Veronique Derycke
Tekst
Patrick Verhoest

Processen sneller en juister laten verlopen

7 October 2018
Robotica: de weg naar meer advies
Veronique Derycke is CFO bij Delaware Consulting International. Met haar team zet ze in op robotica. Achter het stuur van de nieuwe Hyundai Tucson doeken.

De Hyundai is opvallend fijn afgewerkt en vooral het in leder genaaide dashboard oogt mooi. Terwijl de internationale CFO de wagen sportief langs de Gentse ringvaart stuurt, vertelt zij over haar verhouding met wagens: “Zelf rij ik met een BMW5. Ik heb die al zeven jaar. Hij heeft alle comfort en voelt stevig aan. Eigenlijk is de wagen te groot voor mij. Ik rij vaak alleen. Gezinsuitstappen doen we met de wagen van mijn echtgenoot, ook een BMW. Vroeger reed ik met een minder comfortabele Mini. In deze luxueuze Hyundai hou ik van de hoge zitpositie. Het rijden met deze diesel voelt aan als zitten in een salon. Als ik van auto verander, zou ik eerder gaan voor een kleine BMW X1 of een heuse Jeep.”

Tijdig en foutloos

Gelegenheidschauffeur Derycke hield zich de voorbije maanden bezig met de introductie van robotica binnen finance: “Robotica is geschikt voor het automatiseren van opeenvolgende processen binnen verschillende systemen. Je kan starten vanuit een mail, een link inbouwen naar een sharebox en daarna documenten openen, sorteren en namen eruit filteren. We testen dit uit. Doel is om arbeidsintensieve en foutgevoelige processen niet alleen sneller, maar vooral juister te laten verlopen. Een gemakkelijk te begrijpen voorbeeld is dat van de wisselkoersen. Elke maand brengen we de koersen en hun relaties in onze systemen in. Daar kruipt veel werk en tijd in. Als een robot dit doet, gebeurt het tijdig en foutloos. Dat geldt ook voor te indexeren kostprijzen, die je moet exporteren, aanpassen en opnieuw opladen. Menselijke interventies leiden dan gemakkelijk tot vergetelheid. We werken daar vandaag intensief aan en implementeren binnen enkele weken de eerste resultaten.”

Test met herallocaties

Het voordeel van robotica is dat de eindgebruiker er zelf mee aan de slag kan, meent Veronique Derycke: “Je koopt de software en je kan de automatisering zelf opzetten. Dat is goedkoper, ook al ligt de kostprijs nog steeds hoog. Het gaat wel enorm snel. Bij automatisatie huur je de consultant. Die schrijft de programma’s en test ze uit. Dat is werk van langere duur. Hier koop je een pakket dat meteen werkt. Ik ben benieuwd om er zelf mee aan de slag te gaan. Ik denk dat nog niet veel
CFO’s hiermee bezig zijn. Internationaal doen wij ondertussen een testcase rond herallocaties. We hebben binnen de fi nanciële administratie ons rekeningstelsel. Daarbinnen voeren wij elke maand herallocaties door tussen onze kostencenters. Dat is intensief manueel werk, met risico op fouten. We testen de robotisering uit voor één land en nadien proberen we het uit voor een land met meerdere munten. Eenmaal getest, breiden we het werk uit naar andere landen. Bij een grote Belgische klant testen we met btwaangift es.”

Meer persoonlijk contact

Robotisering heeft gevolgen voor de medewerkers. Uitvoerende taken zoals het maken van lijsten zullen verminderen, aldus Veronique Derycke: “Maar de inhoud van het fi nanciële werk zal opgekrikt worden. Ik hoop opnieuw te kunnen inzetten op meer persoonlijk contact. Onze projectmanagers hebben te veel administratief werk. Robotisering moet onze specialisten toelaten opnieuw hun rol van expert op te nemen en te adviseren waar nodig.” elKe trend onderzoeKen Tijdens haar relaas merkt Veronique Derycke op dat wagens voor haar mooi en comfortabel moeten zijn. Parkeersensoren en verwarmde zetels zijn de opties waar ze voor gaat. Tot vijf
jaar geleden was het wagenpark van Delaware nog haar verantwoordelijkheid. Het interesseert haar nog steeds: “We gaan bewust met wagens om en onderzoeken elke trend. Elektrische wagens zijn nog te duur, wel betaalden we sinds april al voor 30.000 km aan fi etsvergoedingen. Natuurlijk kunnen we in onze branche de bedrijfswagen niet afschaff en. In ons land moeten onze consultants vaak de wagen nemen naar de klant. Wel is de trein in hun vergoeding inbegrepen als ze naar een afspraak vlakbij een station moeten. Onze kantoren liggen over het land verspreid. Frankrijk koos voor de vier vestigingen bewust voor een ligging aan het station.”

Nadelen virtueel werken

Voor haar internationale functie legt Veronique Derycke veel minder kilometers af dan voorheen. “Voor onze vergaderingen werken we met Skype en Zoom. Dat werkt heel effi ciënt, al ontmoet je minder collega’s. Als ik hen echt wil zien, ga ik op stap. Virtueel werken is super, maar de menselijke band verwatert soms. Dan dreigt de vertrouwensrelatie te verslappen. Daarom ga ik dit jaar nog naar Singapore en volgend jaar naar Brazilië. Ook Frankrijk, de VS en Nederland staan op de agenda.”

Hyundai Tucson