Privacyverklaring

“Blijven groeien, professionaliseren en moderniseren”

1 december 2022
Tekst
Dirk Van Thuyne

Kurt Wynendaele keek vreemd op toen vorig jaar een headhunter aan de deur klopte met de vraag of hij interesse had om cfo te worden bij Securex. “Ik was verrast, want het grootste deel van mijn carrière was ik actief geweest in de petrochemische sector. Met de activiteiten van Securex had ik nauwelijks of geen ervaring. Mijn eerste reactie was dan ook eerder lauw, maar ik wou het voorstel wel bekijken”, lacht hij. Een van de eerste gesprekken had Kurt Wynendaele met ceo Filip Baptist en dat wakkerde de interesse voor de job meteen aan. Dit voorjaar kwam Kurt Wynendaele aan boord bij Securex.

Waarom heb je voor dit bedrijf gekozen? Wat is er bijzonder aan je job?

“Securex is een grote naam in België, maar aanvankelijk wist ik niet dat het dienstenaanbod zo uitgebreid was. We zijn actief in een aantrekkelijke sector, omdat het ontzorgen van ondernemingen centraal staat. Ten slotte merkte ik ook meteen veel ambitie. Bij Securex zijn zowel de goesting als de middelen aanwezig om te groeien, te professionaliseren en te moderniseren.”

Je hebt zelf een pak internationale ervaring. Weinig mensen weten dat ook Securex internationaal actief is. Speelde dat mee in je beslissing?

“Het was geen doorslaggevende factor, maar het was natuurlijk wel een interessant gegeven. De focus ligt nog altijd op de Belgische thuismarkt, die goed is voor zowat negentig procent van de omzet. Daarnaast is Securex actief in Frankrijk, Nederland, Luxemburg en Spanje. We koesteren de ambitie om onze internationale positie te blijven versterken, want onze doelstelling is overal dezelfde: onze klanten zo goed mogelijk bedienen, over de landsgrenzen heen. In de eerste plaats willen we organisch groeien in de markten waar we aanwezig zijn. Als er daarnaast opportuniteiten voor overname of samenwerking op tafel komen, bekijken we die zeker.”

Welke knowhow en ervaringen bij vroegere werkgevers komen nu goed van pas?

“Elke ervaring maakt je een beetje sterker. Bij Nynas Bitumen Continental was ik bijvoorbeeld tien jaar lang managing director. In mijn volledige carrière heb ik altijd ruimer gekeken dan het financiële luik, ik had ook interesse voor de strategische aspecten. In mijn rol van cfo trad ik graag op als sparringpartner van de ceo. Het was zo’n profiel dat Securex zocht.”

Wat zijn je prioriteiten en werkpunten in je nieuwe job?

“Eerst heb ik de nodige tijd genomen om me in te werken in de business. Zoals gezegd, is het dienstenaanbod van Securex divers en uitgebreid. Inwerken was mogelijk omdat ik hier over een enorm sterk en geolied financieel team beschik. Op het vlak van tools liggen er nog wat uitdagingen te wachten. Zo wil ik komen tot een meer verfijnde rapportering per businessunit. Een betere data-analyse moet het directiecomité helpen om nog betere strategische beslissingen te nemen. Ook op het vlak van projectmanagement zie ik nog opportuniteiten. Het is de bedoeling om de doorlooptijd te verkorten, de projecten beter op elkaar af te stemmen, over de businessunits heen, en de kosten te beheersen.”

Over kosten gesproken. Begin volgend jaar moeten heel wat bedrijven rekening houden met een loonindexering van meer dan tien procent. Lig je daarvan wakker?

“We werken momenteel aan de budgetten voor 2023 en de loonkost vormt daarin een belangrijke factor. We zullen sterk moeten inzetten op kostenbeheersing. We willen dit bereiken door procesverbetering en het benutten van transversale synergie.”

Hoe zit het met de digitalisering bij Securex?

