Elektrificatie zet zich door: 7 op de 10 bedrijven heeft over 3 jaar geëlektrificeerde vloot
Bijna één op de vier Belgische bedrijven verwacht zijn wagenpark de komende 3 jaar uit te breiden, zo blijkt uit de Arval Mobility Observatory-barometer 2023. Telewerk, een blijver sinds de pandemie, blijkt bij amper één op de vijf een reden om het mobiliteitsbeleid aan te passen. De elektrificatie van het wagenpark zet zich vlot door, maar de BEV zorgt in sommige gevallen toch nog voor kopzorgen. “Vooral de aankoopprijs, laadoplossingen bij de medewerker thuis en op de openbare weg en een beperkter modelaanbod zijn de meest genoemde bezorgdheden”, vertelt Yves Ceurstemont van het Arval Mobility Observatory Belgium.
Meer dan 300 Belgische beslissingsmakers bij Belgische bedrijven hebben deelgenomen aan de jaarlijkse Arval Mobility Observatory-barometer die werd afgenomen in 30 landen. Uit de rondvraag blijkt dat 89 procent van de Belgische bedrijven verwacht dat hun wagenpark de komende jaren stabiel blijft of aangroeit. De bedrijven die verwachten te groeien, bijna 1 op de 4, zien het ontwikkelen van nieuwe bedrijfsactiviteiten en het aantrekken of behouden van talent als voornaamst redenen hiervoor. Daarnaast worden ook de mogelijkheid creëren voor medewerkers om brutoloon in te ruilen voor een bedrijfswagen en het introduceren van autodeelsystemen voor medewerkers als bijkomende uitbreidingsredenen genoemd.
Telewerk zorgt na de pandemie niet voor een grote mobiliteitsshift bij de Belgische bedrijven. Amper 1 op de 5 geeft aan gesleuteld te hebben of te willen sleutelen aan bepaalde aspecten van het mobiliteitsbeleid door het werken op afstand. “De wijzigingen die deze kleine groep bedrijven invoerde zijn onder meer het introduceren van autodeelsystemen, het maximaal aantal kilometers per jaar aanpassen of medewerkers die geen recht hebben op een bedrijfswagen nieuwe alternatieve mobiliteitsoplossingen aanbieden”, vertelt Yves Ceurstemont, head of Arval Mobility Observatory Belgium.
De vergroening van de vloten van Belgische bedrijven zet zich stevig door, gesteund door een sterk sturende fiscaliteit. 7 op de 10 geeft aan vandaag reeds of binnen de komende 3 jaar voor zijn personenwagenpark minstens 1 alternatieve aandrijving te gebruiken, zijnde hybrides, PHEV’s en BEV’s. In lijn met het Europese gemiddelde geeft 4 op de 10 aan hybrides en PHEV’s te gaan gebruiken. Maar wat de omschakeling naar BEVs betreft, hebben de belgische beslissingnemers toch enkele bezorgdheden. Als voornaamste geven ze de duurdere aankoopprijs van een BEV (48%), twijfels rond laadoplossingen thuis (35%) en op de openbare weg (32%) en een beperkter aanbod van BEV-modellen (30%).
“Heel wat bedrijven geven aan dat het inpassen van BEVs in hun vloot een uitdaging blijft, ook al is de fiscale blauwdruk al geruime tijd duidelijk. De helft van de bedrijven struikelt bij de BEV’s over de aankoopprijs, ook al bewijzen TCO-calculaties dat zij vaak een beste optie zijn zowel voor werkgever als werknemer.”, zegt Yves Ceurstemont.
Mobiliteitsoplossingen naast de bedrijfswagen zoals deelwagens, leasefietsen, abonnementen voor openbaar vervoer, het mobiliteitsbudget of private lease blijven in stijgende lijn aangeboden worden door Belgische bedrijven. Maar liefst 8 op de 10 biedt vandaag al minstens één alternatief aan zijn medewerkers aan. Binnen 3 jaar verwachten 96 procent van de Belgische bedrijven dit te zullen doen.
“Een op de drie biedt vandaag al fietsleasing aan, maar tegen eind 2025 zou het al bij de helft van de Belgische bedrijven mogelijk worden. Ook het voorzien van deelwagens voor medewerkers zit in de lift, met vandaag al 15 procent die het aanbiedt. Ook dat aanbod willen heel wat bedrijven uitbreiden waardoor over 3 jaar dit bij 1 op de 3 bedrijven al een realiteit zou kunnen zijn. Tot slot is het inruilen van brutoloon voor een bedrijfsauto ook populair met vandaag al 15 procent van de bedrijven die medewerkers toelaat dit te doen. Binnen 3 jaar zou dit cijfer kunnen verdubbelen volgens de bedrijven zelf.” Onderstreept Yves Ceurstemont, head of Arval Mobility Observatory Belgium
De voornaamste redenen om extra mobiliteitsoplossingen te integreren zijn de corporate social responsibility van bedrijven, de employer branding en de expliciete vraag van HR-afdelingen om de mobiliteitsstrategie aan te passen om talent aan te trekken en te behouden tijdens de huidige war for talent.
In België werd de enquête uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Ipsos tussen 29 augustus 2022 en 27 oktober 2022 bij 303 beslissingnemers met een wagenpark van minstens 1 voertuig (personenwagens of lichte vrachtwagens). Deelnemers werden telefonisch geworven, waarbij een volledig interview telefonisch werd afgenomen. Het panel was als volgt samengesteld
Internationaal werden 8.622 interviews met beslissingnemers uit het bedrijfsleven afgenomen tussen 18 augustus 2022 en 11 november 2022 voor 25 landen en tussen 9 januari 2023 en 30 maart 2023 voor Noord-Amerika, Nieuw-Zeeland, Australië en Mexico door een onafhankelijk onderzoeksbureau, Ipsos.
Het toepassingsgebied (van 25 naar 30 landen) is dit jaar uitgebreid met 5 nieuwe landen (Oostenrijk, Duitsland, België, Spanje, Frankrijk, Griekenland, Italië, Luxemburg, Nederland, Polen, Portugal, Verenigd Koninkrijk, Tsjechië, Slowakije, Roemenië, Zwitserland, Finland, Denemarken, Noorwegen, Zweden, Nieuw-Zeeland, Australië, Mexico, Noord-Amerika, Turkije, Marokko, Chili, Peru en Brazilië). De betrokken bedrijven exploiteren ten minste één voertuig.
Het Arval Mobility Observatory wordt algemeen erkend als een van de toonaangevende onderzoeks- en informatie-uitwisselingsplatforms in de vlootbeheer- en mobiliteitssector. Het heeft tot doel objectieve en nauwkeurige informatie te verzamelen en te verstrekken om te delen met diverse doelgroepen, zodat ze het nieuwe mobiliteitsparadigma waarin we actief zijn beter kunnen begrijpen. www.arval.be/corporate/arval-mobility-observatory
Arval is gespecialiseerd in full service leasing van wagens en nieuwe mobiliteitsoplossingen. Eind 2022 leasete Arval bijna 1,6 miljoen voertuigen wereldwijd. Elke dag werken meer dan 8000 werknemers in 30 landen om de reizen van alle klanten zo naadloos en duurzaam mogelijk te maken, zowel voor grote internationale bedrijven, als voor kleinere bedrijven, zelfstandigen of particulieren. Arval is stichtend lid van Element-Arval Alliance, wereldleider met meer dan 3 miljoen voertuigen in 53 landen. Arval werd opgericht in 1989 en maakt deel uit van de BNP Paribas Group. Binnen de groep behoort Arval tot Retail, Personal Banking & Services.www.arval.com
Arval België werd opgericht in 1991 en is één van de marktleiders in België in multimerken leasing van voertuigen. Arval België biedt haar klanten – professionelen, kmo's, grote multinationals en overheidsinstellingen – oplossingen op maat om de mobiliteit van hun medewerkers te optimaliseren en de risico's van hun wagenparkbeheer uit te besteden. Deskundig advies en kwaliteit van de dienstverlening vormen de basis van de merkbelofte van Arval België en worden aangeboden door 12 Account Teams. Eind 2022, leasete Arval België meer dan 94.000 voertuigen. www.arval.be
BNP Paribas is de toonaangevende bank van de Europese Unie en een belangrijke internationale speler. Ze is actief in 65 landen en telt meer dan 190.000 werknemers, waarvan ongeveer 145.000 in Europa. De groep bekleedt sleutelposities in haar drie voornaamste activiteitsdomeinen: Retail, Personal Banking & Services voor al de commerciële banken van de groep en verschillende gespecialiseerde activiteiten, waaronder BNP Paribas Personal Finance, en Arval Investment & Protection Services voor spaar-, beleggings- en beschermingsoplossingen, en Arval; Corporate & Institutional Banking, gericht op zakelijke en institutionele klanten. Op basis van haar sterk gediversifieerd en geïntegreerd model helpt de groep al haar klanten (particulieren, verenigingen, ondernemers, kmo's, grote ondernemingen en institutionele klanten) bij de realisatie van hun projecten via oplossingen op het vlak van financiering, beleggingen, spaar- en verzekeringsdiensten. In Europa heeft de groep vier thuismarkten: België, Frankrijk, Italië en Luxemburg. De groep ontplooit haar geïntegreerd retailbankingmodel in verschillende landen rond de Middellandse Zee, in Turkije, Oost-Europa en via een uitgebreid netwerk in het westen van de Verenigde Staten. Als belangrijke speler in het internationale bankwezen beschikt de groep over toonaangevende platforms en business lines in Europa, een sterke aanwezigheid in Noord- en Zuid-Amerika en een solide en snelgroeiende activiteit in Azië-Pacific. BNP Paribas heeft in al haar activiteiten een benadering van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen ingevoerd, waardoor het kan bijdragen tot de opbouw van een duurzame toekomst en tegelijk de prestaties en de stabiliteit van de groep kan verzekeren. www.bnpparibas.com
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.