Privacyverklaring

Connectie creëren op kantoor

29 januari 2025
Tekst
Peter Ooms
Beeld
Engie

In 2026 verhuist Engie zijn Belgische hoofdkwartier van de Brusselse Noordwijk naar Oxy aan het De Brouckèreplein in Brussel. Het bedrijf wil de inrichting van het kantoor goed afstemmen op de behoeften van de medewerkers. Daarom voert het in het oude kantoor metingen uit over het gebruik van de verschillende ruimtes.

Oxy is de nieuwe naam van het gerenoveerde Muntcentrum. “We weten nu al dat we daar veel minder grote vergaderzalen nodig hebben. In onze huidige ruimtes met zestien vergaderplaatsen, zitten meestal minder dan vijf personen samen te werken. Er is veel meer nood aan kleinere bubbels, om met twee tot vier mensen te vergaderen. Dat pakken we straks aan door die grotere zalen modulair in te delen. Dat resulteert in kleinere ruimtes, die we kunnen vergroten indien nodig”, zegt Sacha Weijs, head of compensation & benefit van Engie in België.

Engie zweert bij een evolutieve aanpak van de manier van werken, de inrichting van het kantoor, telewerken en mobiliteit. Daarbij mikt het bedrijf zowel op een hogere personeelstevredenheid en een stijgende productiviteit als op kostenbesparingen waar mogelijk.

Naar de Noordwijk

Engie verhuisde zijn hoofdkwartier in 2010 naar de huidige locatie bij het Noordstation van Brussel. Tot dan was de mobiliteit van de medewerkers vooral gericht op de auto. “Met ons kantoor naast een groot station zijn we erin geslaagd om liefst tachtig procent van onze medewerkers te laten kiezen voor het openbaar vervoer.”

Dat is nog geëvolueerd door de invoering van het mobiliteitsbudget. Bij Engie kun je je leasingwagen inleveren voor een kleiner model of een andere oplossing kiezen, zoals een treinabonnement, een bedrijfsfiets, enzovoort. Engie was een van de eerste Belgische bedrijven die die opties aanbood, meteen bij de lancering in 2021. Op die manier hebben intussen zo’n 120 medewerkers hun wagen ingeleverd. De formule heeft vooral succes bij de jongere populatie én de medewerkers die in Brussel wonen.

Intussen stelt Engie ook negenhonderd leasefietsen ter beschikking van de medewerkers. Tien procent van hen komt met de fiets naar het werk. “Dat geldt niet alleen in het hoofdkwartier. Een behoorlijk aantal operatoren in de kerncentrale van Doel legt elke dag dertig tot veertig kilometer met de fiets af om te komen werken”, zegt Sacha Weijs.

Daar horen ook structurele aanpassingen bij. Het hoofdkwartier heeft een grote fietsstalling, oplaadpunten voor elektrische fietsen (en elektrische wagens), een vestiaire en douches. Het mobiliteitsbudget is niet altijd een besparing voor het bedrijf. Vaak leidt de keuze van de werknemer wel tot minder CO2-uitstoot. Dat past in de duurzaamheidsstrategie van het bedrijf.

Meer over het nieuwe werken bij Engie lees je in het januarinummer van FDmagazine. Heb je interesse in een membership? Neem vrijblijvend contact op.

Meer in het topic: