Jonas Pollet Jonas Pollet
Tekst
Peter Ooms

Sneller geld voor onverwachte kosten

1 april 2021
Bij de eerste gebruikers vraagt vijftien procent van de medewerkers een voorschot
Tijdens Hrtech.be sleepte Payabl’ de HRTech.be 2020 Award in de wacht. HRmagazine nomineerde vier bedrijven voor de HR Tech Award: Huapii, Payabl’, theMatchBox en Techwolf. Uiteindelijk won Payabl’ van Partena Professional.

Tijdens Hrtech.be sleepte Payabl’ de HRTech.be 2020 Award in de wacht. HRmagazine nomineerde vier bedrijven voor de HR Tech Award: Huapii, Payabl’, theMatchBox en Techwolf. Uiteindelijk won Payabl’ van Partena Professional.

Werknemers krijgen voorschot op hun loon

Payabl’, een initiatief van Partena Professional, is een applicatie die werknemers toelaat een voorschot op hun loon te vragen bij hun werkgever. De medewerker kan alleen een voorschot vragen op loon dat al verdiend is tijdens die maand. De werkgever accepteert of weigert de aanvraag op basis van vooraf bepaalde regels. Als het verzoek wordt aanvaard, verzendt de app een transactiedocument naar Partena Professional. Die bezorgt dat aan de bank, die het bedrag uitbetaalt. Op het einde van de maand krijgt de werkgever een overzicht van de betaalde voorschotten. Het systeem van de salarisverwerking verrekent die automatisch bij de uitbetaling van het loon.

Minimaal beheer

Om het proces af te stemmen op de specifieke situatie van een bedrijf, stelt de werkgever een policy op. Daarin bepaalt hij bijvoorbeeld het maximumbedrag en de periode waarin een voorschot kan worden aangevraagd, maar ook wie de goedkeuring geeft en wat er gebeurt in geval van loonbeslag of langdurige afwezigheid. Partena Professional vindt het belangrijk dat de hr-afdelingen hierbij een oogje in het zeil houden. Medewerkers die vaak voorschotten vragen, hebben misschien persoonlijke problemen. Een gesprek met een hr-medewerker kan dan uitzicht op een oplossing bieden. Omdat het proces voor een groot deel geautomatiseerd is, vraagt het beheer een minimale inspanning van de verantwoordelijke. Hij of zij moet alleen goed- of afkeuren en het overzicht op het einde van de maand in de salarisberekening opladen.

Ongedetecteerde behoefte

Het innovatieteam van Partena Professional heeft de app ontwikkeld in nauw contact met een aantal bedrijven. “Bij de eerste contacten viel het ons op dat ze eerst geen interesse hadden, maar achteraf toch terugbelden. Nadat ze over het thema hadden gesproken in het bedrijf, bleek er wel degelijk een behoefte te bestaan die ze tot dan niet hadden gedetecteerd. Het ligt voor de hand dat die behoefte bestaat: zowel arbeiders als bedienden kunnen wel eens extra geld gebruiken om onverwachte rekeningen te betalen. Een voorschot op het loon is voor hen een betere oplossing dan lenen of in het rood gaan. Werkgevers zijn gevoelig voor die argumenten en ondersteunen hun medewerkers met een voorschot”, zegt Jonas Pollet, innovation manager van Partena Professional.

Jobfixers en Latexco zijn eerste gebruikers

Jobfixers en Latexco maken nu al gebruik van de toepassing. Partena Professional is in gesprek met een resem andere organisaties. Bij Jobfixers gaat het om de zeventig uitzendconsulenten en de medewerkers van de ondersteunende diensten die op die manier een voorschot kunnen vragen. Bij Latexco gaat het om meer dan vierhonderd medewerkers. “Uit eerste analyses maken we op dat elke maand zo’n vijftien procent van de medewerkers een voorschot vraagt, best een hoog percentage. Het zijn in de eerste plaats bedienden die gebruik maken van de mogelijkheid om een voorschot te krijgen, niet de arbeiders. Ik denk dat de reden daarvoor is dat arbeiders nu al een voorschot krijgen in de loop van de maand”, zegt Jonas Pollet. Wat met de uitzendkrachten? “Die vormen een aparte populatie omdat zij in hun regime elke week betaald worden. We krijgen nu de vraag om onze webapplicatie zodanig aan te passen dat ook uitzendkrachten er gebruik van kunnen maken. Ik verwacht dat dat vanaf eind april dit jaar ook kan.”

Snelle schaalvergroting

De Payabl’-strategie van Partena Professional is volledig gericht op schaalvergroting. Bij Jobfixers kunnen dan in één klap 1.200 uitzendkrachten de toepassing gebruiken. De initiatiefnemers maken heel duidelijk dat Payabl’ ook bedoeld is voor bedrijven die Partena niet kozen als sociaal secretariaat. Partena Professional had ook contact met de Belgische vestiging van een internationaal ingenieursbureau waar Payabl’ enkele maanden draaide. “De hr-verantwoordelijke was erg tevreden en wilde de tool ook in vestigingen in andere landen aanbieden. Dat vraagt een bijkomende aanpassing aan de betalingsinterface met Isabel. Daar werken we aan. Dat zal de internationale markt voor ons openen”, zegt Jonas Pollet.

Personalisering

Payabl’ maakt duidelijk dat de trend naar personalisering en flexibiliteit zich uitbreidt naar de payroll. “Werknemers de mogelijkheid geven om het loon dat ze verdiend hebben eerder te ontvangen, is een duidelijke win-win. Je biedt waardevolle hulp bij tijdelijke financiële nood, terwijl het je nauwelijks extra werklast kost”, voegt Jonas Pollet er nog aan toe. “Zo bezorg je de medewerkers meer financiële vrijheid en hebben ze minder kopzorgen. Dat is een ijzersterke troef waarmee je als werkgever kan uitpakken. In de VS zijn studies gepubliceerd over het effect van gelijkaardige applicaties. Daaruit blijkt dat het personeelsengagement twintig procent hoger ligt bij bedrijven die er gebruik van maken.” Harvard Business Review stelde ook al vast dat effect op de retentie groot is.

Bezwaren van cfo’s

Jonas Pollet: “Wanneer we over de tool spreken in bedrijven, komt er vaak bezwaar van de financieel directeur. Die is ervoor beducht dat alle medewerkers zo snel mogelijk een deel van hun loon opvragen en op die manier de cashflow van het bedrijf om zeep helpen. Ons antwoord daarop is dat Payabl’ alleen sommen laat voorschieten waarvoor de medewerker al heeft gepresteerd. Daardoor gaat het altijd om beperkte sommen voor een beperkte tijd. Op het einde van de maand gebeurt de afrekening en vallen de loonuitgaven weer in de oude plooi.”