Met meer dan zes jaar ervaring binnen Teamleader is Laura Joris een sleutelfiguur in de financiële en strategische groei van het Gentse SaaS-bedrijf. Ze zag alles vanop de eerste rij mee evolueren: van ambitieuze scale-up tot een sterke speler in het Visma-netwerk. “Ons motto is speak the same language, elkaar goed begrijpen is voor ons essentieel”, vertelt ze.
“Teamleader bestaat al sinds 2012. Ik ben hier ongeveer zes jaar geleden gestart als accounting manager. In die periode ben ik stelselmatig doorgegroeid en heb ik verschillende functies en bijhorende titels gehad. Ik vind het belangrijk dat je de kans krijgt om mee te groeien met het bedrijf, en bij Teamleader merk je echt dat die ruimte er is. Er wordt veel vertrouwen gegeven aan medewerkers binnen het bedrijf. Ondertussen ben ik nu een half jaar CFO. Hoewel dat relatief recent is, heb ik al heel veel ervaring binnen Teamleader, wat zeer waardevol is voor mijn huidige rol.”
“Eigenlijk was ik hier al mee bezig voordat ik CFO werd. De vorige CFO en ik hebben altijd heel veel belang gehecht aan een goede samenwerking met marketing. Ons motto is speak the same language, want elkaar goed begrijpen is essentieel. Op die manier kunnen wij gerichtere informatie doorgeven en kunnen zij op hun beurt hun budgetten beter controleren en beheren en vragen en noden aan ons duidelijk maken.
Daarnaast hebben we een rapporteringstool opgezet waarmee we elke maand gestructureerde rapporteringen en analyses uitvoeren. We werken op een gerichte manier, per product en per land om zo actief en nauwkeurig mogelijk alle metrics op te volgen om gezond verder te groeien.
Naar de toekomst toe willen we de schaalbaarheid binnen finance verder versterken. We gebruiken nu vaak Google Sheets, maar op termijn willen we evolueren naar tools die bepaalde processen zoals budgettering en forecasting automatiseren. Dit helpt zowel ons als de stakeholders om een beter overzicht te krijgen.
AI kan een oplossing zijn hierin. Zo zijn er al tools die helpen om boekingen te maken of mappingen te automatiseren. Wanneer ik nieuwe tools selecteer, is het vooral belangrijk dat de cijfers accuraat zijn. AI kan hierbij helpen, maar mensen moeten altijd de cijfers kunnen controleren. In de toekomst gaan we daarom ook meer moeten inzetten op controlling dan accountancy, omdat het evenwicht door AI en automatisering meer en meer verschuift.”
“Dat is ongetwijfeld de exit naar Visma. Ik was toen nog geen CFO, maar heb wel heel actief meegewerkt aan het proces. Heel die periode was bijzonder intents én leerrijk want de stap gaf ons toegang tot een veel groter netwerk aan kennis. Tegelijkertijd was het ook een bevestiging dat ons businessmodel en onze cultuur standhielden in een bredere groep. De ambitie om verder door te groeien in Europa wordt ook verder versterkt door Visma.”
“Onze investeringsstrategie is na de overname door Visma duidelijk veranderd. Een goed voorbeeld daarvan is de maandafsluiting. Waar we vroeger tien dagen nodig hadden, doen we het nu in vier à vijf dagen. Dat was een grote verandering en aanvankelijk een uitdaging. Maar we waren voorbereid, we hadden de nieuwe rapporteringstool al geïmplementeerd om de maandafsluiting efficiënter te laten verlopen. Daarnaast zijn we ook veel meer processen in pre-closing gaan doen. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat de payroll afgesloten is en er ook controle op is gebeurd voor het einde van de maand.”
“Naar mijn mening is een combinatie van metrics vaak de beste optie. Ik heb drie favorieten. Allereerst The Rule of 40, een enorm belangrijke metric, vroeger, nu en morgen. Via The Rule of 40 kan je zien of de groei van je bedrijf duurzaam is. Deze metric combineert groei en winstgevendheid. Daarnaast is er de LTV/CAC. Dit is eigenlijk een combinatie van twee metrics. Hier krijg je inzicht in hoeveel je investeringen opbrengen. De benchmark ligt op drie, maar bij Teamleader streven we vaak naar een vijf of een zes. Het geeft je dan ook een diepgaande weergave van je groei als bedrijf. We gebruiken het voornamelijk om onze groei in kaart te brengen, gefocust per land en per markt om het zo goed en precies mogelijk op te volgen.
Dan is er ook Payback Time. Dat geeft je dan weer inzicht in hoe lang het duurt voordat je je investering terugbetaald hebt. Deze metric is een goed alternatief wanneer je als start-up nog geen churn hebt en je dus geen LTV/CAC kan gebruiken. Ook deze metric gebruiken we zeer veel voor onze verschillende producten en markten, of die al matuur zijn dan wel in opstartfase zitten. De benchmark voor de verschillende metrics is ook afhankelijk van de maturiteit.”
“Ik denk dat België een gunstig land is voor scale-ups. In Gent heb je bijvoorbeeld het Wintercircus waar veel kennis bij elkaar gebracht wordt. Hoewel we zelf geen start-up meer zijn, blijven deze organisaties en hun events ook voor Teamleader nog interessant om te netwerken. Dat is iets belangrijk: een netwerk uitbouwen in de finance sector en elkaar vragen durven stellen. Er zijn veel start-ups in België, maar het is voor hen vaak moeilijk om goed en gezond uit te groeien tot een scale-up. Dat is waar er in België nog kennis ontbreekt en er meer steun zou mogen komen voor bedrijven, bijvoorbeeld door meer initiatieven zoals het Wintercircus of andere ondernemers die deze start-ups steunen.”
“Enerzijds willen we onze missie blijven uitbouwen en ondernemers helpen om hun business te runnen en het voor hen te vergemakkelijken. Daarnaast wordt 2026 een belangrijk jaar door de invoering van e-invoicing. Onze software is hier volledig op voorbereid en voldoet aan alle eisen om ervoor te zorgen dat klanten makkelijk kunnen omschakelen. Hier werken we al maanden naartoe en we blijven er op inzetten, want op termijn zal deze shift ook in andere landen plaatsvinden.
In de toekomst kijken we ook naar Duitsland. We zien dat kmo’s daar steeds meer klaar zijn voor digitalisering, hoewel er nog vaak op papier gewerkt wordt. Anderzijds bestaan onze financiële prioriteiten voornamelijk uit het verbeteren van de organisatie binnen het team om zo scenariodenken nog meer te integreren en op een schaalbare manier te implementeren. Daarnaast is duurzame winstgevendheid ook heel belangrijk en investeren we volop in waardevolle groei, zoals in Duitsland. Ten slotte willen we binnen Teamleader ook meer inzetten op onze brede waaier aan producten om op die manier een makkelijkere transitie tussen onze producten voor onze klanten te garanderen.”
“Momenteel hebben we vijf strategische pijlers, waarvan branding een is. Work Smarter is voor ons essentieel om ons merk en onze positie verder te versterken. We zien Teamleader als meer dan enkel een software provider. We willen klanten begeleiden in hoe zij hun bedrijf kunnen organiseren. Door Work Smarter kunnen we deze mensen samenbrengen.”
“Door mensen samen te brengen zorg je ervoor dat je hun vragen en noden beter begrijpt. Daarnaast is het maken van connecties waardevoller bij offline interactie. Het laat toe om elkaar meer en beter te bereiken. Onder dat motto hebben we bijvoorbeeld ook Agency Life, gericht op agencies. Online bouwen we een community aan de hand van nieuwsbrieven en podcasts. Agencies kunnen elkaar op die manier vinden, bereiken en vragen stellen. Offline wordt die community verder gebouwd door events, niet zo grootschalig als Work Smarter, maar ook zo wordt het community gevoel en de engagement verder verhoogd.”
“De ROI berekenen we op basis van het aantal aanwezigen, maar we kijken ook naar de resultaten van de tevredenheidssurveys. Toch is dit vaak geen een-op-een verhaal, want Work Smarter is een zeer strategisch evenement. Voor mij ligt de waarde van Work Smarter daarom niet enkel in de ROI, maar ook daarbuiten. Branding speelt voor ons een cruciale rol: het effect van Work Smarter op de zichtbaarheid en positionering van Teamleader wordt zeker ook in acht genomen. We kunnen naar veel opties kijken, maar het belangrijkste blijft dat onze brand hierdoor sterker wordt.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.