Tijdens de laatste financiële crisis kwam er veel kritiek op kredietverzekeraars die plots de limieten verlaagden. Daar is nu nog een sprake van. De redactie belde een aantal betrokkenen op.
Katrien Matthys, group credit manager Resilux en Kredietmanager van het Jaar 2019. “Momenteel is het hier druk op mijn afdeling door het begin van ons seizoen dat nu samenvalt met deze Corona crisis. Aangezien wij leveren aan de voedingsindustrie en de detergentensector, is het alle hens aan dek om aan de bijkomende vraag te voldoen. Kredietverzekeraars stellen zich in eerste instantie nog goed op en tonen flexibiliteit in de termijnen van schade aangifte. Ik hou wel mijn hart vast wanneer ze concrete klantendossiers gaan aanpakken, maar op dit moment gebeurt dit bij ons nog niet. De echte impact zal (volgens mij) pas te zien zijn op middellange termijn. Het kan alle kanten uit gezien de sectoren waar we actief zijn. Sommigen gaan het moeilijk hebben om overeind te blijven, anderen gaan eronder door gaan en nog anderen gaan heel mooie verkoopcijfers neerzeten… We blijven geconcentreerd verder werken!”
Jean-Louis Coppers, ceo van Crion, een makelaar in kredietverzekeringen: “Wij zien voorlopig in de eerste plaats een trend bij onze klanten die een betalingsuitstel van hun premie vragen. Zij willen liever op zestig dan op dertig dagen kunnen betalen. Bij de verzekeringsmaatschappijen blijft het voorlopig heel kalm. Zij volgen de situatie natuurlijk van heel nabij op. Italiaanse bedrijven zijn daarbij zeker een aandachtspunt, maar ik stel vast dat de kredietverzekeraars hun beslissingen over kredietverlagingen altijd op individuele basis nemen. Dit is niet te vergelijken met de vorige financiële crisis toen alle bedrijven getroffen werden door een lineaire verlaging.”
Ook hij gelooft echter dat we nu nog aan het begin van die economische crisis staan. De gevolgen op langere termijn zullen zeker erger worden. “Als je weet dat alle cafés en restaurants in België al een week dicht zijn, dan weet je ook dat de brouwerijen nu veel minder bier verkopen. Daar moet ik geen tekening bij maken. Zo’n situatie zal gevolgen hebben. Maar ik denk niet dat het zo dramatisch wordt als in 2010.”
Jean-Louis Coppers legt de vinger op enkele mogelijke problemen. “In de modesector is dit de periode van de seizoenswisseling waarin de kledij voor de zomercollectie binnenkomt. Het zou wel kunnen dat een aantal winkels hun bestelling afzeggen. Daarnaast zouden grote ketens wel eens het voorbeeld van Action kunnen volgen en eenzijdig hun betalingen uitstellen met dertig dagen.”
Govert Boyen, head of sales bij kredietverzekeraar Coface. “Het is nog te vroeg om grote veranderingen vast te stellen. Als je alle aanbieders bekijkt, dan zie je dat we nog allemaal op één lijn zitten. Dat wil zeggen: geen algemene maatregelen, alleen individuele reducties in de kredietlimieten. Tegelijk zien we dat de economen en risk underwriters de situatie van heel nabij volgen. Ik ga ervan uit dat in de komende dagen en weken een graduele verstrenging van de aanpak zal volgen.”
Coface maakt zich sterk dat het betalingsproblemen bij bedrijven heel snel kan opsporen. “We beschikken over real-time informatie over het betaalgedrag van ondernemingen. Dit is geen publieke informatie, maar het gevolg van de meldingsplicht van onze verzekerden om laattijdige betalingen door te geven. Zo krijgen we informatie van 50.000 klanten wereldwijd. Zodra een laattijdige betaling gemeld wordt, worden allerhande processen opgestart om toekomstige wanbetalingen door hetzelfde bedrijf te vermijden bij nieuwe transacties.”
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.