Privacyverklaring

Rendabiliteitsmonitor bevestigt penibele financiële situatie dienstenchequesector

10 juli 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Paul Verschueren by Caroline Dupont

De rendabiliteit van dienstenchequebedrijven gaat zienderogen achteruit. Na het rapport van Graydon uit september 2023, dat de moeilijke situatie van dienstencheques in kaart bracht, bevestigt de rendabiliteitsmonitor van het Departement Werk en Sociale Economie over de dienstenchequesector de neerwaartse trend. “Het is vijf voor twaalf.”

Maar liefst 42 procent van alle dienstenchequeondernemingen waren operationeel verlieslatend in 2022. Al in 2023 voerde Graydon een analyse uit van de financiële situatie van de dienstenchequesector. Het resultaat was dramatisch: De top 25 van de dienstenchequebedrijven realiseerde in 2022 een winstmarge van een half procent (0,55 procent). 37,7 procent van de dienstenchequebedrijven was operationeel verlieslatend.

Piepkleine winstmarge dienstenchequebedrijven

Deze cijfers worden nu zelfs overtroffen door het jaarverslag van het Departement Werk en Sociale Economie. Dat brengt verslag uit van de situatie in de dienstenchequesector. Zo bleek in 2022 zelfs 42 procent van de bedrijven verlieslatend. De winstmarge op één dienstencheque? Die bedraagt een schamele 0,03 euro.

Zowel kleine als grote ondernemingen delen in de klappen:

  • kleine dienstenchequebedrijven met minder dan 50 werknemers verliezen gemiddeld 1,34 euro per cheque
  • middelgrote ondernemingen met 50 tot 250 werknemers verliezen gemiddeld 0,31 euro per cheque
  • enkel grote ondernemingen met meer dan 250 werknemers komen uit op 0,06 euro winst per cheque.

Maar ook binnen de categorie van grote ondernemingen vindt er een aardverschuiving plaats: slechts 56 procent van deze ondernemingen overleeft 2022 met een operationele winstmarge. Dat betekent een verdere daling tegenover de 73 procent die het hoofd boven water kon houden in 2021.

Twee euro per dienstencheque voor financieel herstel

De resultaten van het Departement Werk en Sociale Economie bevestigen volmondig wat Graydon vorig jaar reeds rapporteerde: de dienstenchequesector kleurt bloedrood. “Er is kostbare tijd verloren gegaan om de toekomst van de sector te garanderen,” zegt Paul Verschueren, directeur Vlaanderen bij Federgon. “De volgende Vlaamse Regering zal de sector redden, of er zal geen sector meer te redden vallen.”

Federgon herhaalt daarbij de oproep dat de inkomsten per dienstencheque met 5 euro zouden moeten worden opgetrokken. Daarvan kan één euro rechtstreeks naar het loon van poetshulpen. Twee euro naar een betere hr-omkadering voor werknemers, zoals in het voorzien van opleiding, coaching en begeleiding. En de overblijvende twee euro naar het herstel van de financiële gezondheid van de ondernemingen zelf. Een meerderheid van de dienstenchequebedrijven rekent vandaag al extra kosten aan de gebruiker aan. “Maar de Vlaamse Regering dient dringend de nodige maatregelen te nemen via de prijs en/of de fiscale aftrek van de dienstencheque.”