Thomas Verdegem, CFO Xandres
Als CFO ben ik ervan overtuigd dat duurzaamheid geen kostenpost is, maar een strategische investering
Maak kennis met Thomas Verdegem, de CFO van Xandres, die het Belgische modemerk naar winstgevendheid bracht. Ontdek hoe strategische keuzes en samenwerking het tij hebben gekeerd voor dit iconische merk. Lees hier meer.
Het is een ietwat killige zomerdag wanneer we op het hoofdkantoor van Xandres aankomen. Hier, in Destelbergen, wacht CFO Thomas Verdegem ons op. Hij neemt ons meteen mee naar de showroom waar de zomercollectie van 2026 op dat moment volop wordt verkocht. Het merk dat sinds de jaren zestig bekendstaat als broekenmerk, is vandaag uitgegroeid tot een van de bekendste Belgische modemerken. De afgelopen jaren kroop Xandres uit een dal en werd het na lange tijd opnieuw winstgevend. Als CFO combineert Thomas zijn financiële kennis met een sterk gevoel voor mode en retail. We duiken dieper in zijn rol, de toekomst van Xandres en hoe hij het financiële keerpunt wist te bereiken.
Dertig en al CFO van een bekend Belgisch modemerk. Hoe ben je zo snel op deze positie terechtgekomen?
“Ik ben mijn carrière begonnen in financiële consultancy, waar ik op korte tijd veel verschillende bedrijven en sectoren van dichtbij heb leren kennen. Daarna heb ik ervaring opgebouwd in de vastgoedsector. De combinatie van strategisch denken vanuit cijfers en het aanvoelen van de retaildynamiek, heeft mij goed voorbereid op mijn rol bij Xandres. Een andere factor is de cultuur binnen het bedrijf. Het is eigen aan het DNA van Xandres dat er wordt gekeken naar talent, motivatie en ambitie en niet alleen naar anciënniteit. Dankzij het vertrouwen van de vorige CEO, Patrick Desrumaux, kon ik mijn ervaring volop inzetten en snel doorgroeien.”
Wat heeft jou gemotiveerd om in de modewereld te stappen, en specifiek bij Xandres?
“Van thuis uit heb ik een sterke affiniteit met retail meegekregen. Mijn ouders zijn zelf ondernemers dus ik begrijp heel goed wat het betekent om zo dicht bij de consument te staan en tegelijkertijd commercieel scherp te moeten denken. Daarnaast ben ik ook ambitieus en hou ik van uitdaging en net die uitdaging is er in fashion hoe dan ook. Toen ik begon bij Xandres, draaide het bedrijf al enkele jaren verlies en werd er nauwelijks cash gegenereerd. Of dat mij afschrikte? Integendeel, ik zag het als een opportuniteit. Een sterk Belgisch merk met uitstraling, waar op financieel vlak nog veel mogelijk was. Xandres is authentiek, met een sterke identiteit en een loyaal klantenbestand. Maar het is ook een bedrijf dat vooruit wil.”
Xandres is opnieuw winstgevend geworden na een moeilijke periode. Wat zijn de belangrijkste factoren die daartoe hebben bijgedragen?
“Een belangrijke factor die daartoe heeft bijgedragen is de marge. Samen met een externe consultant hebben we gekeken hoe we ons creatieproces konden structureren, zonder afbreuk te doen aan de creativiteit van het designteam. Vandaag maken we enkel nog esthetische stukken die niet alleen mooi zijn en verkopen, maar ook bijdragen aan de bottom-line marge. Dankzij onze COO, Charlotte De Volder, werd deze opzet onmiddellijk geïntegreerd.”
Hoeveel tijd en inspanning heeft het gekost om dat keerpunt te bereiken?
“Veel mensen onderschatten hoe lang het duurt voor beslissingen in fashion hun effect hebben. Een nieuwe collectie wordt meer dan een jaar op voorhand gecreëerd, maar het financiële resultaat ervan zie je pas later en dat vraagt om een langetermijnvisie met veel discipline. Er zijn ook grote stappen gezet op vlak van data en rapportering: we kunnen nu gerichter kijken, waardoor we de nodige inzichten krijgen om de juiste strategische keuzes te maken. Is iets niet rendabel, dan moet je ermee stoppen.”
In hoeverre schrijf je die winstgevendheid toe aan je eigen strategieën of keuzes als CFO?
“Er zijn een aantal strategische keuzes gemaakt zoals het aanpassen van het collectieframework, het verfijnen van onze voorraadstrategie en het stopzetten van activiteiten die structureel verlieslatend waren. Winst schrijf je nooit toe aan een persoon, dat is het resultaat van teamwork. Ik ben geen klassieke finance professor die vertelt hoe het moet, maar probeer finance te vertalen naar elk departement, zodat het relevant en tastbaar wordt. We zitten uiteindelijk allemaal in hetzelfde verhaal, met hetzelfde doel: een sterk en gezond Xandres. Wanneer finance en operations goed samenwerken, kan je echt waarde creëren.”
[...]
Dit is deel 1 van het interview met Thomas Verdegem. Het volledige artikel kan je nu lezen in het printmagazine van september. Wil jij ook een exemplaar ontvangen? Contacteer Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor meer informatie over onze memberships.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.