Joachim Goyvaerts
Tekst
Peter Ooms

70 procent van online aankopen niet voltooid

1 februari 2022
Nood aan eenvoudig e-shoppingproces
Webshops hebben vaak te kampen met klanten die wel geïnteresseerd zijn in de producten, maar die toch hun virtuele winkelkarretje achterlaten. Volgens experten ligt de gemiddelde shopping cart abandonment rate op 70 procent.

Webshops hebben vaak te kampen met klanten die wel geïnteresseerd zijn in de producten, maar die toch hun virtuele winkelkarretje achterlaten. Volgens experten ligt de gemiddelde shopping cart abandonment rate op 70 procent.

Vaak knappen consumenten af op de omslachtige procedure om zich aan te melden of te betalen. “Wanneer het te lang duurt voor de pagina laadt of het betaalproces te ingewikkeld is, laat de consument zijn mandje zo achter en is er geen garantie dat hij nog terugkomt om het proces te voltooien”, legt Joachim Goyvaerts, directeur PayPal Benelux uit. “Snelheid en gemak zijn essentieel. Onderzoek toont aan dat voor elke seconde vertraging de overgang naar e-commerce met zeven procent daalt.”

Snel en veilig

Handelaars willen enerzijds aan die vraag van de consument tegemoetkomen, maar willen zich anderzijds beschermen tegen mogelijke fraude. Daarbij zijn een aantal stappen noodzakelijk. “Toch is het niet nodig om een compromis te sluiten. Een snelle registratie en betaling staat de veiligheid van de transactie niet in de weg”, zegt Goyvaerts.

Hij ziet dat Belgische handelaars er vaak voor terugschrikken om hun webshop ook beschikbaar te maken in het buitenland. Zij hebben angst dat het risico op fraude groter wordt in een andere markt.

Nochtans zijn Belgische e-winkels vaak goed geschikt om het te maken op internationaal vlak. Al van bij het begin zijn ze meertalig en dat in tegenstelling tot concurrenten in de buurlanden. “Voor Belgen zijn de markten in de buurlanden ook veel groter en dus aantrekkelijk: Dertig miljoen Duitsers en dertien miljoen Fransen kopen regelmatig online. De echte groei zit in het buitenland.”

Integratie

Joachim Goyvaerts wijst erop dat bedrijven zoals Paypal intussen verschillende oplossingen hebben uitgewerkt om het online koopproces te versnellen. “Dat kan door bijvoorbeeld automatisch het adres van de koper in te vullen zoals dat in onze systemen is opgeslagen na een verificatie. Op die manier vermijden we achteraf leveringsproblemen. De verkoper mag ook zeker zijn dat de betalingsinstantie dat leveringsadres al heeft gecontroleerd. Daarnaast kunnen de platformen zonder problemen aankopen op mobiele apparaten aan, ook via sociale platformen zoals Instagram. Ten slotte zijn er in elk land weer andere betaalgewoontes of lokale oplossingen. Het is belangrijk om de populairste lokale betaalmogelijkheden aan te bieden, naast de klassieke bank- en kredietkaarten. In een internationaal platform zoals Paypal zijn al die oplossingen naadloos geïntegreerd zodat de handelaars zich daar geen zorgen over hoeven te maken. Bovendien bieden we in een aantal landen ook de mogelijkheden van consumentenkrediet aan: buy now, pay later. Bij dit alles hoort ook een voortdurende screening aan de hand van risicomodellen om mogelijke fraude tegen te gaan”, zegt Goyvaerts.