotoren, met een vermogen van 265 kW, zorgen voor de aandrijving waardoor de wagen CO2-neutraal en haast geluidloos rijdt.

De batterijcapaciteit bedraagt 95 kWh. De Audi e-tron is het eerste productiemodel dat een laadcapaciteit heeft tot 150 kW. Dat betekent dat hij bij een snellaadpunt in ongeveer dertig minuten voor tachtig procent is opgeladen. Wanneer we vertrekken richting Joos Consulting geeft de opgeladen wagen een bereik van 313 kilometer aan. Het model wordt geassembleerd in de CO2-neutrale fabriek in Brussel.

Joos Consulting volgt de ontwikkelingen in de wagenmarkt op de voet, weet Elke Desmedt. “We bespreken met onze leverancier zuinige en groene oplossingen. De CEO, die zelf elektrisch rijdt, volgt de ontwikkelingen van dichtbij. Van zodra het kan, zullen we wellicht ook naar elektrische mogelijkheden kijken.”

(kader)

Testwagen

AUDI e-tron Advanced 55 Quattro 265 Kw Design Selection

Prijs geteste versie:

119.925 EUR

Verkrijgbaar vanaf:

82.400 EUR

Fiscale aftrekbaarheid:

120%

<Rond de wagen>

0

g/km

CO2-uitstoot

660

liter

Kofferinhoud (1.725 liter bij neergeklapte achterbank)

26,2

kWh/100 km

Verbruik

265

KW

Vermogen

Meer in het topic: