De elektronische factuur heeft een gunstig effect op het gedrag van slechte betalers
Kredietmanagers hebben een steeds groter arsenaal aan digitale hulpmiddelen tot hun beschikking. Op de voorbije Credit Expo viel vooral het aanbod aan betaalapps op. Hiermee moet het innen van facturen nog makkelijker worden. De digitale transformatie zal het beroep van kredietmanager veranderen.
âHet is duidelijk dat de recente ontwikkelingen in ons vakgebied allemaal terug te brengen zijn tot de digitale transformatie. We zien de komst van instrumenten rond elektronisch betalen, de intrede van de e-invoice, het gebruik van e-mail, sms- en chatberichten voor het versturen van aanmaningen, en ga zo maar doorâ, zei professor Ludo Theunissen, voorzitter van het Instituut voor
Kredietmanagement (IvKM). Het moet gezegd dat die ontwikkelingen er soms komen om heel andere redenen dan kredietbeheer. De elektronische factuur moet in de eerste plaats een automatische verwerking in de boekhouding mogelijk maken. Toch biedt ze ook kansen voor specialisten op het vlak van inning. Het is voorbeeld heel transparant wanneer een bedrijf de factuur heeft gekregen. Smoesjes zoals âik heb de factuur nooit ontvangenâ zijn dan niet meer geloofwaardig. âDat op zich heeft een gunstig effect op het gedrag van slechte betalers.â
Tijdens de interactieve sessie kwamen heel wat reacties vanuit het publiek en die gingen allemaal over het verbeteren van het inningsproces. âToch kan ook de preventieve kant van kredietmanagement, namelijk de kredietbeoordeling van klanten, steun ondervinden van digitale tools. Het verzamelen van informatie â balansen en ratings opvragen â verloopt sneller. De integratie in de eigen pakketten gaat makkelijk. De volgende stap is het toepassen van artificiĂ«le intelligentie bij de kredietbeoordeling.â
FDmagazine schreef al eerder dat specialisten precies deze functie beschouwen als de meest beloftevolle voor het gebruik van AI in financiĂ«le processen, niet alleen voor bedrijven, maar ook voor banken. Ludo Theunissen roept toch op tot voorzichtigheid. âBij veel projecten met artificiĂ«le intelligentie weten de gebruikers niet goed hoe een beslissing tot stand komt. Als een klant een negatieve kredietbeoordeling krijgt door een black box, moet je als bedrijf toch een verklaring kunnen geven. Dat wordt dan moeilijk.â
Ludo Theunissen leidt uit de digitale transformatie af dat de computer een aantal repetitieve en manuele taken zal overnemen. âDat geeft de kredietmanager tijd voor opdrachten met een hogere toegevoegde waarde, waaronder innovatie. Om producten en diensten te verbeteren, moet informatie van verschillende bronnen samengebracht worden. Kredietmanagers hebben een eigen vorm van contact met klanten en kunnen op die manier veel gegevens verzamelen, over het eigen aanbod en dat van concurrenten. Zo houden ze ook een vinger aan de pols van de marktevolutie. In sommige bedrijven zijn er bijvoorbeeld dispuutmanagers om klachten van klanten op te lossen. Elke klacht is ook een opportuniteit om een verbetering door te voeren.â
Naar aanleiding van de Credit Expo reikte het Instituut voor Kredietmanagement (IvKM) de Credit Management Innovation Award uit. Die ging dit jaar naar het Gentse Unpaid. Unpaid is een legal tech-bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in het innen van onbetaalde en onbetwiste b2b-facturen. Om dit snel en efficiënt te doen, ontwikkelde het bedrijf een honderd procent onlineplatform dat bedrijven in staat stelt hun dossier eenvoudig online in te dienen en op te volgen. Een bedrijf hoeft dus niet langs de rechtbank te passeren, recupereert alle kosten bij de uitbetaling en verliest geen kostbare tijd.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.