Stijn Viaene Stijn Viaene, professor digitale transformatie, Vlerick Business School
Tekst
Dirk Van Thuyne

Ook cfo moet kar digitale transformatie duwen

1 juli 2020
De nadruk ligt steeds meer op de wendbaarheid van de organisatie.
De digitale transformatie is een belangrijke factor bij het verzamelen en analyseren van kwalitatieve cijfers. Die zijn noodzakelijk om de organisatie wendbaarder te maken, zegt Stijn Viaene, professor digitale transformatie aan Vlerick Business School.

De digitale transformatie is een belangrijke factor bij het verzamelen en analyseren van kwalitatieve cijfers. Die zijn noodzakelijk om de organisatie wendbaarder te maken, zegt Stijn Viaene, professor digitale transformatie aan Vlerick Business School.

Covid-19 versnelt ontwikkeling

Meer dan ooit komt de bedrijfswereld tot het besef dat digitale transformatie cruciaal is voor het voortbestaan van de eigen organisatie. In zijn pas verschenen boek 'Digital Transformation Know How – Connecting digital transformation, agility and leadership' bundelt professor Stijn Viaene de inzichten van verschillende jaren onderzoek naar waardecreatie met behulp van informatietechnologie. Anno 2020 is het begrip 'digitale transformatie' al goed ingeburgerd, toch stelt hij vast dat nogal wat organisaties blijven worstelen met de implementatie ervan.

Organisatie wendbaar maken

Aanvankelijk lag de nadruk van digitale transformatie op het gebruik van technologie en de ontwikkeling van digitale vaardigheden, zoals artificiële intelligentie en data-analyse. Intussen is het begrip zelf grondig geëvolueerd, want er is veel meer nodig om een businessmodel futureproof te maken. “De nadruk ligt steeds meer op de wendbaarheid van de organisatie. Om die te verzekeren, heb je behoefte aan stoutmoedig en actiegericht digital minded-leiderschap”, stelt Stijn Viaene. Uit zijn jarenlange onderzoek distilleerde hij vijf sleutelfactoren voor een geslaagde digitale transformatie (zie kader).

Toekomst voorbereiden

De implementatie van een digitale transformatie komt wel vaker in botsing met de beschikbare budgetten. “De tijd dat de cfo een zogenaamde bonenteller was, ligt al een tijdje achter ons. Hij moet zich daarentegen ontpoppen tot een leider ‘in aanvalsmodus’, die mee de kar van de digitale transformatie duwt”, benadrukt Stijn Viaene. “De covid-19-crisis heeft ons met de neus op de feiten gedrukt. Bedrijfsleiders schreeuwden plots om accurate, kwalitatieve realtimecijfers. Ze hadden die nodig om hun organisatie op de best mogelijke manier door de storm te loodsen. De digitale transformatie kan het management helpen bij het verzamelen en analyseren van al dat cijfermateriaal. Dat is niet enkel nodig om vandaag door te komen, maar vooral om de toekomst voor te bereiden.”

Vijf sleutelfactoren voor een succesvolle digitale transformatie

1) Omarm ten volle de nieuwe realiteit van de digitale wereld

2) Vorm een digital minded-team aan de top

3) Focus op een winnende strategie in het digitale tijdperk, leg duidelijke en ambitieuze doelen vast

4) Investeer geld en energie waar die focus ligt

5) Hervorm de organisatie zodat ze wendbaar kan inspelen op digitale opportuniteiten