Privacyverklaring

Vier op de tien groeibedrijven kampen met runwayprobleem

7 november 2024
Tekst
Gert Verlinden
Beeld
Stefanie Richheimer

Maar liefst 42 procent van de Belgische groeibedrijven stond het afgelopen jaar minstens één keer voor een serieuze uitdaging met hun runway. Dat betekent dat ze slechts een korte periode hebben om nieuwe financiering te vinden om hun bedrijfsvoering voort te zetten. Dat blijkt uit de recente Growth Generator-studie, een onderzoek naar de obstakels van groeibedrijven.

Bij de overgang van start-up naar scale-up nemen de kosten sterk toe. Toch geven bijna drie op de tien beslissers aan dat zij in de fase van snelle groei meer moeite hebben om financiering aan te trekken die alle kosten dekt. De aantrekkelijkheid voor investeerders neemt af na de start-upfase, wat de zoektocht naar voldoende financiële middelen compliceert.

Kostenefficiënte bedrijfsvoering

De belemmeringen bij het vinden van kapitaal gaan gepaard met bredere uitdagingen rond kostenbeheer. Het onderzoek leert dat 28 procent van de ondervraagde bedrijven weinig aandacht besteedt aan het kostenefficiënt inrichten van hun bedrijfsvoering. Dat leidt op termijn tot verhoogde financiële druk. Kostenbeheersing wordt, zeker in de scale-upfase, cruciaal om te voorkomen dat de runway van de onderneming in gevaar komt.

Verminderde financiële middelen bedreigen groei

Bovendien merkt 34 procent van de beslissers op dat hun onderneming niet over de nodige financiële middelen beschikt om processen en systemen op te waarderen tot het vereiste niveau voor duurzame groei. De technologische en operationele infrastructuur is echter een belangrijke schakel voor het opschalen van activiteiten. Zonder deze investeringen benutten groeibedrijven niet het volledige potentieel dat hun marktpositie hen biedt.

Wanneer toegang tot financiering uitblijft, kan dit de innovatie en competitiviteit van deze bedrijven onder druk zetten. Stefanie Richheimer, VP Benelux bij Mollie: “Op dit moment is het voor scale-ups vaak lastig om vanuit de reguliere financiële sector toegang te krijgen tot financiering. Terwijl in de groeifase bedrijven een financieel steuntje in de rug nodig hebben. Dit kan echter alleen door te investeren en scale-ups zijn zelf vaak nog niet winstgevend. Dus als zij geen financiering kunnen krijgen, gaat er veel innovatie verloren.”

Bron: Het onderzoek in opdracht van Mollie is uitgevoerd onder 200 beslissers bij Belgische groeibedrijven.