Met de introductie van Visa Intelligent Commerce kondigt betaalgigant Visa een ingrijpende vernieuwing aan die de manier waarop consumenten aankopen doen via kunstmatige intelligentie (AI) grondig zal veranderen. Tijdens de Visa Global Product Drop in San Francisco werd het nieuwe platform voorgesteld als een volgende fase in het digitale winkel- en betaalproces.
Na de verschuiving van fysieke winkels naar e-commerce en mobiel betalen, wil Visa met AI-gestuurde handel een nieuwe standaard neerzetten. Via Visa Intelligent Commerce kunnen AI-agenten zelfstandig producten zoeken, selecteren en kopen op basis van voorkeuren die door de consument zelf zijn ingesteld. “Iedereen bepaalt zijn eigen grenzen en Visa doet de rest”, aldus Jack Forestell, Chief Product and Strategy Officer bij Visa.
Visa opent haar netwerk voor ontwikkelaars en bedrijven die AI-agenten bouwen, met het oog op meer gepersonaliseerde en veilige winkelervaringen. De samenwerking met technologiebedrijven als Anthropic, IBM, Microsoft, Mistral AI, OpenAI, Perplexity, Samsung, Stripe en anderen is hierbij cruciaal. “Samen met onze partners omarmen we volledig het potentieel van AI om alle aspecten van handel, betalingen en zakendoen te transformeren”, vervolgt Forestell.
Het systeem is gebouwd op meer dan dertig jaar ervaring van Visa met AI en fraudepreventie. Veiligheid en gebruiksgemak staan voorop. Zo worden fysieke kaartgegevens vervangen door digitale tokens en kunnen consumenten duidelijke limieten en instructies instellen voor hun persoonlijke AI-agenten. Alleen deze agenten mogen in naam van de consument handelen, onder nauw toezicht van Visa.
Ook ontwikkelaars krijgen toegang tot een reeks API’s en tools om hun eigen toepassingen binnen het platform te bouwen. Visa benadrukt dat consumenten de controle houden: ze beslissen welke data gedeeld wordt om de aanbevelingen van AI te verbeteren.
Hoewel AI-commerce nog in een pril stadium verkeert, zet Visa hiermee een stap in de richting van een toekomst waarin technologie een grotere rol speelt in alledaagse betalingen. Of consumenten bereid zijn AI het vertrouwen te geven om zelfstandig transacties uit te voeren, zal de komende jaren blijken. De evolutie roept tegelijk ook vragen op over privacy, autonomie en de rol van grote technologiebedrijven in persoonlijke aankoopbeslissingen.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.