Privacyverklaring

Thuiswerk: minder nood aan kantoorruimte maar wel anders ingericht

30 juni 2020
Tekst
Peter Ooms

Het thuiswerk door COVID-19 heeft de discussie over de werkplek van morgen versneld op de agenda gezet. In eerste instantie gaat het vaak over het afstoten van vierkante meters en herinrichting van de werkplekken.

Dat stelde Facilicom vast tijdens een webinar over thuiswerk . Toch zijn er dieperliggende zaken van cruciaal belang om ook de medewerkers aan boord te krijgen. Het gaat dan om leiderschap, verantwoordelijkheid, vertrouwen, cultuur en change management.

Volgens de panelleden is er nu in ieder geval te veel thuiswerk. We moeten volgens Pia Strebler (Bridgestone) op zoek gaan naar een gebalanceerde en hybride benadering. Medewerkers hebben nu een voorproefje gekregen van de voordelen van thuiswerken, maar willen nog steeds het beste van de twee werelden. Dit is volgens John Porter van Telenet ook nodig. “De verdiensten van remote werken zijn zeker aanwezig. Zo bereiken we vaker een hoger niveau van focus en intensiteit. Toch is het als ceo heel moeilijk om een cultuur te cultiveren vanop afstand omdat de connectie er niet is.”

Bovendien zijn virtuele meetings geen platform voor innovatie of transformatie in organisaties. De vonk van innovatie komt voort uit de interactie tussen mensen. Net daarom is iedereen het erover eens dat het kantoor nog steeds fungeert als een belangrijke ontmoetingsplaats.

20% besparing op kantoorruimte mogelijk

Kristof van Doorne (Grant Thornton) stelt toch dat het realistisch is om uit te gaan van een daling van 20% in de kosten aan kantooroppervlakte door het vele thuiswerk. Daarnaast moeten we rekenen op 5% extra uitgaven om de werkplek naar een hoger niveau te tillen op vlak van veiligheid en comfort.

Kristof van Doorne, Grant Thornton

Dat de werkplek een andere invulling krijgt, is voor iedereen duidelijk. Naar kantoor komen, wordt meer dan ooit een sociale aangelegenheid. Steven Van Belleghem stelt dat veel medewerkers interactie met de collega’s en het creatieve proces dat het met zich meebrengt, missen. “Werkgevers moeten de perfecte employee experience creëren door drie belangrijke voordelen te bieden: snelheid, personalisering en gemak. Zorg ervoor dat medewerkers zich niet moeten bezighouden met operationele en persoonlijke zaken en zich kunnen focussen op hun job.”

Het gaat over de manier van werken

Toch komt de werkplek volgens Roel Geenen (Veldhoen) niet meteen op de eerste plek. Het moet een manier van werken ondersteunen en stimuleren waarbij de behoeften van de werknemer centraal staan. Zaken zoals vertrouwen en welzijn zijn hier enorm belangrijk. Goed leiderschap en het maken van de juiste beslissingen moeten dit prikkelen en bevorderen.

Bron: Facilicom webinar.

Meer in het topic: