Privacyverklaring
Ingrid Stoop, CFO Tobania Ingrid Stoop, CFO Tobania

KRT

Tekst
Dirk Van Thuyne

Ik zit nu aan het stuur en haal daar tonnen energie uit

1 oktober 2020
Ik streef naar meer synergie en transparantie tussen het financieel departement en de verschillende businessunits
Vorige zomer kwam Ingrid Stoop aan boord bij Tobania, specialist in digitale transformatie. Eerst was ze er operations manager, maar begin dit jaar werd ze cfo van het snelgroeiende bedrijf dat dit jaar de titel Nationale Trends Gazellen Ambassadeur bij de grote bedrijven kreeg. Teamspirit, transparantie en vertrouwen vormen de kernwaarden van haar beleidsvisie.

Vorige zomer kwam Ingrid Stoop aan boord bij Tobania, specialist in digitale transformatie. Eerst was ze er operations manager, maar begin dit jaar werd ze cfo van het snelgroeiende bedrijf dat dit jaar de titel Nationale Trends Gazellen Ambassadeur bij de grote bedrijven kreeg. Teamspirit, transparantie en vertrouwen vormen de kernwaarden van haar beleidsvisie.

Kan je Tobania even voorstellen?

We ondersteunen bedrijven in al hun ICT-uitdagingen zoals softwareoplossingen, businessconsulting, IT-infrastructuur, digitale transformaties, functionele en technische support en data-analyses. Met meer dan duizend werknemers en een omzet van net geen honderd miljoen euro zijn we een van de belangrijkste ICT-integratoren op de Belgische markt. Het hoofdkwartier bevindt zich in Strombeek-Bever. Daarnaast hebben we vestigingen in Hasselt en Gent.

Je werkte zeventien jaar voor Deloitte Belgium. Vanwaar de behoefte om andere lucht op te snuiven?

Na mijn studies ging ik aan de slag bij het toenmalige Arthur Andersen. Ik had er meteen een klik met de typische bedrijfscultuur waarbij je in team iets opbouwt. Ik startte in een centrale functie als ERP-consultant en maakte vrij snel de overstap naar Deloitte Belastingconsulenten waar ik actief was als financecontroller. De laatste tien jaar werkte ik als finance- en operations manager bij Deloitte Bedrijfsrevisoren. Ik coachte het vijftienkoppige financeteam, dat verantwoordelijk was voor de administratieve en financiële ondersteuning. Ik ben het bedrijf heel dankbaar, want ik heb systematisch nieuwe kansen gekregen. Na zeventien jaar had ik echter het gevoel dat ik een beetje weggezakt was in een comfortabele zetel. Ik heb toen zelf mijn ontslag gegeven om te kunnen nadenken over mijn toekomst.

Hoe kwam je in beeld bij Tobania?

Ik kan niet stilzitten, in mijn leven heb ik continu uitdagingen nodig. Ik begon al snel uit te kijken naar nieuwe opportuniteiten. Ik stond op het punt om een contract te tekenen bij een internationaal onderzoekscentrum toen ik een telefoontje kreeg van een ex-Deloitte-collega die werkzaam was bij Tobania. Enkele dagen later was ik aan boord. Ondanks de schaalgrootte toch snel schakelen, dat typeert het bedrijf ten voeten uit.

Je begon als operations manager?

Voor Tobania was dat een nieuwe functie, er was zelfs geen echte jobomschrijving. Ik moest de processen in verschillende domeinen zoals fleet en facilities stroomlijnen, telkens met een link naar IT. Dat lag in lijn met mijn professionele ervaring. Doorheen mijn carrière lopen twee rode draden: financiële rapportering en de IT-vertaling daarvan.

Sinds begin dit jaar ben je cfo. Hoe groot was de stap?

Ik had wel ervaring met businesscontrolling, maar als cfo komen er nog heel wat andere taken en verantwoordelijkheden op je af. Ik heb de sprong gewaagd, ook omdat ik me goed geruggensteund weet door de collega's en ceo Lode Peeters.

Wat heb je in die korte periode al gerealiseerd?

Ik hecht heel veel belang aan transparantie. Begin dit jaar hebben we een strategisch comité opgericht met daarin de directeurs van de grootste businessunits. In het huidige economische klimaat is het belangrijk om korte lijnen te hebben. Dankzij die comités hebben we veel meer voeling met de markt.

Wat zijn de belangrijkste werkpunten?

Ik had stiekem gehoopt dat we met de automatisering binnen het financiële team al wat verder hadden gestaan. Ik denk bijvoorbeeld aan e-facturatie, wat nog niet voor alle klanten actief is. Daarnaast streef ik naar nog meer synergie en transparantie tussen het financiële departement en de verschillende businessunits. Bij een grote offerte wil ik snel weten welke omzet we mogen verwachten, maar ook hoeveel we gaan verdienen. Ten slotte wil ik ook het salesteam meer ondersteunen. Als de salesmedewerkers op klantenbezoek gaan, moeten ze kunnen terugvallen op een dashboard met daarop alle belangrijke informatie: welke projecten lopen er, zijn er openstaande facturen, hoe ziet de forecasting eruit ... , maar ook: hoe kunnen we onze klanten nog beter bedienen? We hebben dus nog heel wat werk op de plank, maar door de coronacrisis lagen de prioriteiten tijdelijk elders.

Hoe groot zal de impact van de coronacrisis op het bedrijf zijn?

Onze klanten zijn heel trouw gebleven. Het is wel een pak moeilijker geworden om nieuwe klanten aan te trekken omdat fysieke contacten tot een minimum zijn herleid. Het is nu al duidelijk dat de groei dit jaar zal vertragen, maar ik maak me sterk dat er wel nog altijd groei zal zijn.

Welke maatregelen heb je genomen om de crisis te bezweren?

Als team hebben we heel proactief gereageerd. Het strategisch comité heeft meteen zijn meerwaarde bewezen toen de crisis uitbrak. We hebben toen meerdere malen per week vergaderd om te bepalen hoe we zouden communiceren met onze medewerkers en de buitenwereld, maar ook om nieuwe opportuniteiten in de markt te vinden. Als cfo heb ik meteen extra aandacht gevestigd op onze kostenefficiëntie. Zo kunnen enkel businesskritische uitgaven plaatsvinden. Bovendien hebben we als bedrijf enkele cruciale wijzigingen doorgevoerd aan onze huidige organisatiestructuur.

Zorgde corona ook voor positieve gevolgen?

De spanning op de arbeidsmarkt was fors toegenomen. Sommige profielen waren heel moeilijk te vinden en daar is nu wat verandering in gekomen.

Hoe ziet de financiële afdeling van Tobania eruit?

Er zijn drie teams met samen veertien medewerkers. Zowel de boekhoudafdeling als de controllingafdeling tellen elk zes medewerkers. Daarnaast stuur ik nog twee financial controllers aan die samen waken over treasury, internal audits en allerhande financiële projecten zoals acquisities.

Volgens ceo Lode Peeters is Tobania klaar voor een volgende grote stap, een internationale acquisitie. Welke rol speel je daarin als cfo?

Onze ceo is een echte ondernemer, die heel snel durft te schakelen. Het is duidelijk dat de coronacrisis de digitale transformatie bij de bedrijven nog hoger op de agenda zet. Het groeipotentieel in onze markt is nog heel groot en stilaan is die markt ook rijp voor consolidatie. Met Tobania willen we daar een vooraanstaande rol in spelen. Samen met de ceo en enkele andere collega's zetel ik in een M&A-comité dat zich specifiek toelegt op het voorbereidende werk om mogelijke overnames te analyseren.

Heeft je nieuwe job een impact gehad op je work-lifebalans?

Dit is natuurlijk geen job van 9 tot 5. Ik ben van nature een workaholic, maar om gelukkig te zijn, moet ik me ook goed voelen in mijn job. Meer dan ooit zit ik nu aan het stuur en ik haal daar tonnen energie uit. Er blijft zeker nog voldoende tijd over voor mijn hobby's, in de eerste plaats mijn familie en daarnaast hou ik van reizen, lopen en wandelen. Ik hou ook van kokerellen. Momenteel ben ik in de ban van bapas, een combinatie van onze Belgische bieren met de lekkerste tapasgerechtjes.