Privacyverklaring

Beheers het risico van disruptie in de supplychain

30 mei 2024
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Ann Vereecke

Een modern beheer van de data over de toeleveringsketen moet meer zichtbaarheid geven aan de risico’s waaraan het bedrijf is blootgesteld.

Dat kwam naar voor in de webinar van The Centre for Smart People in the Smart Supply Chain van Vlerick. Daarin hadden professor Ann Vereecke en Ignace Fets van RiskConcile het over de impact van disrupties in de supplychain op de bedrijfsvoering. De professor verwees naar bestaande analyses die wijzen op de grote frequentie van kleinere disrupties in de toeleveringsketen. Gemiddeld om de twee jaar moet een bedrijf rekenen op een onderbreking van één of twee weken. Volgens een onderzoek van McKinsey uit 2022 maken bedrijven gemiddeld om de tien jaar een evenement mee dat kan leiden tot een verlies van veertig procent van de ebitda. In de luchtvaart-, automobiel-, mijnbouw- en oliesector kan de schade zelfs nog groter zijn. Het loont dus wel degelijk de moeite om ten minste te proberen om die onderbrekingen in de keten te voorkomen.

Diverse risico’s

De risico’s zijn dan ook divers. Ze zijn te vinden zowel in de aanvoer- als de vraagzijde. Er zijn omgevingsrisico’s zoals aardbevingen en klimaatrampen, maar ook interne problemen met de eigen processen of het beheer ervan. Al in 2011 begon de bewustwording over de mondiale impact van lokale gebeurtenissen toe te nemen met de schade die veel internationale bedrijven leden door de gevolgen van de tsunami in Japan. Die ramp was echter nog niets vergeleken met de negatieve effecten van de covidcrisis. De Internationale Arbeidsorganisatie schat die schade op 3.500 miljard dollar, meer dan de schade van alle mondiale disrupties van de tien jaar daarvoor.

Om hieraan iets te doen, moet een bedrijf op zijn minst zicht krijgen op die toeleveringsketen. Maar gewoonlijk kent een bedrijf alleen zijn rechtstreekse leveranciers echt goed. De toeleveraars van die leverancier zijn al veel minder bekend. Dat geldt nog meer voor de bedrijven die nog verder staan van het bedrijf. Die visibiliteit is nochtans nodig om te weten wat er gebeurt en om in te schatten welke disrupties kunnen voorkomen. Pas dan kunnen bedrijven proberen om ook scenario’s te ontwikkelen om gebeurtenissen te voorspellen en de systemen in die zin aan te passen.

Grafische databanken

Ignace Fets van RiskConcile stelde dat veel bedrijven er niet in slagen om een goede visibiliteit op de hele keten te krijgen omdat ze nog te veel vasthangen aan oude technologie. De databanken zijn nog te veel gebaseerd op tabellen die moeilijk te combineren zijn met elkaar. Deze databases zijn erg performant om gegevens op te halen en te verwerken wanneer ze weinig combinaties moeten maken. Ze zijn erg traag om meerdere tabellen te combineren. Hij wijst op de mogelijkheden van de grafische databanken die veel performanter zijn wanneer ze opzoekingen doen over netwerken met gegevens. De performantie van complexe zoekopdrachten is veel groter in een grafische database.

Meer in het topic: