Privacyverklaring
Davy Claerhout Davy Claerhout, ex-Ardo, group cfo Allia
Tekst
Peter Ooms
Beeld
James Arthur

Verleg focus forecasting naar lange termijn

30 september 2024
Er is een directe link tussen financiële prestaties en ESG-parameters
De echte taak van de cfo is om mee de toekomst van het bedrijf te bepalen. In alle bedrijven die rond de tafel zitten, stijgt het belang van forecasting omdat die nauw verbonden is met de ondernemingsstrategie.

Ontdek hoe CFO's forecasting strategisch inzetten om bedrijven voor te bereiden op onzekerheden zoals inflatie, klimaat- en marktveranderingen

Wat is de stand van zaken op het vlak van forecasting in uw bedrijf?

Anne Demuynck: “Eriks is een distributiebedrijf van technische producten voor de industrie. Wij zijn heel ambitieus op het vlak van forecasting, maar tegelijk staan we nog aan het begin van de weg. Het blijft nog te vaak een eenvoudige vergelijking van de actuele resultaten met de gebudgetteerde doelstellingen. We nemen dit jaar nog een nieuwe softwaretool in gebruik om in staat te zijn veel meer KPI-gericht te werken.

Zonder zo’n instrument hebben we te veel tijd nodig om te antwoorden op de vragen uit de afdelingen. Ik ben ook overtuigd van de noodzaak van scenario’s. Zo weten we hoe te reageren op plotse gebeurtenissen en hoe te anticiperen. Dat alles vereist een veel ruimere blik dan wat in de winst-en-verliesrekening staat. We hebben nood aan meer verschillende data en dat vereist meer samenwerking met de operationele afdelingen. Het maakt dat we ook veel meer strategisch moeten denken.”

Davy Claerhout: “Ik ben net de nieuwe cfo van verzekeringsmakelaar Allia geworden en kan weinig zeggen over hoe het daar loopt. Ik kan wel in het algemeen vertellen over de lessen die ik heb geleerd in de organisaties waar ik voordien heb gewerkt: diepvriesgroentenbedrijf Ardo, reisorganisator Thomas Cook en brouwerij Alken-Maes. Voor mij komt het erop neer dat het tijdperk van de stabiele business voorbij is. Er gebeurt altijd wel iets en vaak vereist dat zeer grote aanpassingen. Ik noem het voor mijzelf de vijf aardbevingen.

Ten eerste is er de klimaatverandering, die een ongeziene impact heeft op zowel het toerisme als de groente- en fruitsector. Die veranderingen zijn enorm disruptief, zelfs op de korte termijn van één seizoen. Twee is de inflatie die terug is van weggeweest na de oorlog in Oekraïne. Als derde zie ik het hevige gevecht om de consument, met de bijhorende prijzenoorlog. Op de vierde plaats staat het tekort aan werknemers. Het is bijvoorbeeld heel moeilijk om een bijkomende weekendploeg samen te stellen. Ten slotte heb je verschijnselen als covid, de grondstoffencrisis, terroristische aanvallen, enzovoort. Thomas Cook moest bijvoorbeeld alle operaties op Zaventem stopzetten na de aanslag. Een week later draaide alles vanop de luchthaven van Luik. Agility is veel belangrijker geworden.

Bij Ardo was het altijd de gewoonte om planningen te maken die amper afweken van de jaren daarvoor. Nu zijn er door de klimaatverandering periodes van grote tekorten aan specifieke groenten en kunnen de prijzen enorm fluctueren.”

Fabrizio Santoro: “Facilicom levert diensten voor bedrijven zoals schoonmaak en catering. Wij verleggen de focus ook steeds meer naar de forecast op de lange termijn en dus op het strategische niveau. Die strategie is het resultaat van een overleg tussen hr, de operationele afdelingen en finance. We leggen samen vast waar we willen staan over vijf jaar. Vanuit die doelstellingen kan je dan werken aan een concreet plan per jaar, per kwartaal of per maand.

Daarbij houden we ook rekening met zakelijke opportuniteiten en bedreigingen. Ik vind het belangrijk dat een dergelijke forecast geen puur financiële oefening is. Zo hebben we de laatste jaren bewuste keuzes gemaakt om een aantal activiteiten – zoals beveiliging – niet meer in eigen beheer uit te voeren, maar te kiezen voor partnerships. Steeds meer kijken we ook naar de beweging van de inflatie, die een rechtstreekse impact heeft op indexatieclausules. Het zou voor ons erg pijnlijk zijn indien onze kosten wel enorm stijgen, maar we ze niet kunnen doorrekenen.”

Alexandra Lammens: “Forecasting bij ManpowerGroup is een bijzondere opdracht omdat we opereren in een heel volatiele markt. Ons resultaat hangt sterk af van de markt. Uitzendkantoren zijn meestal de eerste die de klappen krijgen wanneer het minder goed gaat. Klanten hebben gewoonlijk weekcontracten, zodat ze al na enkele dagen minder uitzendkrachten afnemen. Het gecombineerd effect daarvan is soms echt beangstigend. Om ons daar beter op voor te bereiden, hebben we beslist om meer aansluiting te vinden bij de operationele afdelingen.

Niet alleen de afzetmarkt kan snel wijzigen, ook het profiel van onze uitzendkrachten. Formules zoals flexi-jobbers en werkstudenten hebben veel succes, maar kunnen ook een bepaalde invloed hebben op onze activiteitenmix. De hele sector heeft te kampen met krimp. Daarom hebben we ook besparingen doorgevoerd, onder andere door een aantal kantoren te sluiten. Nu komt het er wel op aan om toch klaar te staan op het moment dat de markt weer aantrekt.”

Filip Moens: “Ik heb mijn hele carrière bij BNP Paribas Fortis en zijn voorlopers gewerkt, vooral in de marktenzaal. Mijn klanten zijn op zoek naar ondersteuning in het kader van hedging bij fusies en overnames, herfinancieringen, obligatie-uitgifte en dergelijke. Ze zijn in de eerste plaats bezorgd over de aanzienlijke stijging van de rente in de nasleep van de inflatiecrisis, in de tweede plaats over de inflatie zelf en ten derde over het effect van verschillende factoren op de wisselkoersen.

Mijn klanten – grote bedrijven – hadden er aanzienlijke problemen mee toen de inflatie plots ging stijgen. Een aantal grote organisaties hadden zich niet voorbereid op dit scenario. Het stond in de sterren geschreven: wanneer de economie weer op volle toeren zou beginnen draaien, ging de inflatie hoe dan ook stijgen. Dat sommige bedrijven het toch hebben gemist, komt omdat ze gewend waren aan een lange periode van stabiliteit, zowel op het vlak van de rente als de inflatie. Ik moet hen er dan op wijzen dat de huidige situatie eigenlijk de normale toestand is.

Bedrijven proberen het nu anders te doen en zijn veel meer bezig met hun budget en de voorbereiding op toekomstige evoluties van onder andere die rente. Daarbij valt op dat ze oplossingen zoeken om die risico’s in te dekken en nieuwe alternatieven overwegen. Het gaat dan bijvoorbeeld om de inflation swaps die we een aantal jaar geleden hebben geïntroduceerd om de inflatiekosten voor de komende jaren onder controle te krijgen. Op rentevlak zijn er nu al klanten die bekijken hoe ze de herfinanciering gaan aanpakken voor een lening die vervalt in 2026. Ze willen die rente nu al vastleggen. Vroeger was dit een zorg voor vlak voor de vervaldag.”

Dit is het eerste van een rondetafelgesprek met cfo’s over strategische forecasting. Het volledige artikel lees je in FDmagazine van september. Interesse in een membership? Contacteer Jennero Rijaard via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Vlnr: Filip Moens, Alexandra Lammens, Fabrizio Santoro, Davy Claerhout, Anne Demuynck Vlnr: Filip Moens (BNP Paribas Fortis), Alexandra Lammens (ManpowerGroup BeLux), Fabrizio Santoro (Facilicom), Davy Claerhout (ex-Ardo, group cfo Allia), Anne Demuynck (Eriks)