“Op dat vlak zetten we grote stappen. Momenteel draait alles op een ERP-systeem dat al ruim twintig jaar meegaat. We zijn nu volop bezig met de overgang naar Workday, waarbij we financiën, hr en planning samenbrengen in één systeem. De software werkt volgens het SaaS-principe en het platform functioneert volledig in de cloud. Voor heel wat medewerkers is dit een stap in het onbekende. We beseffen dat we veel van hen vragen, maar we zorgen voor een aangepaste begeleiding. Het is de bedoeling om tegen januari 2024 online te gaan.”

Hoe is het financiële departement georganiseerd? Hoe moeilijk is het om de juiste profielen te vinden?

“Mijn departement kent de klassieke structuur, met vijf afdelingen: accounting, controlling, aankoop, projectmanagement en interne audit. Alles samen telt het departement een 45-tal medewerkers. We prijzen ons gelukkig dat het personeelsverloop relatief laag is. We investeren dan ook continu in onze medewerkers. Wie bij Securex begint, start niet enkel in een job maar ook in een loopbaan. We luisteren naar de medewerkers en werken aan een participatief beleid, een goede werk-privébalans en tal van opleidings- en doorgroeimogelijkheden. Net als voor zowat alle andere bedrijven, is het momenteel niet evident om bepaalde specifieke profielen aan te trekken. Het lukt iets gemakkelijker dankzij onze naamsbekendheid. Daarnaast hebben we een pak interne ambassadeurs.”

Door de coronapandemie zijn we anders gaan werken: veel meer thuiswerk, veel meer flexibiliteit. Hoe zit dat bij Securex?

“Corona heeft bepaalde tendensen versneld. Heel wat bedrijfsleiders kenden aanvankelijk koudwatervrees om over te stappen naar thuiswerk. Die vrees is onterecht gebleken. Bij Securex vragen we dat de medewerkers minstens één dag per week naar kantoor komen en het is duidelijk dat dit goed werkt. Dat merk ik alvast in mijn eigen team. Het vergt wel een andere manier van managen. Niemand bij ons heeft nog een vast bureau. Zelf ben ik meer dan een dag per week aanwezig op kantoor. Ik pendel vooral tussen onze vestigingen in Brussel en Gent.”

Heeft je overstap iets veranderd aan de werk-privébalans? Is deze job gemakkelijk te combineren met je privéleven? Hoe ziet je vrijetijdsbesteding eruit?

“Als er een impact is, dan absoluut in positieve zin. Ik heb vaak heel drukke dagen, maar het voelt niet altijd als werk. Zoals gezegd, kan ik rekenen op een heel sterk financieel team en ook in het directiecomité is de sfeer en samenwerking fantastisch. Als er toch iets geleden heeft onder mijn overstap, dan is het mijn golfhandicap. Ik woon in Lochristi, maar ik ben afkomstig van Oudenaarde en daar ben ik aangesloten bij de lokale golfclub. Nog niet zo lang geleden bedroeg mijn handicap 18 en die is intussen gestegen naar 19,4 (lacht)”.

Over Securex

Securex is opgericht in 1905. Door de jaren heen is het bedrijf uitgegroeid tot een hr-dienstverlener met een geïntegreerd en divers aanbod op het vlak van onder andere personeelsadministratie en loonberekening, preventie en welzijn van werknemers, talentontwikkeling en het verzekeren van inkomens. Alles onder één dak. De organisatie ondersteunt op die manier zowel startende als gevestigde ondernemers in de uitbouw en groei van hun onderneming.

Vorig jaar realiseerde Securex een omzet van 280 miljoen euro. De Groep Securex is actief in vijf landen: thuismarkt België, Frankrijk, Luxemburg, Nederland en Spanje. Alles samen telt de organisatie 1.700 medewerkers, verspreid over 28 regionale kantoren. Ze helpen elke dag 95.000 bedrijven, 150.000 zelfstandigen en meer dan 5.000 partners.

Meer in het topic: