In het laatste kwartaal van 2024 rondde Visma elf overnames af. In België sloten Bizzcontrol en Mobilexpense zich aan bij de familie. Wat is het geheim van de strategie van Visma? En hoe wordt bepaald of een overname binnen het bredere ecosysteem past?
Voor veel bedrijven is een overname een cruciale stap om groei mogelijk te maken. Natuurlijk ziet niet iedere ondernemer een volledige exit meteen zitten. In dat geval kunnen ze bijvoorbeeld voor een extra investeringsronde kiezen. Visma biedt scale-ups een derde optie om hun ontwikkeling vorm te geven. Officieel gaat het wel om een overname, maar in de praktijk sluiten bedrijven zich aan bij het snelgroeiende ecosysteem van Visma en kunnen ze onafhankelijk functioneren. Een groot deel van de ondernemers blijft na zo’n overname dan ook gewoon aan boord.
De meerwaarde van een overname door Visma? Bij de Visma-familie vinden bedrijven heel wat expertise van gelijkaardige organisaties. Kennis die business units met elkaar kunnen delen of die ze kunnen gebruiken om hun eigen klanten beter te bedienen. In de zoektocht naar kandidaten kijken we daarom vooral naar synergie en draagvlak binnen ons ecosysteem.
Het M&A-team speurt de markt voortdurend af. Technologie speelt zeker een rol in het screenen van opportuniteiten, maar ook huidige bedrijven in de Visma-groep vormen een belangrijke bron van leads. We sporen hen graag aan om uit te kijken naar partijen die ze in hun dagelijkse werking tegenkomen of waarmee ze goede integraties hebben. Ook om de culturele fit te garanderen, is het waardevol om bedrijven in het ecosysteem zo vroeg mogelijk in het proces te betrekken.
Betekent dit dan dat we nooit een concurrent overnemen van een bedrijf in de groep? In de eerste plaats zoekt Visma naar oplossingen die een lege plek in het portfolio opvullen. Denk aan een bedrijf dat software ontwikkelt die in het ecosysteem nog niet beschikbaar is en tevens een sterke aanvulling biedt voor de klanten van onze andere bedrijven. Is er toch concurrentie? Dan kunnen we dit na een diepere analyse meestal enigszins nuanceren.
Bedrijven die op het eerste gezicht lijnrecht tegenover elkaar staan, blijken zich in werkelijkheid vaak op een volledig andere groep klanten te richten. Wanneer dat niet het geval is, stimuleren we bedrijven om te focussen op dingen waar ze echt goed in zijn. Het is ook al gebeurd dat twee business units in de groep voor een fusie kiezen en elkaar gaan versterken. Dat laatste is iets wat Visma nooit oplegt. Bedrijven die met elkaar willen concurreren, krijgen daar de ruimte voor.
Silverfin is een mooi voorbeeld van een overname die het Belgische ecosysteem versterkt heeft. Zo helpt de aanwezigheid van Silverfin bijvoorbeeld om aan cross-sell te doen met betrekking tot andere producten in het Visma-aanbod. En ook voor potentiële overnamedoelwitten is de sterke positie van het bedrijf een interessante factor.
Om zo’n succesvolle overname mogelijk te maken, vormt het M&A-team zich in aanloop naar een bod een goed beeld van de producten die een bedrijf aanbiedt en hoe het zich positioneert op de markt. Vaak komt die kennis dus via de huidige broertjes en zusjes in de Visma-familie. Vervolgens moeten we nagaan of er een strategische fit is. Daarom stellen we heel wat vragen. Is het een cloudproduct? Hoe ziet het businessmodel eruit? Met welke vendoren werkt het bedrijf? Is het een zuivere softwareprovider of biedt het bedrijf nog meer diensten aan? Klopt het financiële plaatje? Die informatie is het fundament waarop we verder bouwen zodra het tot een deal komt.
Dat een overname door Visma in de wereld van de bedrijfssoftware aantrekkelijk kan zijn, bewijst het feit dat scale-ups soms zelf aankloppen om tot de groep toe te treden. Natuurlijk staan ze dan wel al op de radar van het M&A-team. Mogelijk zijn ze al eens gescreend of gecontacteerd, maar was het toen niet het juiste moment om voor een overname te kiezen.
Voor de bedrijven zelf verandert er weinig na een overname. Het is zeker niet zo dat er meteen een grote financiële injectie komt. Wel krijgen ze de vrijheid en ondersteuning om in het ecosysteem te groeien en nieuwe markten te verkennen. Ook de normen die Visma oplegt vallen goed mee. Zo kiezen we doorgaans enkel voor moderne SaaS-bedrijven die hun financiën en cybersecurity goed geregeld hebben. Als die security bijvoorbeeld sterk genoeg is, verwachten we niet dat kleinere bedrijven meteen onze allerhoogste standaard halen. Om niemand te overbelasten, ligt de initiële focus op goede communicatie en financiële rapportering.
Ook in het komende jaar is de honger van Visma nog niet gestild. De nadruk leggen we zoals steeds op duurzame groei en daarom zijn we scherp in de selectie van overnamekandidaten. Wellicht zal ons vizier in 2025 iets meer internationaal gaan. De strategie van Visma is organisch gegroeid. Als we zeven jaar geleden vooral in de Nordics gingen zoeken en drie tot vier jaar geleden de Benelux verkenden, dan willen we nu wat verder kijken.
Zo hebben we ook al enkele overnames op de Franse markt achter de rug. Je mag niet alles in één keer willen doen. De Benelux heeft ons veel geleerd over hoe het er in andere regio’s aan toe gaat. En we hebben gezien dat de succesformule uit de Nordics ook elders werkt. We kijken er dus naar uit om in de komende maanden opnieuw enkele mooie bedrijven in de familie te verwelkomen.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.