Privacyverklaring

Geslaagde carrièreswitch voor zestigplusser

1 oktober 2019
Tekst
Christine Huyge

Philippe Van Hellemont is sinds april dit jaar directeur financiën en juridische zaken bij Odisee. Met veertig jaar ervaring in de privé- en bankensector brengt hij inzake financieel beheer een pak ervaring binnen in de hogescholengemeenschap.

Wat is er bijzonder aan je nieuwe bedrijf?

Odisee is een groepering van hogescholen in Vlaanderen en Brussel, met zes campussen, in Brussel, Dilbeek, Aalst, Gent en Sint-Niklaas. Onze hogescholengemeenschap – wij noemen het een talentcommunity – biedt professionele opleidingen aan (bachelors, graduaten en permanente vorming), gegroepeerd in vijf studierichtingen: onderwijs, gezondheidszorg, handelswetenschappen en bedrijfskunde, technologie en biotechniek, en sociaal agogisch werk. We tellen momenteel 10.500 studenten.

Odisee maakt ook deel uit van de associatie KULeuven: voor de campussen van KULeuven in Brussel, Gent en Aalst verzorgen wij de IT- en facilitair-technische ondersteuning.

De structuurveranderingen en fusies in het onderwijslandschap zijn nog niet helemaal verwerkt. Het duurt een paar jaar om de culturen op elkaar af te stemmen, maar we zijn goed op weg. Wat me aangenaam opvalt in de organisatie, zijn de grote collegialiteit en de focus op de studenten.

Waarom koos je na een carrière van veertig jaar voor een totaal andere sector?

Ik werkte vier jaar in externe audit, in wat vandaag KPMG is, en 36 jaar in het bankwezen. Bij mijn laatste werkgever, BNP Paribas Fortis, maakte ik gebruik van een uitstapregeling. Stoppen zag ik nog niet zitten. Ik zocht een nieuwe interessante functie, in een aangename omgeving en dichtbij huis. Ik wilde wat meer vakantie en een job die niet te veel beslag zou leggen op mijn privéleven. Die heb ik hier gevonden.

Het verschil met de banksector is allicht erg groot?

Financiën in de privé- en bankensector heeft een heel ander doel dan in de publieke sector. Bij Odisee verkopen we niets, we bieden opleidingen aan. Onze klanten zijn de studenten. Onze inkomsten bestaan uit werkingsuitkeringen van de overheid en inschrijvingsgelden. Praten over begroting en het toewijzen van middelen is in deze omgeving erg belangrijk en zeker niet onoverkomelijk.

Je bent 62. Hoe liep het vinden van een nieuwe job?

Dat ging erg vlot. Zestigplussers met ervaring in financiën zijn erg gegeerd, stel ik vast. Ik ben niet de enige met positieve ervaringen op dit gebied. Het voordeel is dat je na een lange carrière veel ervaring hebt opgebouwd. Je bent inzetbaar in organisaties die een omslag meemaken en financieel management ontwikkelen.

In deze organisatie is mijn aanstelling erg positief onthaald. Collega’s vinden het fijn terug te kunnen vallen op de ervaring die je binnenbrengt.

Ik kreeg een contract van onbepaalde duur. Als de job verder meevalt, overweeg ik om ook na mijn 65ste actief te blijven. Het hangt er ook vanaf hoe de wereld en de arbeidsmarkt eruitzien binnen vijf jaar.

Wat is je opdracht bij Odisee?

Ik ben verantwoordelijk voor financiën en juridische zaken. Enerzijds verzorg ik met mijn team van twaalf de klassieke boekhouding. Daarnaast staan wij in voor de begroting en het financieel beheer. Gezien de omvang van de organisatie is een analytische boekhouding noodzakelijk, met een matrixstructuur en KPI’s.

Een belangrijke taak in de omvangrijke structuur die we zijn geworden, is een correcte allocatie van de middelen. We werken aan een allocatiemodel om in transparantie te tonen waar de middelen vandaan komen en hoe ze aan de campussen en studierichtingen worden toegewezen. Een goede rapportering hoort daar ook bij.

Risicomanagement deed zijn intrede in de instellingen. We dienen ons te houden aan de GDPR-regels enerzijds, anderzijds beschikken we over een omvangrijke informaticastructuur en veel grote gebouwen, met alle risico’s die daaraan verbonden zijn.

Als lid van het directiecomité van Odisee, ben ik mee verantwoordelijk voor het uitzetten van de strategische lijnen van de organisatie. Tot slot ben ik via Odisee lid van externe fora, zoals de Associatie KULeuven en de Vlhora, de Vlaamse Hogescholenraad.

Welke competenties heb je nodig voor deze job?

Je moet vooral de link kunnen leggen tussen het financiële en de strategie. Cijfers ter beschikking stellen waarmee je organisatie beleid kan voeren, is erg belangrijk. Vroeger waren hogescholen kleinere instellingen waar iedereen iedereen kende. Een grote organisatie vraagt een aangepast beheer. Het is een pluspunt als je ervaring hebt met financiën in grote structuren. Deze organisatie wil bijvoorbeeld inzicht krijgen in de bestedingen van de middelen in de verschillende campussen en studiegebieden, de financiële resultaten per student kennen, enzovoort.

Wat liep moeilijker dan verwacht?

Het financieringsmechanisme van hogescholen en universiteiten zit vrij complex in elkaar en is onder meer gebaseerd op de gemiddelde studentenaantallen van de voorbije zeven jaar. Die dynamiek geeft soms een mismatch tussen de middelen die je ontvangt en het geld dat je nodig hebt. Het komt erop aan reserves op te bouwen voor moeilijkere jaren, de middelen optimaal aan te wenden en kosten te besparen. De kunst is om dat te doen zonder de kwaliteit in het gedrang te brengen. Dat betekent ook: anders werken. De digitale omwenteling schept wat dat betreft mogelijkheden in de sector. E-learnings, digitaal studiemateriaal, apps, ... doen hun intrede en zorgen voor efficiëntiewinsten, zonder dat de kwaliteit achteruit gaat, soms zelfs integendeel.

Hoe zit het met de digitalisering in uw afdeling?

We werken vaak samen met medewerkers in de afdelingen en campussen. Pendelen tussen verschillende steden is niet altijd evident. We communiceren daarom steeds vaker via skype.

Hogescholen staan vrij ver op het vlak van automatisering, dat was een verrassing.

In de boekhouding lopen al vrij performante pakketten. Op het niveau van de associatie kijken we naar schaalvoordelen door samen te werken met andere hogescholen.

Hoe zie je de toekomst van de financiële wereld?

Ik ben vrij optimistisch. De financiële wereld heeft moeilijke tijden doorgemaakt. Het resultaat is: meer regels, compliance en een steviger risicomanagement. Dat is een positieve evolutie voor medewerkers in financiële functies.

De laatste jaren maken CFO’s steeds vaker deel uit van directiecomités in bedrijven. Dat was vroeger niet zo. Tijdens mijn eerste jaren in de bank, 35 jaar geleden, was er geen CFO zoals we die vandaag kennen. Er was wel een hoofdboekhouder, maar dat was een operationele functie. Intussen is de CFO steeds vaker een sleutelfiguur in organisaties.

Meer in het topic: