Privacyverklaring

Versnelde consolidatie van boekhoudkantoren

28 mei 2020
Tekst
Peter Ooms

De sector van accountants en belastingspecialisten kent een versnelde consolidatie. PIA, Level Next en Clearfacts geven elk hun visie op het fenomeen.

Een van de meeste actieve bedrijven op het vlak van consolidatie is Partners in Accountancy (PIA). Het kondigde nog maar net de participaties in het Limburgse Fineko en het Brusselse kantoor DBM aan, of het zet nog twee bijkomende transacties in het vooruitzicht voor de komende weken. De groep heeft intussen 22 verschillende kantoren in Vlaanderen en Brussel met 350 medewerkers. Dat moeten er over een maand meer dan 400 worden. PIA maakt zich sterk dat het daarmee de top tien van de grootste accountancykantoren van België binnenkomt. De financiële steun van investeringsmaatschappij Baltisse van Filip Balcaen helpt in deze evolutie. Specifiek voor de aanpak van PIA is dat de oorspronkelijke partners van de overgenomen kantoren aan boord blijven. Bovendien blijven ook alle locaties en kantoororganisaties behouden om zo een persoonlijke dienstverlening dicht bij de klant te verzekeren.

Digitalisering is belangrijke factor

“Die consolidatie van de boekhoudkantoren is al enkele jaren aan de gang. Maar nu zetten de grote kantoren zich schrap en de kleinere bureaus maken zich aantrekkelijk. Dat doen ze bijvoorbeeld door te investeren in een verdere digitalisering. De coronacrisis versnelt die ontwikkelingen. De crisis heeft ook een economisch effect. Boekhoudkantoren met veel klanten in de horeca of de vrijetijdssector zullen het zelf ook niet gemakkelijk hebben. Straks komen ook de toeleveranciers van die sectoren nog in moeilijkheden,” zegt Tom Vanhoorne, ceo van Clearfacts dat een digitaal platform levert voor de communicatie tussen boekhoudkantoor en de bedrijven.

Maar de mensen uit de sector zien nog bijkomende redenen voor de tendens naar meer schaalgrootte. “De consolidatie komt er om drie verschillende redenen. Digitalisering is de eerste, maar er zijn ook nog de personeelskrapte en de nood aan bijkomende dienstverlening. Accountantskantoren beschikken intussen gewoonlijk wel over een degelijk boekhoudpakket, maar hebben nood aan bijkomende IT-tools om documenten en rapporten via digitale weg te kunnen uitwisselen met klanten. Dat vraagt nu grote investeringen. Binnen onze groep Partners in Accountancy bieden wij daarom een gemeenschappelijk platform aan voor alle kantoren in de groep. Door de krapte op de arbeidsmarkt hebben alle kantoren ook nood aan HR-dienstverlening op het vlak van rekrutering, employer branding en visibiliteit naar de kandidaten. Ook dat bieden we centraal aan. Ten slotte hebben we ook een aantal specialisten op het vlak van successieplanning, btw-problemen enzovoort waarop elk kantoor beroep kan doen op vraag van de lokale klanten,” zegt Steven Brouckaert, zaakvoerder van Partners in Accountancy.

Hindernissen

Joseph Baert is een expert in fusies en overnames in het kantoor Level Next. Hij begeleide DBM bij de instap van PIA. Aan de koperszijde zien we kandidaten afhaken omdat ze wegens personeelstekort en een te grote vraag van klanten, te weinig tijd hebben voor een overname en een latere integratie. Wat ons opvalt aan verkoperszijde is dat accountingkantoren met meerdere partners tijd nodig hebben om hun visie op hun toekomst te aligneren. Dergelijke hindernissen zie ik trouwens niet alleen bij accountingfirma’s, maar ook in verzekeringskantoren.”

Meer in het topic: