Privacyverklaring
Het team van Euronav Lieve Logghe & het team van Euronav
Tekst
Melanie De Vrieze
Beeld
Koen Fasseur

“We blijven onszelf voortdurend heruitvinden”

3 oktober 2022
Digitalisering, innovatie en ESG zijn aspecten die in de toekomst sterk zullen spelen en waarvan we de financiële impact goed moeten begrijpen en goede keuzes moeten maken voor een return on investment. Het is belangrijk om onszelf te blijven heruitvinden. Dat is niet altijd evident voor financiële profielen, omdat we hen uit hun comfortzone halen.

Digitalisering, innovatie en ESG zijn aspecten die in de toekomst sterk zullen spelen en waarvan we de financiële impact goed moeten begrijpen en goede keuzes moeten maken voor een return on investment. Het is belangrijk om onszelf te blijven heruitvinden. Dat is niet altijd evident voor financiële profielen, omdat we hen uit hun comfortzone halen.

Euronav is een olietankerrederij, actief in het vervoer over zee en de opslag van ruwe olie. Het bedrijf heeft zijn hoofdzetel in Antwerpen en heeft kantoren over heel Europa en Azië. Euronav is beursgenoteerd in Brussel en New York. Het financiële team telt vijfentwintig medewerkers waarvan vijftien in Antwerpen, zeven in Athene, twee in Nantes en één in Hong Kong. “Met zeven nationaliteiten kunnen we gerust spreken van een divers team, met een fiftyfiftyverdeling tussen man en vrouw”, zegt cfo Lieve Logghe. De financiële afdeling bestaat uit een team finance en accounting dat de boekhouding voert van de diverse vennootschappen. Daarnaast is er een team controlling en funding en een team consolidatie. “Ten slotte bestaat de afdeling uit een tax manager en een corporate venture associate, die het financiële luik volgt van innovatieve bedrijven of start-ups waarin we willen investeren.”

1. Wat zijn de prioriteiten van de financiele afdeling?
Een eerste is natuurlijk het tijdig afleveren van de cijfers. De beursnotering brengt bepaalde verplichtingen met zich mee. Daarnaast zorgen we voor de nodige liquiditeiten om ons te financieren. Euronav is een kapitaalintensief bedrijf. Ons balanstotaal bedraagt vier miljard. We hebben een vloot van zeventig schepen. Een schip heeft een marktwaarde van ongeveer honderd miljoen dollar. Daar moet heel wat gefinancierd worden. Onze derde prioriteit is businesspartner zijn door met alle departementen samen te werken rond specifieke projecten. In het geval van een vracht voor een langere periode zullen we met het charterdepartement berekenen of dat een goede zaak is of niet. Bij het aankopen of verkopen van boten berekenen we wat de winst is. In het geval van een nieuwe klant onderzoeken we de kredietwaardigheid en gaan we na of het voor de lange termijn is. Ook het menselijke aspect is een belangrijke prioriteit voor het financedepartement. We zorgen ervoor dat iedere medewerker zich voldoende ontwikkelt. Door de snelle veranderingen denken we continu na over onze organisatie. Hoe kunnen we snel data uit de systemen distilleren? We kijken wat we leren uit het verleden om de toekomst beter te begrijpen en te begroten in termen van return on investment. We merken dat we hiervoor medewerkers nodig hebben die financieel onderlegd zijn, maar ook ICT-skills hebben. Ten slotte zijn we gefocust op consolidatie. Euronav heeft een marktaandeel van 4 à 5 procent. Door de consolidatie met Frontline (het Noorse bedrijf wil een fusie met Euronav, red) zouden wij naar 7 à 8 procent evolueren.

2. Hoe verloopt de samenwerking met de andere afdelingen?
Door de coronacrisis was het minder evident om naar onze kantoren in Athene en Nantes te reizen. Daardoor waren we te weinig aanwezig om samen te werken. Hier in Antwerpen lukte dat veel beter. We deden veel via mail of Teams, maar niks weegt op tegen fysiek contact. Af en toe organiseren we een event. In de herfst van vorig jaar trokken we voor een tweedaagse naar de Ardennen. Het laat je toe om op een aangename manier collega’s beter te leren kennen, buiten het professionele kader.

3. Zijn er nog andere manieren waarop u de betrokkenheid van de medewerkers verhoogt?
Communiceren staat centraal. We laten ook altijd de ruimte aan de medewerkers om vragen te stellen en creëren een mentaliteit waarbij ze hun mening mogen zeggen. Er is ook een gevoel van beschikbaarheid en aanspreekbaarheid. Dat maakt een groot verschil. Daarnaast drukken we regelmatig onze waardering uit wanneer medewerkers iets speciaals gedaan hebben of ook wanneer ze dagelijks paraat staan om hun werk te doen.

4. Hoe ziet u de financiële afdeling in de toekomst evolueren?
Digitalisering, innovatie en ESG zijn aspecten die in de toekomst sterk zullen spelen en waarvan we de financiële impact goed moeten begrijpen en goede keuzes moeten maken voor een return on investment. Het is belangrijk om onszelf te blijven heruitvinden. Dat is niet altijd evident voor financiële profielen, omdat we hen uit hun comfortzone halen. Maar we blijven continu investeren in kennis en kunde, want finance is altijd betrokken in alles. Het is boeiend om al die trajecten mee te kunnen volgen. Het financiële departement van de toekomst moet die profielen blijven creëren om die ambitie waar te maken. Als we daar niet in investeren, moeten we het misschien automatiseren. Maar volledig automatiseren zal nooit mogelijk zijn omdat er altijd een menselijk aspect aanwezig moet zijn.