Privacyverklaring
Sigrid De Wever Sigrid De Wever, KBC Bank & Verzekering.
Tekst
Peter Ooms

Grootbanken starten wel met het leveren van technologie

2 mei 2022
Banking as a service zit er niet in
Brengen de jonge fintechbedrijven de Belgische grootbanken in moeilijkheden? Uit reacties van BNP Paribas Fortis en KBC blijkt alvast dat beiden een strategie hebben om zelf voordeel te halen uit de snelle ontwikkelingen op de markt.

Brengen de jonge fintechbedrijven de Belgische grootbanken in moeilijkheden? Uit reacties van BNP Paribas Fortis en KBC blijkt alvast dat beiden een strategie hebben om zelf voordeel te halen uit de snelle ontwikkelingen op de markt.

“We integreren nu al technologie van andere bedrijven in onze eigen processen. Het bekendste voorbeeld daarvan is Itsme, een initiatief dat we van bij de start ondersteund hebben met de andere grote Belgische banken en de telecomspelers”, zegt Nicolas De Vijlder die aan het hoofd staat van het project Beyond Banking van BNP Paribas Fortis. “Daarnaast volgen we de technologische ontwikkelingen op de voet, net als alle andere belangrijke spelers in de markt. Voor de initiatieven die wij nemen, gaan we altijd uit van een strategische analyse van de verwachtingen van onze klanten en hoe wij hierbij het verschil kunnen maken op een rendabele manier.”

Betalen in de ERP

BNP Paribas Fortis ontwikkelt zijn dienstverlening aan bedrijven door het aanbod aan diensten uit te breiden. Dat gebeurt op twee assen. “Enerzijds bank as a platform waarbij we extra diensten van derden aanbieden via het platform van de bank. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om software van andere bedrijven zoals Cashforce of Emasphere die toepassingen bieden voor het beheer van cashflow en werkkapitaal van grote en kleine bedrijven.”

Anderzijds maakt de bank het steeds meer mogelijk om haar bancaire diensten rechtstreeks vanuit de boekhoud- of ERP-systemen van de bedrijfsklanten te gebruiken. “We kunnen nu al snelle interfaces (API’s) voorzien waardoor die bedrijven bijvoorbeeld meteen op de hoogte gebracht worden van een grote betaling. Ook implementeren we in een pilootfase nu de eerste projecten met klanten om via een dergelijke API de betalingsinitiatie vanuit de software van de klant mogelijk te maken. Daarbij is het essentieel dat de klant de eigen processen gaat herdenken om de voordelen van API’s maximaal te benutten”, zegt Nicolas De Vijlder.

Het valt op dat in de VS en Azië een aantal bancaire spelers zelfs actief hun bankinfrastructuur ter beschikking stellen van derde partijen, zoals bijvoorbeeld de samenwerking tussen Stripe en Goldman Sachs.  “Het openstellen van zijn eigen bankinfrastructuur om die te laten gebruiken door de klanten zit er voorlopig nog niet in. Die vraag is in België nog niet gekomen”, zegt Nicolas De Vijlder.

De bank had eerder al laten weten dat het “zijn banklicentie niet ter beschikking stelt van andere partijen.”

Open banking

Deze ontwikkeling startte voor de hele banksector al in 2016 met de komst van API’s, die op technologisch vlak het potentieel openden tot samenwerking met andere toepassingen. Ook de regelgevende ontwikkeling rond Open Banking zette de deur op een kier zodat bedrijven zelf bancaire diensten en betalingen kunnen uitvoeren. Die snelle ontwikkeling dwong de banken om te bepalen hoe ze hiermee zouden omgaan. “KBC begon al snel met het toevoegen van een breed dienstenpakket aan de digitale tools die het zelf aanbood, en dat zowel voor particuliere klanten als ondernemingen”, zegt Sigrid De Wever, general manager corporate strategy and innovation bij KBC Bank & Verzekering. “Voor particulieren gaat het dan bijvoorbeeld om tickets voor het openbaar vervoer en bioscopen, betaalparkeren, enzovoort. Daarbij staat de zichtbaarheid van onze naam voorop. Die digitale tools dragen onze naam en buiten betaaldiensten bieden we alleen onze eigen bank- en verzekeringsdiensten aan. We zullen onze kernprocessen dus ook niet ter beschikking stellen aan derde partijen die dan in eigen naam bankdiensten zouden aanbieden.”

Bank als technologieleverancier

Maar banken blijven wel investeren in technologische vernieuwingen voor eigen gebruik. Bestaat dan de mogelijkheid dat andere partijen – bedrijven of banken – ook toegang krijgen tot die vernieuwingen? “Daarvoor is het nog te vroeg om nu commentaar te geven", zegt Nicolas De Vijlder aan de telefoon.

