Privacyverklaring
Metaverse
Tekst
Melanie De Vrieze

Nieuwe kosten en inkomsten door metaverse

1 april 2022
De uitdagingen zijn niet min, denk alleen al maar aan de fiscaliteit
De metaverse bestaat uit virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers via avatars met elkaar interageren. “Het concept moet nog grotendeels vorm krijgen, maar toch kunnen bedrijven het beter niet negeren, zeker nu Facebook en Microsoft ermee bezig zijn”, zegt innovatiestrateeg Gerrie Smits. Wat kan metaverse betekenen voor een cfo?

De metaverse bestaat uit virtuele 3D-ruimtes waarin gebruikers via avatars met elkaar interageren. “Het concept moet nog grotendeels vorm krijgen, maar toch kunnen bedrijven het beter niet negeren, zeker nu Facebook en Microsoft ermee bezig zijn”, zegt innovatiestrateeg Gerrie Smits. Wat kan metaverse betekenen voor een cfo?

In plaats van het internet in 2D te benaderen – zoals we het tijdens corona gewoon werden om met elkaar te communiceren via een scherm –  is de metaverse een online netwerk van 3D-werelden met avatars. Voorlopig is metaverse nog een vaag begrip. “De definitie over wat het is, is zich nog volop aan het vormen”, zegt innovatiestrateeg Gerrie Smits. “Het is een soort extensie van het internet, een alternatieve realiteit waarin we werken, elkaar ontmoeten en een vrijetijdsbesteding hebben. Metaverse is een toekomstvisie, maar als grote bedrijven als Microsoft en Facebook ermee bezig zijn, kun je dit niet zomaar negeren. Als Facebook zich omdoopt naar Meta, dan moet je dit serieus nemen.”

VR, games en blockchain

Volgens Gerrie Smits is de metaverse het gevolg van drie evoluties. “In de eerste plaats zijn we al jaren bezig met virtual reality. Die technologie wordt steeds beter. Daarnaast is er de grote impact van de gamingindustrie. Fortnite en Roblox, waar je je eigen 3D-games kunt spelen en ontwikkelen, zijn de meest prominente voorbeelden van virtuele werelden. Een derde niet te onderschatten component is volgens Gerrie Smits de wereld van blockchain, die een soort digitale economiemodel faciliteert. “Metaverse is geen virtual reality, is geen game en geen blockchain, maar het heeft er allemaal wel mee te maken.”

Voor bedrijven kan metaverse voor verbondenheid zorgen, door remote teams in één ruimte te laten zitten, of als een soort teambuildingactiviteit door in die virtuele wereld bijvoorbeeld samen naar concerten te gaan. Ook voor opleidingen en trainingen biedt metaverse tal van mogelijkheden. Maar wat betekent dit voor de cfo?

Nieuwe kosten en inkomsten

“Voor de financiële afdeling moet je het toch eerder op een strategisch niveau bekijken”, vindt Gerrie Smits. “Ik zie niet meteen hoe metaverse de dagelijkse processen voor finance zou kunnen optimaliseren. Stel dat de hr-afdeling het bedrijf overtuigt om in een metaverse-project te stappen, dan zal dat investeringsgevolgen hebben. Denk maar aan de aankoop van 3D-brillen, camera’s of het huren of kopen van virtuele werkruimtes. Maar het kan ook voor nieuwe inkomstenstromen zorgen.” Gerrie Smits verwijst naar het sportmerk Nike dat in metaverse onder meer digitale schoenen verkoopt voor veel geld. “Het is een nieuwe businessunit die voor nieuwe inkomstenstromen zorgt.”

De huur van kantoorruimte stond al langer dan vandaag op het to-dolijstje van de cfo. Door de invoering van het hybride werken tijdens de coronaperiode komen medewerkers steeds minder naar kantoor. “Als de metaverse iets wordt - en dat vermoed ik - zal het probleem om langetermijnsvoorspellingen voor fysieke ruimtes alleszins niet kleiner worden”, legt Gerrie Smits uit. “Hoe gaan de cfo’s met die assets, al dan niet gehuurd of gekocht, om?”

De balans zal er plots anders uitzien met die digitale assets erbij. “Kun je het je al voorstellen dat de cfo op de balans schrijft dat hij in Decentraland (een virtuele 3D-wereld gebouwd op de blockchain van Ethereum, red.) een stuk land gekocht heeft met Non-Fungible Tokens (NFT)? Welke kosten gaan dan naar de bouw, het softwareonderhoud, enzovoort? De uitdagingen zijn niet min, denk alleen al maar aan de fiscaliteit.”

Intussen zijn er al enkele bedrijven die voor reële bedragen virtuele ruimtes kopen om zo hun producten te etaleren. Mode is een gemakkelijk voorbeeld, omdat het mensen in staat stelt om zich online uit te drukken zoals ze dat ook offline zouden doen, maar dan via skins en digitale kledingstukken. “Nike is een van de voorbeelden. Gucci heeft een metaverse community manager in dienst. Het veilinghuis Sotheby’s kocht een plaats in de metaverse voor het bezoeken, bekijken en kopen van kunstwerken.”

Ander businessmodel

De metaverse zal een impact zal hebben op het business- en distributiemodel van bedrijven. “Ondernemingen kunnen er een breed scala aan producten en diensten creëren, produceren en leveren. Daarom moeten slimme cfo's mee nadenken over hoe ze hun merk kunnen presenteren”, voegt Gerrie Smits eraan toe. Het biermerk Stella Artois heeft in metaverse een soort online paardenwedrennen waar gebruikers hun eigen paard kunnen kopen. “Iemand is ervan overtuigd dat het een goed idee is om er geld aan te spenderen. Een cfo moet het ook op dat niveau bekijken: hoe boren we hiermee nieuwe inkomenstromen aan? Hoe zetten we nieuwe brandingmogelijkheden neer? Past het wel bij ons merk? En wat is de ROI van het hele verhaal?”

Het verschil maken

Eind jaren 90 moesten alle bedrijven een website hebben, tien jaar later was dat een app of een socialmediaprofiel. Nu is er dus metaverse. Hoewel metaverse nog altijd in de innovatiesfeer zit en bedrijven er kritisch moeten naar kijken, ziet Gerrie Smits toch tal van mogelijkheden pm nieuwe businessopportuniteiten en inkomsten te genereren. “Of de aanwezigheid van hun bedrijf in de metaverse nuttig is, zullen ze zelf moeten uitzoeken.”

Gerrie Smits hanteert daarvoor de 70-20-10-regel. “Ik raad bedrijven altijd aan om zeventig procent van hun investeringen vrij te maken voor het optimaliseren van hun huidige activiteiten. Twintig procent gaat het best naar innovatie of nieuwe manieren om naar de kernwaarden en -producten te kijken. De overige tien procent kun je het best voorbehouden voor research & development waarbij je mag prullen en zien wat het geeft. Metaverse zal waarschijnlijk voor de meeste bedrijven tot die 10 procent behoren, ook voor de cfo’s. De clou is dat slimme bedrijven altijd met die drie zaken tegelijk bezig zijn.”