Artificiële intelligentie (AI) zal heel wat taken van accountants kunnen versnellen en verbeteren. Toch blijft het een cruciale opdracht om een correcte analyse over te brengen naar de klanten-ondernemers. Daar is storytelling voor nodig.
“Een kennis van me is dokter en ik daagde haar uit dat ik net zo goed alle symptomen en behandelingen van een specifieke ziekte zou kunnen opgeven als zij, maar dan met behulp van artificiële intelligentie. We deden de test en de resultaten waren inderdaad zeer accuraat. Haar antwoord was: “Ik denk dat mijn patiënt de diagnose toch van mij wil horen, en niet van een computer”, zei Petteri Rantamäki, de Finse accounting office specialist van het Noorse Visma tijdens een presentatie op het event Work Smarter.
Met die anekdote maakte Petteri Rantamäki de vergelijking tussen geneeskunde en accounting. In beide disciplines zal artificiële intelligentie een grote ondersteuning bieden. Toch zal de mens heel belangrijk blijven. De impact van AI zal veel meer te vinden zijn in de automatische verwerking van data. “Dat zal de accountant de tijd en ruimte geven om dieper te gaan in de analyse en in het verlenen van advies aan de ondernemers en bedrijfsleiders. Dankzij de ondersteuning van artificiële intelligentie zal de analyse accurater zijn. Maar het is uiteindelijk aan de accountant om die analyse in een verhaal te gieten dat de bedrijfsleider ook begrijpt. En dat is de functie van storytelling,” zegt Petteri Rantamäki.
Een tweede parallel tussen geneeskunde en accounting kwam ook aan bod. Net zoals dokters vroeger pas reageerden als een ziekte of ongeval zich voordeed, keken accountants lange tijd vooral achteruit: naar de transacties die al uitgevoerd waren. Nu is het zaak om aan de hand van data in te grijpen vooraleer de persoon ziekteverschijnselen krijgt, of voor het bedrijf in de problemen raakt. In de toekomst zal dat meer het geval zijn met de nadruk op preventieve geneeskunde. Accountants zullen bedrijven helpen om zich voor te bereiden op ingrijpende veranderingen aan de hand van scenarioplanning.
Visma, het moederbedrijf van het Belgische Yuki, maar ook van een dertigtal andere aanbieders van accountingsoftware in Europa, mikt op een overkoepelende aanpak. Uit een gesprekje met Petteri Rantamäki kon FDmagazine afleiden dat die lokale softwarepakketten erg belangrijk zijn en blijven. Het blijkt moeilijk om een accountingpakket van het ene land naar het andere over te zetten. Visma ontwikkelt wel AI-functionaliteiten die in al die verschillende toepassingen gebruikt kunnen worden.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.