Privacyverklaring

“We maken de bedrijfscultuur expliciet”

1 oktober 2021
Tekst
Peter Ooms

Bedrijfswaarden zijn ook KPI’s in balanced scorecard

Foto: Maud Larochette

In zijn Culture Book maakt N-Side de bedrijfswaarden expliciet. Een aantal van die waarden zijn ook opgenomen in de balanced scorecard. De KPI’s over de medewerkers zijn in evenwicht met de financiële doelstellingen, het klantenperspectief en de interne processen.

N-Side levert geavanceerde optimaliseringsanalyses voor de energie- en farmasector, gebaseerd op een eigen cloudplatform, aangevuld met consultingservices. Het bedrijf helpt grote klanten bij bijvoorbeeld de prijsforecast van elektriciteit of het optimaliseren van klinische proeven. N-Side heeft kantoren in Louvain-la-Neuve en Boston.

Hoogopgeleid personeel

“Onze medewerkers zijn veruit onze belangrijkste activa. De uitgaven van het bedrijf gaan voor tachtig procent naar personeelskosten. We werken met hoogopgeleid personeel. Een derde heeft een doctoraatsdiploma. We groeien heel snel: in juli waren we met 160 medewerkers, dat worden er op het eind van het jaar 200. N-Side moet zorgen dat het aantrekkelijk is voor nieuwe medewerkers en dat de huidige medewerkers bij ons blijven. Dat lukt goed: de turn-over is met 2,5 heel laag”, zegt Maud Larochette, cfo en people & business organisation director.

Product-servicecombinatie

De hr-aanpak is een sleutel voor het toekomstige succes van het bedrijf. “Een goed loon is noodzakelijk, maar ook de bedrijfswaarden zijn belangrijk. Dat we een goede product-servicecombinatie hebben, speelt in ons voordeel op het vlak van aantrekkelijkheid en retentie. Daarnaast zijn er veel aspecten van de professionele activiteiten en de samenwerking onder collega’s die tot de bedrijfscultuur horen.” In het N-Side Culture book heeft het team die onderliggende waarden en de beoogde employee experience expliciet gemaakt.

Band medewerkers en bedrijfsleiding

Waarom was het nodig een Culture Book te maken? “De band tussen medewerkers en bedrijfstop is altijd belangrijk geweest. Tot voor kort ging de ceo met elke nieuwkomer lunchen, maar dat kan niet meer nu het bedrijf zo groot is geworden. De omvang van het bedrijf noopt ons tot het expliciet maken van onze cultuur. Die past ook bij ons personeelsbeleid. De promoties van de medewerkers zijn bijvoorbeeld verbonden aan de acht eigenschappen in het Culture Book (zie kader). Medewerkers weten dat ze goed moeten scoren op álle acht voor een promotie.”

Balanced scorecard

Een aantal bedrijfswaarden zijn ook opgenomen in de balanced scorecard. Daarmee kan het bedrijf op een evenwichtige manier bijsturen op operationele cijfers. “Het klinkt als een tegenstelling: een cultuurboek en een balanced scorecard, maar voor ons zijn ze het beste van twee werelden. De vooruitstrevende hr-aanpak moet de strategische doelstellingen van het bedrijf helpen realiseren. De KPI’s over de medewerkers zijn in evenwicht met de financiële doelstellingen, het klantenperspectief en de interne processen. We blijven beide instrumenten verbeteren in het kader van continuous improvement.”

Kader

Care, learn, grow

Drie kernwoorden vatten de cultuur van N-Side samen:

Care: aandacht voor de collega’s, de klanten en een duurzamere wereld

Learn: medewerkers leren voortdurend nieuwe competenties aan

Grow: dankzij het werk en de persoonlijke ontwikkeling voelen medewerkers zich tevreden en gelukkig met de impact die ze hebben

N-Side heeft die cultuur verder omschreven in acht eigenschappen: autonomie, flexibiliteit, samenwerking, initiatief, open cultuur, leren en carrière, feedback en erkenning, en werkplek.

Meer in het topic: