“We moeten het gevoel van onrust wegnemen”

1 januari 2020
Tekst
Patrick Verhoest
“We moeten het gevoel van onrust wegnemen”

BAM evolueert naar shared services op groepsniveau

Guido De Cock, bestuurder en financieel directeur van BAM Contractors, werkt volop mee aan de centralisatie van de BAM-bedrijfsonderdelen. Ondertussen bieden de vraagstukken van de toekomst – krappe arbeidsmarkt, digitalisering en robotisering – zich aan. Door die evoluties verandert de functie-inhoud voor de medewerkers. “Dat geeft sommigen veel onrust.”

Het is een opmerkelijk stille rit naar de BAM-vestiging in Neder-over-Heembeek. Dat is de verdienste van de geruisloze motor in de nieuwe Passat Alltrack waarmee we ons verplaatsen naar het interview met Guido De Cock. Hij werkt voor de BAM-groep, een Europese algemeen aannemer. Het bedrijf is zowel actief in de infrastructuur- als in de gebouwensector en werkt aan grote civiele projecten. Het bouwt onder andere tunnels, wegen en sporen. Guido De Cock is geen autofreak, maar kan een luxueuze wagen appreciëren, gezien de vele kilometers die hij beroepsmatig aflegt: “Ik koos voor de Audi e-tron, een volledig elektrische wagen. Hoewel ik voor de vergaderingen in Amsterdam en Parijs steevast voor het openbaar vervoer kies, rijd ik graag met mijn innovatieve en duurzame elektrische wagen. Met een bereik van 350 kilometer en een oplaadpaal aan de woning, loont deze investering zeker de moeite.”

Mobiliteit bij BAM

Als verantwoordelijke voor het wagenpark zoekt Guido De Cock ook voor zijn collega’s naar groene mobiliteit. Hij werkt aan het herschrijven van de policy. Dat moet het kiezen van elektrische wegens op basis van de total cost of ownership faciliteren: “Al is het aanbod nog beperkt, we zoeken toch naar ruimte om hybride en elektrische wagens mogelijk te maken voor de collega’s. We lanceren ook incentives om hen te overtuigen. De auto is een belangrijke salariscomponent en ook fiscaal van belang. Daarom maken we er veel werk van. De infrastructuur – zoals laadpalen – kan bij ons nog beter. Voor wie zich organiseert, is er geen probleem.”

Flexibele werkplekken

Bij BAM rijden heel wat bedrijfswagens. Dat heeft te maken met de vele projecten die werf- en projectleiders dienen te bezoeken. Zij zijn gewoon veel kilometers af te leggen met de wagen. Toch probeert de organisatie zoveel mogelijk medewerkers projecten te bezorgen in hun buurt. “We zijn ook gestart met occasioneel thuiswerk. Telewerken is eveneens mogelijk in de containers van de werfinstallaties, die vaak mooi ingericht zijn. Ook dat zijn flexibele werkplekken. Verder zijn er de bedrijfszetels in Eke, Brussel, Wilrijk, Chaudfontaine en Sint-Truiden. Wagens zijn bij ons vaak onmisbaar, al zien we steeds meer jongere mensen die – als ze bijvoorbeeld lange tijd in een stad werken – kiezen voor de fiets als vervoersmiddel. Via een flexibele verloning proberen we in de toekomst aan eenieders wensen tegemoet te komen.”

Centralisatie

Guido De Cock is vandaag volop bezig met het centralisatieproject van BAM. Elk van de vier aparte vennootschappen heeft een financieel directeur, elk met een eigen financieel departement, inclusief eigen jaarrekening en ERP-systeem. De eenmaking is ingezet: “Via ‘One BAM’ willen we naar shared services gaan op groepsniveau. Dat betekent het samenzetten van gelijkaardige profielen als het over accounting gaat. We willen alles één keer organiseren, in plaats van vier keer.” Binnen deze transformatie zal Guido De Cock het luik shared services leiden voor ons land.

Knelpuntberoep

Het vinden van de juiste medewerkers houdt de financieel directeur bezig. Hij stelt vast dat financieel medewerkers moeilijk te vinden zijn op de markt. Het wordt stilaan een knelpuntberoep. Het is dus van belang de bestaande collega’s aan boord te houden. “Onze medewerkers moeten mee evolueren. Dat ze daarbij soms naar een andere functie-inhoud moeten, geeft sommigen veel onrust. Ze vragen zich af in welke richting ze zullen gaan en wie hun nieuwe baas wordt. We moeten dat gevoel van onrust wegnemen. De uitdaging is onze huidige afdeling draaiend te houden en ondertussen te blijven werken aan de toekomst. Ik maak me niet ongerust over die toekomst, maar moet veel aandacht hebben voor zij die twijfelen. Dat houdt me als financieel directeur het meest bezig.”

Naar voorspellende analyses

Naast de centralisatieoefening van het bedrijf is er de verschuiving binnen het beroep die Guido De Cock alert houdt. Hij verwacht dat de focus zal verlegd worden van transacties naar voorspellende analyses. Robots zullen instaan voor de saaie processen. Finance zal gegevens aanleveren en analyses aanbrengen. “We zaten jaren achteraan de bus en schreven de geschiedenis. Nu moeten we mee aan het stuur of minstens in de buurt van de chauffeur zitten. Het boeken van facturen zal automatisch gebeuren. In de vrijgekomen tijd zullen we de toekomst van onze organisatie helpen uittekenen. Mijn collega’s hoeven voor die evolutie niet bang te zijn. We zullen rustig werken aan elke stap die nodig is, met respect voor het meenemen van alle medewerkers in het bedrijf. We waren een ‘noodzakelijk kwaad’, maar worden een proactieve, ondersteunende factor.”

Testwagen

Volkswagen Passat
PASSAT Alltrack Business 2.0 TDI

Model
PASSAT Alltrack Business 2.0 TDI
Prijs geteste versie
57.010 EUR
Verkrijgbaar vanaf
29.300 EUR
Verkeersbelasting
437 EUR
BIV
495 EUR

Rond de wagen
CO2-uitstoot: 157 gr/km
Kofferinhoud: 588 - 1.716 liter
Verbruik: 7,5 liter
PK: 240