Jonas Vandenbruaene
Jonas Vandenbruaene
Tekst
Peter Ooms

Doctoraatsstudent start eigen data-analysebedrijf

1 april 2021
Is Lionel Messi 555 miljoen euro waard?
Jonas Vandenbruaene werkt aan een doctoraatsthesis met een onderzoek over marktefficiëntie. Hij is tegelijk gestart met een data-analysebedrijf met de focus op het scouten van voetballers.

Jonas Vandenbruaene werkt aan een doctoraatsthesis met een onderzoek over marktefficiëntie. Hij is tegelijk gestart met een data-analysebedrijf met de focus op het scouten van voetballers.

Akari Analytics

“We helpen de voetbalclubs met hun scouting door veel beschikbare data over spelers in de hele wereld te analyseren. Clubs willen bijvoorbeeld een speler huren voor een bepaalde positie. Dan onderzoeken wij de kwaliteiten van de beschikbare spelers in verhouding tot hun kostprijs. We zijn eigenlijk op zoek naar de ondergewaardeerde voetballers, die meer kunnen dan hun kostprijs doet vermoeden. Andere clubs zijn op zoek naar een speler voor een bepaalde positie. Nog andere willen inzicht in het potentieel en de toekomstige marktwaarde van hun eigen jeugdspelers.”

Prospectie in de VS en Rusland

“We bieden onze diensten aan bij voetbalclubs die niet het budget hebben om op eigen houtje te starten met een data science-afdeling. De grote internationale clubs hebben die wel. In België werken we nu voor Anderlecht en Kortrijk. Ook het Nederlandse FC Eindhoven is al een klant. Daarnaast voeren we prospectie in de VS en Rusland”, zegt Jonas Vandenbruaene. Akari Analytics is de naam van het bedrijfje dat hij oprichtte samen met zijn jaargenoten Filippe Konings en Laurenz Van Looveren. “Voorlopig is mijn job als mandaat-assistent aan de universiteit mijn hoofbezigheid. Akari is al winstgevend, omdat we weinig kosten hebben, maar de omzet is niet groot genoeg om de drie oprichters een loon te betalen. Dat komt in de toekomst wel.”

Messi is te duur

Is er een verband tussen de bedrijfsactiviteit en het onderwerp van de doctoraatsthesis? “Niet rechtstreeks. Ik onderzoek het economische begrip marktefficiëntie bij het bepalen van een juiste prijs van bijvoorbeeld een aandeel. Een voorlopige conclusie is alvast dat de wisdom of the crowd een zeer sterke factor is zodra voldoende individuen mee de prijs van een aandeel bepalen.” De echte vraag is wat dan de juiste prijs is. “Een aandeel als Apple vindt iedereen goed, maar is het die prijs ook waard? Lionel Messi wordt beschouwd als de beste voetballer ter wereld, maar wil je hem ook kopen als hij 555 miljoen kost? Daar is zeker een parallel te trekken”, zegt Jonas Vandenbruaene.

Gegeerde competenties

Hoe is het om als pas afgestudeerde aan de slag te gaan in het bedrijfsleven? “In het begin was ik daar zenuwachtig over. Nu weten we dat onze competenties op het vlak van data-analyse die we van de universiteit meegekregen, heel erg gevraagd worden door middelgrote bedrijven. Veel Belgische voetbalclubs zijn eigenlijk kmo’s. Ze zijn zich bewust van het belang van data, maar missen de skills om ze te analyseren. Ik ben er intussen van overtuigd dat de goede studenten uit mijn richting die competenties in huis hebben en dergelijke organisaties meteen kunnen helpen.”