Steven D'haene
Tekst
Peter Ooms

We wisten vooraf niet waar we zouden landen

1 maart 2021
De hamvraag: hoe twee merkbedrijven integreren, reorganiseren of herstructureren naar een eengemaakte organisatie?
Op 1 maart is het zover. Dan zijn het Canadese Jamesway en het Amerikaanse Chick Master officieel geïntegreerd. So what, denkt u misschien. Het bijzondere is dat Petersime, een Oost-Vlaamse kmo uit Olsene, het fusieproces van deze twee wereldwijd concurrerende dochterbedrijven regisseerde.

Op 1 maart is het zover. Dan zijn het Canadese Jamesway en het Amerikaanse Chick Master officieel geïntegreerd. So what, denkt u misschien. Het bijzondere is dat Petersime, een Oost-Vlaamse kmo uit Olsene, het fusieproces van deze twee wereldwijd concurrerende dochterbedrijven regisseerde.

Vanaf maart 2021 worden beide merken ondergebracht in een nieuwe commerciële organisatie onder de naam: Jamesway Chick Master Incubator Company. “Er komt een gecombineerd hoofdkwartier met productieactiviteiten in de bestaande Jamesway-faciliteit in het Canadese Cambridge (Ontario). Inkoop, kwaliteitscontrole, financiën, personeelszaken , supplychain en IT worden van daaruit geleid. Een klein kantoor in het Amerikaanse Medina (Ohio) herbergt een salesteam, bepaalde engineeringactiviteiten en de technische ondersteuning van Chick Master-producten”, vertelt Steven D’haene. Hij werd begin 2019 geheadhunt om cfo te worden van Petersime en de (virtuele) holdingstructuur. Naast treasury en finance is hij op groepsniveau verantwoordelijk voor IT, juridische zaken, riskmanagement en overnames. Zijn bijkomende operationele managementrollen maken hem de facto ook de rechterhand van ceo Paul Degraeve.

Wereldmarkt

Broedinstallaties en incubatiemachines zijn wereldwijd een essentiële schakel in de voedselvoorziening. “De globale vraag naar kippenvlees stijgt nog jaarlijks met 1,5 à 2,5 procent, naargelang de bron. Elke broederij genereert wekelijks tussen het half miljoen en de twee en een half miljoen kuikens. Onze broedmachines gebruiken embryo response technology: ze regelen zich constant bij op basis van het gewicht en de temperatuur die sensoren bij de embryo’s registreren.” Daarnaast investeert de groep in de ontwikkeling van nieuwe voedingssystemen voor de kuikens die net uit het ei komen.

Ook bij de klanten is er sprake van schaalvergroting en consolidaties. De kleine spelers gaan eruit en de grotere streven naar een volledige integratie, van ei tot afgewerkt kippenvlees. “Als internationale spelers willen onze klanten wereldwijd dezelfde service. We moeten niet enkel een uitstekende oplossing bieden en onze kosten onder controle hebben, in bijna elk land dienen we ook bereikbaar te zijn met installateurs, technici, onderdelen, dienst-na-verkoop…”

Overnames zelf financieren

Hoewel relatief onbekend bij het grote publiek is Petersime met zijn 232 medewerkers in Zultes deelgemeente Olsene een wereldmarktleider in het fabriceren en installeren van broedmachines. De familie Bohez verkocht het bedrijf in 1984 aan het family office TBG (Thyssen-Bornemisza Group). Deze investeringsmaatschappij bezit diverse b2b-bedrijven in de voedsel- en pluimveesector. Na de overname van de grote Canadese concurrent Jamesway in 2001 ging het hard voor Petersime. Jamesway bleef autonoom functioneren. Er volgden nog overnames alsook nieuwe vestigingen in Europa, China, Brazilië, Rusland, Zuidoost-Azië enzovoort. Als klap op de vuurpijl kreeg Petersime in 2018 de buitenkans om concurrent Chick Master in Ohio over te nemen, met de instemming en ondersteuning van TBG. “Wij moeten financieel zelfbedruipend zijn en onze overnames zelf financieren. Anderzijds hebben wij via TBG toegang tot de beste strategische adviesbureaus.”

Integratie na overname

Steven D’haene schetst de hoofdlijnen van het overname- en integratieproces: “De voorafgaande due diligence gebeurde intern, met eigen specialisten en een fiscaal expert van PWC. Eerst bleven de drie merken apart functioneren, onder één overkoepelende vennootschap.”

Hoe moest het dan verder? Dankzij hun trouwe klantenbasis beheren Petersime, Jamesway en Chick Master samen liefst 65 procent van de wereldmarkt. Ze hebben robuuste, maar onderling incompatibele systemen. Deze moeten blijven bestaan als legacy.

“We begonnen met een oefening rond de bedrijfscultuur: een post-merger integratie-oefening. Dat leverde gelukkig geen problemen op. Dan kwam het erop aan Jamesway zes maanden te gunnen om een moderner ERP-systeem te installeren. Dat gaf meteen het goede voorbeeld aan Chick Master om hetzelfde te kiezen: Infor CloudSuite Industrial (SyteLine 10). Dat was een nuttige stap in de integratie. Vanuit de hoofdzetel versterkten we intussen ook de verkoop- en serviceteams van zowel Jamesway als Chick Master met opleidingen en een betere opvolging.”

De onvermijdelijke derde stap was de moeilijkste: “In het noorden van Amerika, aan beide zijden van het Eriemeer, heb je toch geen twee fabrieken nodig op zeven uur rijden van elkaar? Wat zijn de limieten van je interne concurrentie zonder zomaar een vestiging te ontmantelen?” En waar komt het hoofdkwartier? Jamesway presteerde beter en had zijn kosten meer onder controle dan Chick Master. Moest daarom alles naar Canada overgebracht worden? “We wilden ook rekening houden met de arbeidskosten, de overhead, het commerciële apparaat, de regulering enzovoort.”

Welke nieuwe toekomst?

De hamvraag luidde dus: hoe deze twee sterke merkbedrijven integreren, reorganiseren of herstructureren naar één eengemaakte organisatie? “Samen met de beide ceo’s hebben Paul Degraeve en ikzelf enkele keren vergaderd op ‘neutraal terrein’. In volledige onderlinge transparantie zochten we onder procesbegeleiding van een consultant naar een duurzame oplossing en een optimale organisatie. We wisten vooraf echt niet waar we zouden landen.”

Het werd dus die synergetische integratie in Canada. De grootste talenten van Chick Master krijgen een managementpositie in de nieuwe structuur. “Verder zullen we wereldwijd ook onze service- en onderdelencentra integreren.”

Steven D’haene kijkt fier terug op dit leerrijke proces. Intussen is hij al druk doende met nieuwe projecten: een nieuwe consolidatiesoftware voor de groep, de integratie van de internationale sales, meer big data-management via de cloud en nog meer automatiseringen. En daar is het laatste ei nog niet over gelegd.

ID-kit

Holding Petersime

  • Medewerkers: 607
  • Vestigingen: aanwezig in 9 landen
  • Jaaromzet: 190 miljoen euro
  • Marktaandeel: > 50 procent
  • Ebitda-doel: 20 procent