Met twee grote overnames in amper een jaar tijd heeft STEF, marktleider in gekoeld transport en opslag van voeding, een enorme groei doorgemaakt. CFO België Koen Callebaut deelt zijn visie op de financiële strategie achter deze expansie, de uitdagingen van integratie en de toekomst van duurzame logistiek. "Overnemen is één ding, integreren is een ander verhaal."
"Twee jaar geleden hadden we zo’n 400 medewerkers in België. Vandaag zijn dat er 1.078, verspreid over 14 juridische entiteiten”, vertelt Koen. De groei kwam er vooral door de overnames van Transwest in november 2023 en TDL Fresh Group in december 2024. Waarom deze focus op overnames? "Het is een strategische keuze”, legt Koen uit. "Je kan kiezen voor organische of externe groei. Wij hebben resoluut voor het tweede pad gekozen. Maar dat brengt ook enorme uitdagingen met zich mee."
"Overnemen is één ding, maar integreren is een ander verhaal”, benadrukt Koen. Een van de eerste acties bij elke overname is de implementatie van het ERP-systeem. "Dat geeft ons meteen controle en inzicht in de cijfers. Zonder die integratie werk je in een systeem dat niet van ons is." Naast de technologische integratie spelen er ook culturele verschillen. "We zijn eigenlijk gestart als een Franstalig bedrijf, maar door de overnames hebben we nu meer Nederlandstalige dan Franstalige medewerkers. Dat vraagt om aanpassingen, zeker omdat onze hoofdzetel in Parijs gevestigd is."
"Voeding blijft altijd nodig, maar we merken wel verschuivingen in consumentengedrag”, zegt Koen. "De markt voor biovoeding is ingestort door de hoge prijzen. Mensen kiezen bewuster en letten meer op de kosten. Dat heeft natuurlijk een impact op onze klanten en dus op ons." De geopolitieke onzekerheid speelt ook een rol. "We kijken altijd met een schuin oog naar Frankrijk, waar onze hoofdzetel is. De politieke en economische situatie daar beïnvloedt onze export. En dan heb je nog de internationale markt, met uitdagingen zoals inflatie en veranderende handelsstromen."
STEF heeft ambitieuze duurzaamheidsdoelen. "Onze logistieke voetafdruk is groot, dat weten we," geeft Koen toe. "Daarom zetten we vol in op onze ‘Moving Green’-strategie. We willen tegen 2030 onze CO2-uitstoot met 30% verminderen." Dat betekent investeren in schonere voertuigen. "We testen elektrische vrachtwagens, maar de kostprijs en beperkte actieradius blijven uitdagingen. Toch zetten we door, want duurzaamheid is geen optie meer, maar een noodzaak."
Ook in de gebouwen wordt geïnvesteerd. "Vanaf 2025 werken we enkel nog met koolstofvrije energie. We hebben zelfs een eigen energiebedrijf in België dat instaat voor zonne-energie en mogelijk windenergie in de toekomst."
Een van de grootste uitdagingen voor STEF is het vinden van de juiste mensen. "We zijn een onbekende naam in België, terwijl we een grote speler zijn in Europa. Daarom investeren we veel in employer branding. We moeten STEF ‘sexy’ maken." Daarbij speelt het MixUp-programma een belangrijke rol. "Diversiteit en inclusie zijn cruciaal. Op dit moment bestaat slechts 16,5% van ons personeel uit vrouwen. Dat moet omhoog. We organiseren workshops, hebben een MixUp-team en zetten actief in op gendergelijkheid."
Na een periode van intense groei ligt de focus nu op consolidatie. "De komende jaren zullen we inzetten op efficiëntie en het zoeken naar schaalvoordelen. Natuurlijk blijven we openstaan voor opportuniteiten, maar de prioriteit ligt bij de integratie van de recente overnames."Koen blijft ambitieus: "We werken met middellange termijnplanningen en blijven groeien, zowel economisch als strategisch, maar altijd met een duidelijk beleid."
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.