Privacyverklaring
Veerle Peeters Veerle Peeters, cfo van Uitgeverij Lannoo
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Koen Fasseur

Q&A met Veerle Peeters, Cfo van Uitgeverij Lannoo

1 december 2022
Liefde voor woorden en veel aandacht voor data-analyse
"Als boekhouder kan je in veel bedrijven terecht, maar het feit dat je met een product werkt waar je achterstaat en waarin je geïnteresseerd bent, maakt het verschil", zegt Veerle Peeters, cfo van Uitgeverij Lannoo.

"Als boekhouder kan je in veel bedrijven terecht, maar het feit dat je met een product werkt waar je achterstaat en waarin je geïnteresseerd bent, maakt het verschil", zegt Veerle Peeters, cfo van Uitgeverij Lannoo.

Uitgeverij Lannoo is een familiebedrijf met uitgeverijen in België en Nederland. De groep telt 330 medewerkers en realiseerde in 2021 een omzet van 95 miljoen euro. Het zwaartepunt van de omzet ligt momenteel in Nederland. De finance-afdeling waarvoor cfo Veerle Peeters verantwoordelijk is, werkt bijna uitsluitend voor de Belgische afdeling. De vestigingen in Amsterdam en Tielt nemen elk hun deel van de administratie voor zich omdat die landspecifiek is. “Inzake software zijn we overal gelijkgeschakeld, maar het inboeken van aankoopfacturen houden we in Nederland en België gescheiden.” De financiële afdeling in België telt acht medewerkers. In december komt er een nieuwe collega bij. “Op onze afdeling verzorgen we de klantenopvolging, het inboeken van financiële rekeninguittreksels, de leveranciersboekhouding, de controlling, het fiscale luik en – belangrijk voor een uitgeverij – de auteursafrekeningen of het berekenen van de royalty's op de verkoop van de boeken. De verkoopfacturatie valt niet onder onze afdeling.”

1. Wat zijn de prioriteiten van de financiële afdeling?

“We hebben net de implementatie van Navision achter de rug. Dit jaar hebben we aandacht besteed aan het verder optimaliseren hiervan, alsook aan de vastgoedvennootschappen en familiale holding om de boekhouding meer in huis te doen, want dat gebeurde tot voor kort extern. Als het gaat over de dagelijkse werking van de afdeling, dan zijn de prioriteiten verdere automatisering en standaardisering van de procedures en de werkzaamheden. We hebben al een sterk doorgedreven automatisering op het vlak van aankoopregistratie. Aan het royaltygedeelte moeten we nog serieus sleutelen om dat meer geautomatiseerd te krijgen.”

2. Hoe verloopt de samenwerking met de andere afdelingen?

“We hebben een nauwe samenwerking. Ons organigram is vrij vlak. Dagelijks heb ik overleg met mijn collega-directeuren of andere medewerkers in het bedrijf. Daarnaast hebben wij een cijfercultuur. Niettegenstaande de andere afdelingen vaak met teksten en letters werken, creëren zij ook veel cijfers. We hebben een sterk doorgedreven analytische boekhouding. Elk boek zien we als een project. In dat opzicht is het belangrijk dat de andere afdelingen van bij de start de contracten duidelijk in ons ERP-pakket structureren, zodat wij er later mee aan de slag kunnen om te zien waar de goede en de slechte projecten zitten. We leiden de medewerkers op om die cijfers goed te interpreteren.”

3. Hoe zorgt u ervoor dat de betrokkenheid van de medewerkers hoog blijft?

“Onze medewerkers hebben sowieso een passie voor boeken en het product dat we maken. Dat geldt ook voor mijzelf. Als boekhouder kan je in veel bedrijven terecht, maar werken met een product waar je achterstaat en waarin je geïnteresseerd bent, maakt het verschil. Dat is een spontane interesse waarvoor we geen moeite moeten doen. Verder hebben we veel contact met de andere afdelingen en denken we proactief mee na over nieuwe initiatieven en projecten, zodat we voor een goed lopende financiële flow kunnen zorgen.”

4. Hoe ziet u de financiële afdelingen in de toekomst evolueren?

“Hoewel we niet altijd rechtstreeks contact hebben met onze lezer omdat wij aan de boekhandel of de webshop leveren, proberen we toch data te verzamelen. We hebben projecten opgestart rond data-analyse en pricing tools. Die zetten we in om de uitgevers te helpen bepalen welke thema’s in trek zijn en om de prijszetting van onze producten te rationaliseren. We zetten ook steeds meer in op automatisering. De volledige aankoopadministratie bijvoorbeeld is al volledig geautomatiseerd. Voor onze orderverwerking werken we met een proof of concept voor robotisering. Tot slot zijn we steeds meer bezig met duurzaamheid en het rapporteren daarvan.”

Het team van Veerle Peeters Het team van Veerle Peeters