De reactie maakt duidelijk dat België’s grootste bank de thematiek in het oog houdt en een aanbod overweegt. KBC wil op dat moment niet reageren, maar komt enkele dagen later met de aankondiging van de lancering van Discai. Dat wordt een aparte entiteit – een volledige dochter - die een aantal technologische oplossingen op basis van artificiële intelligentie zal commercialiseren. De eerste toepassing is gericht op de strijd tegen het witwassen van geld. De bank kondigt meteen aan dat er al andere producten in de pijplijn zitten. “We mikken in eerste instantie op klanten uit de financiële sector”, zegt Sigrid De Wever.

Volgens het persbericht telt het AI-team van KBC meer dan honderd medewerkers en ontwikkelde de afgelopen jaren - samen met interne experten - technologieën en toepassingen die breder inzetbaar zijn dan de financiële sector. Discai zal in eerste instantie een AI-gebaseerde oplossing aanbieden voor de problematiek van Know Your Transaction in het kader van de antiwitwasregelgeving. Deze oplossing werd de voorbije jaren getest bij KBC in België en werd nadien gevalideerd in samenwerking met een gerenommeerde externe organisatie. Discai zal daarnaast de datamodellen trainen op basis van gegevensbestanden die de klant ter beschikking stelt en dit volgens strikte dataprivacystandaarden.

Johan Thijs, groeps-ceo van KBC in het persbericht: “Binnen KBC hebben we in de voorbije jaren een belangrijke expertise opgebouwd op het vlak van artificiële intelligentie. Meer dan honderd gespecialiseerde medewerkers zijn dagelijks bezig met het ontsluiten van het gigantische potentieel dat deze technologie inhoudt. Ik ben ervan overtuigd dat de knowhow die we samenbrengen in Discai heel wat bedrijven en organisaties in diverse sectoren zal kunnen bijstaan in hun zoektocht naar performante en innovatieve oplossingen voor de technologische en regelgevende uitdagingen die zich in hun domein stellen.”

Discai werkt samen met KPMG België om geïnteresseerde b2b-partijen aan te trekken en de implementatie van de technologie binnen het wereldwijde netwerk van KPMG-kantoren te ondersteunen. In de beginfase ligt de focus op partijen in de geografische nabijheid van KBC Groep en op de integratie van de oplossing bij deze partijen.

Extra inkomsten

KBC beseft zeer goed dat de toepassingen die het in eigen huis ontwikkelt in functie van de eigen noden – zoals het antiwitwassysteem – ook een waarde kunnen bieden aan derde partijen. “We vinden het ook belangrijk om de inkomsten die we daarmee kunnen genereren niet te laten liggen. In de praktijk gaat het ook om digitale tools en producten die we in principe over de hele wereld kunnen inzetten. Dat kan onze markt aanzienlijk vergroten”, zegt Sigrid De Wever.

Op die manier heeft KBC ook een aantal precies gefocuste tools ontwikkeld. Het gaat om toepassingen die het consumenten mogelijk moet maken om laagdrempelig te beleggen. “We hebben onze eigen fintech Everyone Invested met bijvoorbeeld een oplossing om het wisselgeld van een consument opzij te zetten en dat te gebruiken voor een eenvoudige belegging. Dat bieden we nu ook al aan bij financiële instellingen en vermogensbeheerders, maar niet in onze kernlanden waar we zelf actief zijn. Daarnaast is er onder andere een Profiler-tool om heel snel het risicoprofiel van een belegger te bepalen en die we ter beschikking stellen van derde partijen,” zegt Sigrid De Wever.

Het valt op dat het hier wel om financiële diensten gaat die vaak een onmisbaar onderdeel zijn van de totale customer journey van de klanten, maar dat ze toch ook net buiten het streng gereglementeerde kerntakenpakket van een bank vallen.

Betalen begint overal

De Belgische grootbanken bieden dan misschien geen whitelabeltoepassingen aan, maar ze zijn wel actief betrokken bij diensten op platformen van anderen. Sigrid De Wever: “Binnen KBC is het beste voorbeeld wellicht onze Tsjechische bank CSOB die in samenwerking met Mallpay betaaloplossingen en kredietfaciliteiten aanbiedt voor hun webshop. Daarbij worden kopers die een consumentenkrediet nemen klant bij CSOB en niet bij de e-commercespeler. Zelfstandigen die klant zijn bij Acerta kunnen in ons land via een dergelijk platform een persoonlijke pensioenovereenkomst afsluiten bij KBC. Op eenzelfde manier kunnen mensen die een Tesla kopen een leasing afsluiten bij ons. In al die gevallen spelen we in op het feit dat een customer journey niet altijd begint bij de bank, maar bij een commerciële partij. Als we in die commerciële omgeving aanwezig zijn, kunnen we toch een extra volume aan transacties verwerken en bijkomende financiële producten verkopen, zeker als het gaat om eenvoudige producten. Wij zien dat als embedded finance”, zegt Sigrid De Wever.