Privacyverklaring
Peter De Groof Peter De Groof, director finance & operations bij Sony Depthsensing Solutions
Tekst
Peter De Groof
Beeld
Peter De Groof by James Arthur

Column: de wondere wereld van AI

8 juli 2024
Wij kunnen niet meer om artificiële intelligentie heen. Ik vermoed dat elke cfo dezer dagen nadenkt over de wondere wereld van AI. De vraag die zich opdringt, is wat wij in hemelsnaam met de technologie moeten aanvangen. Welke risico’s en kansen brengt deze ontwikkeling met zich mee?

AI-opportuniteiten voor de cfo? Nog meer doorgedreven automatisering, kostenbesparingen en een verbeterde klantbeleving. Wat zeker ook interessant is voor de cfo: betere en snellere data-analyse en inzichten.

Wij kunnen niet meer om artificiële intelligentie heen. Ik vermoed dat elke cfo dezer dagen nadenkt over de wondere wereld van AI. De vraag die zich opdringt, is wat wij in hemelsnaam met de technologie moeten aanvangen. Welke risico’s en kansen brengt deze ontwikkeling met zich mee?

De lijst met risico’s is schier eindeloos. Het vaakst benoemde probleem is bias (vooringenomenheid, vertekening). Uit enkele persoonlijke en recente testjes leid ik af dat de grootste valkuilen stilaan omzeild geraken. Vraag aan de nieuwste versie van ChatGPT wat een goede beroepskeuze zou zijn voor een jongen en wat eerder tot aanbeveling strekt voor een meisje en je krijgt nu een politiek erg correct antwoord. Maar bias blijft een risico natuurlijk. Als een systeem zich baseert op grote hoeveelheden tekst uit het verleden, dan krijg je daar automatisch, gratis en voor niets, alle vooroordelen in onze samenleving bij.

Zal AI ons vervangen?

Ook andere risico’s inzake AI zijn glashelder. Als verkeerde personen het om de verkeerde redenen inzetten, zijn de gevolgen niet te overzien. Dit geldt natuurlijk voor elke technologie, maar het valt te vermoeden dat het hier des te meer aan de orde is. Ook niet onbelangrijk: over de impact op de arbeidsmarkt tasten we nog in het duister. Zal AI ons professioneel sterker en slimmer maken? Of zal het ons simpelweg vervangen, wat een heel ander scenario is.

Wat me verbaast, is hoe razendsnel deze technologie evolueert. Deed iedereen in het begin nog lacherig over de flagrante kemels die vaak werden geschoten, dan zie je nu tools die erg degelijk zijn. Ik vind dat je nu al best slimme vragen kan stellen aan ChatGPT. Bijvoorbeeld: wat is de analyse van een bedrijf (sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen)? Vroeger leken AI-oplossingen er met de pet naar te gooien. Nu krijg je vaak heel degelijke analyses.

Betere besluitvorming dankzij AI

Op korte termijn zal AI in al onze tools en processen binnensluipen, dat staat in de sterren geschreven. Bij veel tools lezen we nu dat ze AI-driven zijn. Soms is dat misschien effectief zo, maar in veel gevallen lijkt het toch nog eerder een dun laagje marketing.

Qua opportuniteiten ziet de cfo nu veel op zich afkomen: nog meer doorgedreven automatisering, dito kostenbesparingen en een verbeterde klantbeleving. Wat zeker ook interessant is voor de cfo: betere en snellere data-analyse en inzichten. Wat dan weer voor betere besluitvorming kan zorgen.

In sommige sectoren lijkt de impact zeer nabij en concreet. Dat is bijvoorbeeld het geval in de gezondheidszorg (diagnose, persoonlijke gezondheidszorg, ...) en in het bankwezen (geautomatiseerde adviesdiensten, risicobeheer, ...). In andere sectoren loopt het misschien niet zo’n vaart.

Toegegeven, en met de hand in eigen boezem, ik denk wel eens: we lossen de problemen wel op als ze zich voordoen. Terwijl ik, lichtjes gegeneerd, moet toegeven dat die strategie al menigmaal verkeerd heeft uitgepakt. Technologische veranderingen hebben vaak een veel snellere en grotere impact dan eerst gedacht. Vraag dat maar na bij Kodak.

Gastauteur: Peter De Groof, director finance & operations bij Sony Depthsensing Solutions