Werner Stevens
Tekst
Peter Ooms

Hogere kosten compenseren met langere looptijd

1 februari 2021
Ik verwacht dat we de hogere aanschafprijs kunnen compenseren door lagere verbruiks- en onderhoudskosten.
Leaseplan opteert voor een volledig elektrisch wagenpark. Het compenseert de kostenverhoging met een langere looptijd van de individuele contracten.

Leaseplan opteert voor een volledig elektrisch wagenpark. Het compenseert de kostenverhoging met een langere looptijd van de individuele contracten.

Vanaf 1 januari 2021 moeten alle nieuwe wagens voldoen aan de strenge Europese WLTP-keuringsnormen voor CO2-uitstoot. De meeste leasingwagens met een verbrandingsmotor zullen daardoor meer kosten. Bedrijven kunnen die fiscale meerprijs vermijden door elektrische of hybride wagens te kiezen voor hun medewerkers. “Leaseplan Belgium heeft zelf in 2017 de beslissing genomen om tegen eind 2021 alle medewerkers van een elektrische bedrijfswagen te voorzien. Op die manier bouwen we zelf concrete ervaring op met een situatie die er hoe dan ook aankomt binnen enkele jaren voor al onze klanten”, zegt Werner Stevens, finance director van Leaseplan Belgium.

Maak de rekening

Als financieel verantwoordelijke maakt hij ook de berekening van de kosten en baten van een dergelijke beslissing. “Ik stel vast dat er nog veel beleidsmatige onzekerheden zijn die mogelijk een grote invloed hebben op het uiteindelijke prijskaartje. In onze policy houden we daarom rekening met de feiten zoals we ze nu kennen. Zo hebben we een kostenregeling uitgewerkt op basis van de huidige situatie met veel wagens met een verbrandingsmotor. De extra kosten compenseren we met een langere looptijd. Die regeling gaat uit van de total cost of ownership. Ik verwacht dat we de hogere aanschafprijs van de elektrische wagens kunnen compenseren door lagere verbruiks- en onderhoudskosten.”

Levensduur

Een belangrijke parameter is de levensduur van elektrische wagens. Daarover bestonden nogal wat veronderstellingen. Leaseplan merkt nu dat die evolueren. De tendens is dat elektrische wagens langer meegaan en meer kilometers maken. Dat heeft een directe impact op de restwaarde van wagens wanneer ze aan het einde van hun contract komen. Werner Stevens: “In onze nieuwe regeling hebben we onder andere geopteerd om de wagens langer te houden dan we gewend waren: vijf jaar in plaats van vier. Mogelijk stijgt die geprojecteerde restwaarde tegen het moment dat de contracten aflopen. Uit vergelijkingen met landen die meer ervaring hebben met elektrische wagens, zoals Noorwegen en Nederland, maken we alvast op dat er grote verschillen blijven tussen de landen.”

Onderhoud

Daarnaast blijft Werner Stevens de onderhoudskosten monitoren. Veel merken hebben nieuwe elektrische modellen ontworpen vertrekkend van een wit blad. Een dergelijk voertuig kan dan volledig gebruikmaken van de technologische voordelen van het concept. Op die manier heeft Tesla zijn concurrentieel voordeel opgebouwd. Dit houdt in dat de modellen kinderziektes kunnen vertonen en dus meer herstellingen ondergaan in de beginperiode. “Anderzijds leren we uit het buitenland dat batterijen beter presteren dan gedacht. Er is een verlies op het laadvermogen, maar dat is een stuk minder groot dan gedacht.” In het pakket dat Leaseplan zijn medewerkers aanbiedt, zitten ook verschillende laadinfrastructuuropties. “Ten eerste moet het bedrijf over voldoende laadpalen beschikken. De medewerkers thuis moeten ook kunnen laden. Daar hoort een laadkaart bij om de gebruikte stroom te scheiden van het privégebruik.”

Nieuwe mobiliteit

Verwacht Leaseplan een nieuw type mobiliteit na deze periode van veel thuiswerk? “Op termijn kan het gedrag zeker veranderen. In een eerste periode na de lockdown zullen mensen nog het liefst met de wagen komen werken omdat ze zich onveilig voelen in het openbaar vervoer. Dat zal het gebruik van bedrijfswagens nog versterken. Leaseplan gaat ervan uit dat er een grotere verscheidenheid komt en biedt daarom al een flexiplan aan. De wagen speelt daarin nog wel de centrale rol, aangevuld met alternatieve en duurzame opties. Deelauto’s en fietsen horen daar zeker bij. We stellen intussen vast dat nieuwe mobiliteitsplatformen moeilijk het hoofd boven water houden. Zij moeten nu veel investeren om het gebruik en het beheer van hun vloot te digitaliseren.”

Digitalisering is voor Leaseplan zelf ook belangrijk. “Er is geen weg terug. We verkopen zelfs onze eindecontractwagens online. Ik had nooit gedacht dat het kon, maar het werkt wel via bijvoorbeeld CarNext.com. Essentieel is dat je zoveel mogelijk informatie over de wagen online zet. We leveren de volledige historiek van de wagens in een onlinedossier”, besluit Werner Stevens.