Etnische diversiteit is zeer beperkt in de financiële sector
Planet B combineert duurzaam en betaalbaar als geen ander. Onder leiding van Tibbe Verschaffel swingen de groeicijfers de pan uit, ondanks enkele uitdagingen. Lees hoe dit merk kleur en meerwaarde brengt in een grijzer wordende wereld.
Planet B is geen standaard bedrijf. Geen lege duurzaamheidspraatjes, geen overprijsde producten, geen holle beloftes. Het is een merk dat wil bewijzen dat duurzaamheid en betaalbaarheid hand in hand kunnen gaan, zonder compromissen. Aan het roer staat Tibbe Verschaffel, een ondernemer met een visie, een stevige dosis ambitie en een nuchtere kijk op de zaken.
Tibbe steekt het niet onder stoelen of banken: ondernemen is geen wandeling in het park. “Vorig jaar hebben we onze vooropgestelde target niet gehaald. Dat is spijtig, maar wij groeien sneller dan veel grote consumentengoederenbedrijven en dat zonder elk jaar miljoenen verlies te draaien. Daarnaast zijn we qua performance ook zeer goed bezig.”
Vooral voor de werknemers vond Tibbe het niet behalen van een grote winst spijtig: “Ik heb geen loonbonus aan het team kunnen uitdelen, daar ben ik een week kapot van geweest.” Maar, Tibbe heeft van die tegenslag gebruikgemaakt om een nieuw strategisch plan te schrijven en samen met het team te herbronnen. “Uiteindelijk moet je samenkomen met je team, reflecteren en bespreken hoe we het anders gaan aanpakken.”
“We hebben een duidelijk groeiplan. Private equity en business angels staan nog steeds te popelen om mee in ons verhaal te stappen. We werken met doordachte cijfers en behouden onze visie: we willen impact maken, maar wel op een manier die financieel houdbaar is.” Tegelijkertijd blijft de markt uitdagend. “We zien dat consumentengedrag verandert, mensen zijn voorzichtiger met hun geld. Dat betekent dat we nog scherper moeten inspelen op prijs en meerwaarde.”
Ondanks de huidige omstandigheden, blijft Tibbe positief: “Als je kijkt naar de wereld, is alles precies grijs en zwart aan het worden. Alle auto’s en gebouwen worden grijzer en donkerder. Met onze producten willen we wat kleur brengen. In plaats van het minimalistische, zoeken we net die brightness en joyfulness op.” Naast opvallen zet Planet B ook in op een scherpe prijs: “Je vindt ons in de apotheek makkelijk naast een shampoo van 50 euro, maar die van ons kost 8,95 euro, prijs is superbelangrijk.”
Ondanks de uitdagingen heeft Planet B in zes jaar tijd een omzet van 5,5 miljoen bereikt. De ambitie? Die omzet verdubbelen. “Ons doel is twaalf miljoen euro omzet. We zijn tot nu toe al elk jaar met 100% gegroeid en die lijn willen we doortrekken door onze strategie verder uit te bouwen, zonder de kernwaarden te verliezen.”
Om die groei te blijven stimuleren zal Planet B verder moeten kijken dan het kleine Vlaanderen. “We gaan buiten de Vlaamse grenzen treden: Wallonië, Brussel en Nederland. Dat brengt nieuwe uitdagingen met zich mee. Nederlanders zijn extreem kortingsgevoelig en onze strategie leunt net op eerlijke, scherpe prijzen zonder kortingen. In Brussel en Wallonië speelt dan weer het biologische aspect een veel grotere rol.”
Daarnaast onderzoeken ze andere Europese markten. “Duitsland is een interessante optie. Duitsers waarderen kwaliteit en duurzaamheid, dus we denken dat onze producten daar een succes kunnen zijn. Al willen we geen overhaaste beslissingen nemen. Alles moet goed gepland zijn.”
Naast de financiële en strategische kant, speelt ook de geopolitieke situatie een rol. “De grondstofprijzen zijn grillig, de inflatie beïnvloedt consumentengedrag en banken worden steeds voorzichtiger. Dat dwingt ons om creatief te zijn en onze kosten nog beter te beheersen.”
Toch ziet Tibbe kansen.
Benieuwd naar meer? Je leest het volledige interview met Tibbe Verschaffel in het printmagazine van mei. Wil je ook een exemplaar ontvangen? Ontdek hier onze memberships.
Verdoe jij ook te veel tijd met het opvolgen van alle nieuwtjes in je feed? No worries, wij verzamelen alles wat nieuw is in de finance wereld. Al die nieuwtjes komen wekelijks in jouw mailbox terecht.